سهم 2 درصدی اقتصاد دیجیتال

 وضعیت کسب و کارهای اینترنتی چگونه است؟

این حوزه هم در ایران مانند تمام حوزه‌های دیگر وضعیت خوبی ندارد و در رکود است در حالی‌که در کل دنیا به سبب شیوع ویروس کرونا خرید‌های اینترنتی حداقل ۳ برابر شده است اما در کشور ما به دلیل کاهش قدرت اقتصادی مردم و محتاط شدن آنها در هزینه‌ها ما نیز اسیر رکود شده‌ایم در حالی‌که ما به نسبت سایر کشورهای منطقه چه در حوزه زیر ساخت و چه در حوزه راه‌اندازی و تعریف اپلیکیشن‌ها پیشرفت خوبی داشتیم اما متاسفانه تحریم‌ها و این فشار اقتصادی جلوی پیشرفت ما را در این صنعت گرفت ضمن آنکه مشکلات داخلی نیز به آن اضافه شد.

 ریشه این مشکلات در چیست؟

علاوه بر تحریم‌ها مدیریت در کشور امروز تبدیل به پاشنه آشیل شده است. وضعیت امروز نشان از این دارد که ما در بخش دولتی مدیر قوی نداریم والا کار ما به اینجا نمی‌رسید به‌طور مثال وزارت صمت وزارتخانه مرتبط با حوزه ما است این وزارتخانه بعد از ۶ ماه تازه وزیر پیدا کرده یعنی برای مدیران اصلا مهم نبوده که چنین وزارتخانه حساسی که وظیفه کنترل و تامین بازار را دارد ۶ ماه بدون وزیر باشد آن هم در حالی‌که در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم. فقدان مدیریت به حدی است که نتوانستیم کرونا را کنترل کنیم و این مریضی تبدیل به بهانه جویی آقایان شده و در کنار آن تحریم‌ها را مقصر می‌دانند ما ۳۰ سال پیش تحریم و جنگ را با هم داشتیم اما یک رضایت نسبی وجود داشت و تازه مردم داوطلبانه به جبهه می‌رفتند اما الان در زمان صلح شرایط زندگی سخت تر از زمان جنگ شده است.

 اگر فیلتر اینستاگرام یا اینترنت ملی اجرایی شود چه تاثیری در حوزه شما خواهد داشت؟

در حالی‌که وضعیت اقتصادی خوبی نداریم و کسب و کارها محدود شده صحبت از این‌گونه تصمیم‌ها واقعا جای تعجب دارد. بدون شک با اجرای این تصمیم ۹۰ درصد کسب و کارهای اینترنتی از بین خواهند رفت. در آبان سال گذشته که به خاطر مسائل امنیتی بیش از یک ماه اینترنت مختل بود زندگی ۲۰۰ هزار نفر با مشکل مواجه شد.

 اقتصاد خرد در فضای مجازی ایران چه سهمی دارد؟

متاسفانه باوجود استقبال مردم و نهادینه شدن فرهنگ آن و راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها توسط متخصصان ایرانی اما به دلیل مشکلات اقتصادی و پایین آمدن قدرت خرید مردم این حوزه نتوانست پیشرفت کند؛ در حالی‌که سهم اقتصاد خرد یا دیجیتال در ایران ۱ تا ۲ درصد است این عدد در چین ۲۵ درصد و آمریکا ۱۵ درصد است و هر روز دارد بیشتر می‌شود اما ما چندین سال است که در همین محدوده مانده‌ایم.