قیمت مواد مصرفی هفته به هفته بالا می‌رود

کرونا چه تاثیری بر درآمد دندان‌پزشکان گذاشته است؟

کرونا باعث شده که تعداد مراجعه‌کنندگان ما بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یابد. مراجعه برای خدمات زیبایی به‌شدت کاهش پیدا کرده و عمده خدماتی که درحال‌حاضر ارائه می‌شود؛ خدمات درمانی و اورژانسی است.

  نرخ‌نامه خدمات دندان‌پزشکی هم افزایش یافته است؟

بله اما با توجه به هزینه‌ها اصلا کارآمد نیست. البته ما متوجهیم که بخش عمده‌ای از جامعه درگیر مسائل مالی و گرانی‌ها هستند؛ اما موضوع این است که بخش زیادی از درآمد دندان‌پزشکان صرف خرید مواد مصرفی و تجهیزات می‌شود؛ ولی متاسفانه اداره مالیات متوجه این موضوع نیست. اداره مالیات حتی سراغ پرونده‌های سال‌‌های قبل رفته و کسری مالیات همکاران ما را اعمال کرده است که در شرایط کاهش درآمد ۵۰ درصدی و تورم ۲۰۰ درصدی قیمت مواد مصرفی منصفانه نیست. متاسفانه شرایط برخی از مطب‌ها و کیلینیک‌های دندان‌پزشکی به‌گونه‌ای است که مجبور به تعطیلی، هرچند موقت، شده‌اند.

  اعضای انجمن از طرح‌های حمایتی دولت استفاده کردند؟

طرح‌های حمایتی دولت دردی از دندان‌پزشکان دوا نمی‌کند؛ چراکه میزان تورم قیمت مواد مصرفی و تجهیزات بیشتر از دوبرابر شده است. کاش دولت تسهیلات و وام‌هایی با بهره کم برای کلینیک‌ها درنظر می‌گرفت که بخشی از کمبود نقدینگی آنها جبران شود؛ چراکه برخی از کلینیک‌ها و مطب‌ها با کمبود مواد مصرفی روبه‌رو هستند و این موضوع مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرده ‌است.

همچنین همکاران وام‌هایی با بهره بالا دریافت کردند که در چنین شرایطی از دولت انتظار می‌رود نسبت به اقساط این وام‌ها برای جامعه دندان‌پزشکی طرح‌های حمایتی تدوین کند؛ چراکه درآمد ما پایین آمده و هزینه‌ها بالا رفته؛ در چنین وضعیتی پرداخت وام‌ با بهره‌های بالا دندان‌پزشکان را زیر فشار قرار داده است. از ابتدای سال متاسفانه شاهد بسته شدن برخی از مطب‌ها یا کلینیک‌های دندان‌پزشکی بودیم و این موضوع به سلامت جامعه ضرر می‌رساند. از طرفی تعرفه‌های جدید جوابگوی میزان تورم نیست و توقع نداریم در زمانی که توان مالی مردم پایین آمده تعرفه‌ها را افزایش دهند؛ اما دولت با حمایت در امور مالیاتی و تامین مواد مصرفی و تجهیزات کمک بزرگی به جامعه دندان‌پزشکان می‌کند.

  دربازار مواد مصرفی  کمبودی وجود ندارد؟

کمبود نیست اما روند نرخ ارز صعودی است و شرکت‌ها هم به طمع سود بیشتر از فروش تجهیزات و مواد مورد نیاز خودداری می‌کنند. در عوض در بازار آزاد جنس قاچاق زیاد است و برخی از همکاران به ناچار از بازار آزاد مواد مصرفی تهیه می‌کنند. متاسفانه رانت بازار مواد مصرفی را برداشته و سودجویان با عرصه قطره‌چکانی باعث کمبود شده‌اند و قیمت مواد مصرفی از ابتدای سال دوبرابر شده است. خود ما از قیمت‌های جدید تعجب می‌کنیم چه برسد به بیمار یا مراجعه‌کنندگان. قیمت مواد مصرفی هم هفته به هفته بالا می‌رود و اگر شرایط بازار مواد مصرفی همین‌طور پیش برود هزینه‌های دندان‌پزشکی به‌صورت نامعقولی افزایش پیدا می‌کند و گران و لوکس شدن خدمات پزشکی سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

  شرایط مواد مصرفی و تجهیزات دندانپزشکی از نظر کیفی چگونه است؟

دیگر کسی برای ترمیم و مسائل زیبایی به دندان‌پزشکی مراجعه نمی‌کند، مگر اینکه در شرایط اورژانسی باشد. به خاطر بالا رفتن هزینه‌ها بسیاری نمی‌توانند درمان خود را ادامه دهند و به اتمام برسانند.

مواد مصرفی دندان‌پزشکی در کشور تولید می‌شود، اما با درجه مرغوبیت نامناسب که سلامتی بیمار را به خطر می‌اندازد. بالا رفتن قیمت مواد مصرفی باعث شده که ترمیم ساده در مرکز شهر ۸۰۰هزار تومان تمام شود. همین ترمیم در محله‌های پایین شهر با ۳۰۰ هزار تومان انجام می‌شود؛منتها با مواد مصرفی بی‌کیفیت. موادی که بیمار پس از دو یا سه ماه باید دوباره به کلینیک برگردد. در صنعت پزشکی جنس نامرغوب یعنی بازی کردن با سلامت مردم و نمی‌توان به سبب ارزانی از هر موادی استفاده کرد.