احتکار سم توسط کشاورزان

  وضعیت تولید سم در کشور چگونه است؟

۹۹ درصد مواد اولیه این بخش از داخل تامین می‌شود و جزو صنایعی هستیم که کمترین میزان وابستگی را به خارج از کشور داریم.در حال حاضر ظرفیت تولید ما طبق پروانه‌های بهره‌برداری که از سوی وزارت صمت صادر شده ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تن در سال است؛ این درحالی است که نیاز کشور سالانه ۳۰ هزار تن است؛ یعنی تولید ما ۱۰ برابر نیاز کشور است و باید مازاد آن را صادر کنیم اما متاسفانه با ممنوعیت صادرات این ظرفیت معطل مانده است. از سوی دیگر شاهد بودیم که شرکت‌های ما سال‌ها برای حضور در بازارهای صادراتی زحمت کشیده بودند اما یک شبه دستور ممنوعیت صادر شد حالا اگر روزی دوباره این ممنوعیت لغو شود آیا خریدار خارجی به ما اعتماد می‌کند؟ طبیعی است که این سوال را مطرح کند که چه تضمینی وجود دارد دوباره یک شبه دیگر جنس به ما ندهید.

  کیفیت و قیمت سم تولید داخل چگونه است؟

به لحاظ کیفی در بهترین سطح قرار داریم به‌طوری‌که جزو برندهای جهانی محسوب می‌شویم به لحاظ قیمت نیز کاملا اقتصادی رفتار کردیم و حداقل این است که قیمت ما پایین‌تر از کشورهای منطقه است برای همین توانستیم بازار صادراتی داشته باشیم حالا اگر فلان سم تولید چین قیمت آن از ما پایین‌تر است به‌طور حتم کیفیت پایین‌تری دارد. استانداردهای ما همان استانداردهای جهانی FAO است در حالی‌که چین استاندارد خودش را دارد که به مراتب کیفیت آن پایین‌تر است.

  علت کمبود سم در بازار چیست؟

ما هیچ کمبودی نداریم و به اندازه نیاز سال گذشته سم به بازار تزریق شده مشکل سیاست‌گذاری ما است. سیاست ارز یارانه‌ای یک سیاست شکست خورده‌ای بود که برای چندمین بار در کشور اجرا شد. از طرف دیگر کاهش ارزش پول ملی و افزایش چند برابری تمام کالاها و بالا رفتن هزینه‌ها در کشور باعث شد که حتی محصولاتی که کمترین وابستگی را به خارج از کشور داشتند قیمت آنها افزایش پیدا کند نتیجه این سیاستگذاری این شده که مصرف‌کننده هم محتکر شود، زیرا می‌بیند قیمت‌ها حداقل 5/ 2 برابر افزایش پیدا کرده. ما موارد زیادی دیدیم که کشاورز با قرض کردن یا وام گرفتن سعی می‌کند سم مورد نیاز سال آینده خود را بخرد و انبار کند، چون به این اطمینان رسیده که سال آینده باز هم سم گران خواهد شد همین امر سبب شده تقاضای کاذب، ایجاد شود. در واقع مشکل از سیستم توزیع نیست بلکه از سیاست‌گذاری غلط است.

  با توجه به ظرفیت بالای تولید در کشور چرا واردات صورت می‌گیرد؟

متاسفانه نطفه این سیاست غلط در سال 88 تشکیل شد؛ در حالی‌که کشور هیچ کمبودی در این حوزه نداشت اما اجازه واردات صادر شد. تا دو سال پیش نیز که ارز دولتی به واردات تعلق می‌گرفت عملا تولید‌کننده داخلی توان رقابت نداشت و نتیجه آن تعطیل شدن چند واحد تولیدی بود. نکته دیگر آنکه وقتی کشور با محدودیت ارزی روبه‌رو است بر چه اساس برای کالایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود ارز تخصیص داده می‌شود. مطابق آمار خود آقایان 25 درصد سم مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود پس چرا به اندازه 52 درصد ارز گرفته‌اند، باقی آن کجا رفته. وزارت صمت و جهاد باید این آمار را بررسی کنند و جلوی فساد را بگیرند. این درحالی است که ما بارها اعلام کردیم که اعضای انجمن حاضر هستند به‌صورت کتبی تعهد بدهند که در صورت ممنوعیت واردات سم‌های آماده، تمام نیاز کشور را تامین کنند.

  چه میزان افزایش قیمت در این حوزه داشتیم؟

میزان افزایش قیمت سم و نهادها 5/ 1 تا 2 برابر سال گذشته بوده این درحالی است که پارسال قیمت ارز 4200 تومان بود، اما امروز بانک مرکزی دلار را به قیمت 29 هزار تومان می‌دهد؛ این یعنی بیش از 6 برابر افزایش، پس این افزایش دو برابری قیمت‌ها دور از منطق نیست.