از بطری بازیافتی استفاده نمی‌کنیم

   با گذشت ۶ ماه از سال وضعیت صنعت شما چگونه است؟

تولیدات ما جزو محصولاتی است که بازار آن فصلی محسوب می‌شود و ۶ ماه اول سال اوج کار ماست اما متاسفانه امسال با وجود نوسانات قیمت‌ها اعم از مواد اولیه، محصول نهایی، کاهش قدرت خرید مردم و از همه مهم‌تر شیوع کرونا سبب شد که یکی از بدترین سال‌ها را تجربه کنیم. ماءالشعیر و نوشیدنی‌های گازدار جزو ملزومات سفره خانوار ایرانی نیستند و با کوچک‌ترین شوکی به اقتصاد خانواده این اقلام از سبد خانوار حذف خواهند شد. از سوی دیگر کاهش سفرها، مهمانی‌ها و دورهمی‌ها نیز به فروش ما ضربه زیادی زد.

   در این مدت چه مقدار افزایش قیمت داشتید؟

با توجه به وضعیت موجود تلاش هیات‌مدیره این بود که حداقل افزایش قیمت را اعمال کند تا همین میزان فروش باقی بماند اما افزایش هزینه‌ها سرسام‌آور بود به‌خصوص در حوزه مواد اولیه بنابراین مجبور شدیم دوبار افزایش قیمت بدهیم، بار اول از لیتری ۶ هزار تومان به ۷ هزار تومان افزایش دادیم و در مرحله دوم به ۸ هزار و ۷۵۰ تومان رسیدیم و امیدواریم که تا پایان سال دیگر افزایش قیمت نداشته باشیم که این نیز بستگی به قیمت مواد اولیه دارد.

   وضعیت مواد اولیه چگونه است؟

ما در این صنعت وابستگی زیادی به تامین‌کننده خارجی داریم که با توجه به مشکلات ارزی و از آن مهم‌تر عدم‌تخصیص ارز از سوی بانک‌مرکزی و مدیریت زمان باعث شده که حتی از این محل ضرر به ما وارد شود.

    در بخش مواد اولیه داخلی وضعیت چگونه است؟

تامین‌کننده اصلی ما پتروشیمی‌ها هستند که قیمت محصولات آنها نیز دلاری است و با بالا رفتن قیمت ارز بالطبع قیمت فروش آنها نیز افزایش پیدا می‌کند به‌خصوص در بحث بطری پت، متاسفانه یکی از رسانه‌ها به نقل از بنده خبر کذبی مبنی بر استفاده از بطری‌های بازیافتی منتشر کرده بود که با توجه به کاهش زباله‌ها، ما با کمبود بطری روبه‌رو شدیم که چنین چیزی حقیقت ندارد و با توجه به اینکه ما جزو صنایع غذایی محسوب می‌شویم نمی‌توانیم از مواد بازیافتی استفاده کنیم و متاسفانه به‌رغم تماس انجمن این خبر اصلاح نشد. به هر حال این اطمینان را به مردم می‌دهم که تمام بطری‌هایی که ما مصرف می‌کنیم پت آن مستقیم از پتروشیمی‌ها تهیه می‌شود و به هیچ عنوان مواد بازیافتی مصرف نمی‌کنیم.