دلایل بالا رفتن هزینه تولید در بخش کشاورزی چیست؟

متاسفانه دولت از سال گذشته سموم و بعضی‌کودهای کشاورزی را از لیست الف یا دریافت‌کنندگان ارز دولتی حذف کرد و همین عامل باعث شد قیمت این مواد گاه تا ۵ برابر افزایش یابد.  نهاده‌های اصلی کشاورزی سموم دفع آفات و مکمل‌های تقویتی کشاورزی هستند که کیفیت محصولات کشاورزی را بالا می‌برد و یکی از شاخص‌های مهم برای بازارهای جهانی است که با حذف یارانه دولتی عملا دست کشاورز از آنها کوتاه شده، چراکه به‌دلیل بالا رفتن هزینه تولید و عدم افزایش قیمت، نقدینگی کشاورزان هم افت شدیدی کرده‌است. 

  کشاورزان برای تهیه این مواد با کمبود هم مواجه هستند؟

متاسفانه بله. کودها و سموم استاندارد و کم‌خطر وارداتی هستند و از زمانی‌که روند نرخ ارز صعودی شده و یارانه ارزی این کالاها هم برداشته شده، برخی از مواد وارداتی در بازار پیدا نمی‌شود و اگر هم کشاورزی بتواند پیدا کند باید با قیمتی بسیار گزاف و غیرمنطقی بخرد. 

  کمبود این مواد چه تاثیری روی محصولات کشاورزی می‌گذارد؟

همان‌گونه که گفتم سموم وارداتی دارای استاندارد بین‌المللی هستند و کشاورز برای حضور در بازارهای جهانی باید از این مواد استفاده کند. وقتی کشاورز موفق به تهیه سم استاندارد نشود از سموم جایگزین استفاده می‌کند و همین عامل باعث می‌شود علاوه بر اینکه محصولات کشاورزی از بازارهای جهانی برگشت بخورند، که متاسفانه در سال‌جاری چند بار این اتفاق افتاده است، سلامت جامعه هم به خطر بیفتد. کشورهای دیگر همگی محصولات غذایی وارداتی را آزمایش می‌کنند و در صورتی‌که با پروتکل‌های آنها همخوانی نداشته باشد آن را برگشت می‌دهند اما متاسفانه انگار در کشور ما این موضوع به کلی فراموش شده است. 

  برای محصولاتی که برگشت می‌خورند چه اتفاقی می‌افتد؟ 

متاسفم که بگویم محصولاتی که از بازارهای جهانی به سبب رعایت نشدن نکات بهداشتی سموم برگشت می‌خورند در بازار داخلی به فروش می‌رسند. متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی سیاست‌گذاری خاصی در این خصوص ندارد و هر کشاورزی می‌تواند محصولش را بدون تست‌ها و آزمایش‌های لازم در هر جای کشور به فروش برساند. این موضوعی خطرناک است چراکه این سموم پس از مد‌ت‌ها روی سلامت عمومی جامعه اثر سوء می‌گذارد و شاهد موج بیماری‌های زیادی خواهیم بود. مساله مواد اولیه‌ای مثل سم بسیار مهم است اما متاسفانه از سوی متولیان امر نادیده گرفته شده است.