سود مهم نیست؛ فقط فروش برود

 شرایط بازار گل و گیاه چگونه است؟

بهمن ماه پارسال که کرونا شیوع پیدا کرد دخل همکاران ما به صفر رسید و همچنان خالی است. مردم در مراسم و جشن‌ها گل می‌گیرند و وقتی شب‌عید تمام کشور قرنطینه بود میزان فروش گل‌فروشان به کمترین حد خود رسید. نسبت به پارسال بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش درآمد داشتیم. از طرفی در ایام عزاداری محرم و صفر هستیم و این تقابل زمانی هم بر کسادی بازار گل و گیاه افزوده است. نزدیک به ۶ماه است که اعضای اتحادیه گل‌‌وگیاه با کمترین فروش ممکن چراغ مغازه‌ها را روشن نگه داشته‌اند و در این مدت بسیاری از همکاران که در مغازه اجاره‌ای کاسبی می‌کردند، مجبور به تعطیلی شدند. حتی از طرف اتحادیه نامه‌ای مبنی بر عدم اخراج یا تعدیل نیرو به اعضا ارسال شد. متاسفانه این‌قدر وضع کاسبی در بازار ما خراب است که واحدهای زیادی اقدام به تعدیل نیرو کرده‌اند. موضوع اینجاست که در صنف ما نهایتا ۴ روز می‌توان محصول را برای فروش نگه‌داشت و اگر کسی نخرد باید گل را خراب کرد؛ به معنی دیگر سرمایه‌ای که همکاران بنده در مغازه‌ها می‌ریزند با بالا رفتن دلار گران نمی‌شود که بخشی از سرمایه حفظ شود؛ به همین دلیل شرایط مالی همکاران بنده و اتحادیه به‌معنی واقعی در بدترین وضع ممکن است. 

 چه میزان از گل و گیاه بازار وارداتی است؟ 

در حال‌حاضر دیگر کسی گل وارد نمی‌کند. اما پیاز انواع گل وارداتی است و این موضوع باعث‌شده نرخ فروش محصولات بالا برود. شرایط به‌گونه‌ای است که بسیاری از تولیدکنندگان هنوز برای واردات پیاز‌گل سنبل و لاله برای شب عید مطمئن نیستند چراکه با این وضع دلار قیمت‌ها آنقدر بالا می‌رود که کسی نمی‌خرد؛ مثلا قیمت هر پیاز گل سنبل برای تولیدکننده بین 12 تا 15 هزار تومان آب می‌خورد آن‌هم در حالی که از فروشش مطمئن نیستیم. نرخ کود و سم و چوبی که تولیدکنندگان استفاده می‌کنند هم 5 برابر شده است. با این اوصاف قیمت چقدر باید بالا برود؟ 

 نسبت به پارسال چه میزان افزایش قیمت داشته‌اید؟

شرایط جوری است که بسیاری از همکاران به قیمت پارسال گل می‌فروشند و نمی‌گذارند مشتری بدون خرید از مغازه بیرون برود. وقتی دخل خالی است، مهم فروش است نه نرخ و قیمت. بعد از اتمام ماه صفر باید دید میزان خرید مردم در بازار گل چگونه است و چه مقدار تقاضا وجود دارد، آن‌موقع می‌توان نرخ معینی برای گل برید ولی فعلا نرخ به شرط فروش است و ثابت نیست. 

 آینده بازار را چگونه می‌بینید؟

اگر شرایط کنونی حاکم باشد آینده خوبی در انتظار بازار ما نیست. همانطور که گفتم بسیاری از تولیدکنندگان برای واردات و کاشت گل شب عید برنامه‌ای ندارند و بسیاری از تولیدکنندگان خرد کرکره خود را پایین کشیده‌اند. نرخ ارز ثابت نیست و به دلیل کرونا و قدرت کم خرید مردم نمی‌توان برای حتی یک ماه آینده برنامه‌ریزی کرد. اداره مالیات هم که با افزایش مالیات فشار را دوچندان کرده‌ است. متاسفانه دولت اصلا متوجه اینکه ما هیچ درآمدی نداشتیم، نیست و فقط مالیات می‌خواهد. اینکه وقتی دخل صفر بوده و از ابتدای سال فروش ما بیشتر از 60 درصد کاهش داشته به خرجشان نمی‌رود. 

p19-02 copy