احتمال کاهش قیمت‌ لپ‌تاپ و تبلت

در حال حاضر شرایط بازار تبلت و لپ‌تاپ چگونه است؟

پارسال به دلیل روند صعودی نرخ ارز و گران شدن لپ‌تاپ و تبلت، درخواست برای تعمیرات بسیار بیشتر از خرید بود؛ چراکه قیمت لوازم یدکی این کالاها نیز به شدت گران شد. در ابتدای سال ۹۷ همه کالاها از جمله لوازم کامپیوتر ارز دولتی دریافت می‌کردند اما اسم این تجهیزات از لیست شماره یک خط خورد و مشمول ارز نیمایی شد، این عامل در افزایش قیمت لوازم کامپیوتری نقش اصلی را ایفا کرد. لپ‌تاپ ۳ میلیون تومانی الان سه برابر گران‌تر شده و خریدار باید حداقل ۹ میلیون تومان بابت آن هزینه کند. 

  همه اتحادیه‌های واردکننده در اخذ ارز و ترخیص کالا مشکلات زیادی دارند، اتحادیه شما هم با این مشکلات روبه‌رو است؟

متاسفانه بله. کالای بسیاری از همکاران من چند ماه با مشکل ترخیص از گمرک روبه رو بود و همین موضوع باعث شده بود که بازار با کمبود مواجه شود. البته هفته گذشته جلسه‌ای با دکتر پناهی نماینده فراکسیون کارآفرینی مجلس شورای اسلامی برگزار شد و درخصوص این مشکلات راهکارهایی ارائه شد. 

  در این جلسه چه تصمیماتی اتخاذ شد؟

بانک مرکزی نسبت به تخصیص ارز برای واردکنندگان سخت‌گیری‌هایی گاه بی‌دلیل انجام می‌داد که قرار بر این شد با واردکنندگان همکاری بیشتری در این خصوص صورت بگیرد. همین‌طور راهکارهایی برای بعضی از همکاران که بیشتر از پنج‌ماه کالای آنها در انبارهای گمرک مانده بود و ترخیص نمی‌شد درنظر گرفته شد. قرار بر این شد بانک مرکزی رسیدگی به درخواست ارز واردکنندگانی که گاه بیش از پنج‌ماه در صف انتظار هستند را جلوتر بیندازد و تایید کند. سازمان گمرک هم اجناس دپو شده در انبارها را برای عرضه به بازار آزاد کند تا بیش از این شاهد بالا رفتن قیمت‌ها نباشیم. ماه‌هاست اجناس وارداتی در انبارهای گمرک خاک می‌خورند و اگر همکاران بنده و سازمان‌های مربوطه همکاری‌های لازم را به عمل بیاورند، میزان قابل‌توجهی جنس به بازار عرضه می‌شود، چون همان‌گونه که گفتم کالای افراد زیادی ماه‌هاست از انبارهای گمرک ترخیص نشده‌اند. 

  عمده اجناس انبار شده که آزاد می‌شوند، چه نوع کالای هستند؟

به سبب شیوع کرونا و برگزاری مجازی کلاس‌های آموزشی، تقاضای تبلت و لپ‌تاپ در این ایام بیشتر شده است. به همین دلیل در روزهای آینده بازار شاهد عرضه میزان قابل ‌توجهی لپ‌تاپ و تبلت خواهد بود. 

  این عرضه روی قیمت‌ها هم تاثیر می‌گذارد؟

مطمئنا بله. یکی از دلایلی که اتحادیه پیگیر ترخیص کالایی مثل تبلت و لپ‌تاپ شد، افزایش تقاضا و کمبود این اجناس در بازار بود. نوسانات نرخ ارز و افزایش تقاضا باعث شد که قیمت این کالاهای مهم روزبه‌روز افزایش پیدا کند که بخشی به خاطر نبود مدل‌های درخواستی مردم بود. به سبب افت توان خرید بسیاری دنبال لپ‌تاپ‌ و تبلت‌های ارزان هستند و باتوجه به اینکه قیمت این اجناس سیر صعودی طی کرد خرید و فروش بازار هم به کمترین حد خود رسید. انتظار می‌رود با عرضه کالاهای ترخیص شده از انبارهای گمرک، بازار شاهد افت هرچند اندک قیمت‌ها باشد.