اصلاح قیمت‌ها و افزایش عرضه  تنها راه تنظیم بازار

   وضعیت فعلی صنعت قطعه‌سازی چگونه است؟

متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که قطعه‌سازان سپر بلای خودروسازها و تولید‌کنندگان مواد اولیه شده‌اند.

از سوی دیگر با توجه به ابراز نارضایتی‌ها از بازار خودرو و افزایش قیمت‌ها دولت قطعه‌سازان را سپر بلا کرده به‌طوری‌که مردم مقصر اصلی افزایش قیمت خودرو را قطعه‌سازان می‌بینند.

ما بین دو غول بزرگ یعنی تولید‌کنندگان مواد اولیه مانند کارخانه‌های فولاد و آلومینیوم و خودروسازها قرار گرفتیم و فشاری که از سوی این دو قدرت به قطعه‌سازی دارد تحمیل می‌شود سبب تعطیلی قطعه‌سازان و بیکاری کارگران شده است. البته علت اصلی این التهاب تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایه‌ای است، ضمن آنکه عرضه رانتی و قیمت غیرواقعی آن نیز باعث ملتهب شدن بازار شده است.

   با توجه به آشفتگی بازار خودرو و افزایش روزانه قیمت خودروها پیشنهاد شما برای برون رفت از وضعیت موجود چیست؟

تنها راه تنظیم بازار افزایش عرضه و اصلاح قیمت‌ها است. قیمت‌گذاری دستوری خودرو سبب شده که زیان دو خودرو‌ساز اصلی کشور ۲۵هزار میلیارد تومان ثبت شود و زیان انباشته خودرو‌سازی کشور بیش از ۸۰هزار میلیارد تومان محاسبه شود هر چند دولت تمایلی به این کار ندارد.

   چرا تمایلی ندارد، سود دولت از این وضعیت در چیست؟

دولت در این صنعت مانند یک بنگاه اقتصادی به دنبال سود و منفعت خود است، چون قدرت دارد می‌تواند هرچه که می‌خواهد به بازار حکم کند شاید بر اساس همین فلسفه است که اقتصاددان‌های بزرگ دنیا مخالف حضور دولت و دخالت آن در اقتصاد و بازار هستند و نهایت حوزه اثر‌گذاری دولت‌ها را در بحث کلان و سیاست‌گذاری تعیین کرده‌اند، اما وقتی این قدرت اجرایی وارد کف بازار شد دیگر هیچ گروهی نمی‌تواند در برابر آن مقاومت کند. اکنون در قطعه‌سازی نیز وضعیت به همین گونه است. فعالان این صنعت عمدتا بخش‌خصوصی هستند و با مشکلات زیادی همچون تحریم‌ها و عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی مواجه هستند، از سوی دیگر صنایع بالادستی که مواد اولیه این صنعت را تامین می‌کنند عمده آنها دولتی هستند و سود آنها چند صد هزار میلیارد تومان است. برای همین دولت تمایلی به اصلاح قیمت خودروها ندارد، زیرا سود خود را می‌کند و این امر به قطعه‌سازی ضربه خواهد زد.

   با توجه به افزایش روزانه قیمت‌ها و نوسان در بازار وضعیت قرارداد قطعه‌سازان با خودروسازها چگونه است؟

متاسفانه قراردادهای ما بر اساس دلار ۱۵هزار تومان بسته شده است و اصلا تولید در این شرایط صرفه اقتصادی ندارد بر همین اساس خودروسازها باید در اسرع وقت مثبت و منفی ۱۰ درصد قیمت نهاده‌های تولید را اصلاح کنند در غیر این صورت واحدهای فعال در حوزه قطعه‌سازی ظرف روزهای آینده تعطیل خواهند شد.

   قیمت نهایی محصول چه میزان باید افزایش پیدا کند؟

بنا بر محاسباتی که این انجمن انجام داده تا به امروز باید قیمت قطعات حداقل ۶۵درصد افزایش پیدا کند.ما بارها اعلام کردیم که نمی‌شود قیمت مواد اولیه مانند فولاد یا آلومینیوم به‌صورت آزاد به ما فروخته شود اما قیمت محصول به‌صورت دستوری تعیین شود. این وسط قطعه‌ساز له خواهد شد.

   وضعیت قاچاق در صنعت شما چگونه است؟

مطابق قانون تنها مرجع اعلام رسمی میزان قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و طبق آخرین اطلاعاتی که به ما داده شده در سال ۹۸ ،۴/ ۲ میلیارد دلار قاچاق قطعه خودرو داشتیم که این عدد نسبت به سال قبل ۶۳ درصد افزایش یافته است این یعنی میزان قطعات تقلبی و فیک در بازار بیشتر شده است، زیرا با توجه به افزایش قیمت ارز قاچاق قطعه خوب صرفه اقتصادی ندارد و این امر یعنی بازی با جان مردم.

p19-04