کاهش قاچاق سیگار

براساس این آمار در ۷ ماه اول امسال ۳۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نخ سیگار تولید شده که نسبت به تولید ۳۱ میلیارد نخ در ۷ ماهه اول سال گذشته ۶/ ۲ درصد کاهش داشته است.

در پی این کاهش تولید و با توجه به اینکه میزان مصرف در این ۷‌ماه ۳۷ میلیارد و ۹۱۰ میلیون نخ برآورد شده، برآورد قاچاق سیگار هم با ۹/ ۸ درصد افزایش، از ۶ میلیارد و ۹۶۰ میلیون نخ سیگار در ۷ ماه اول سال قبل به ۸ میلیارد و ۹۱۰ میلیون نخ سیگار در مدت مشابه امسال رسیده است.

روند قاچاق سیگار در سال گذشته کاهشی بود، به‌طوری‌که در کل سال گذشته برآورد وزارت صمت از میزان قاچاق سیگار نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۳۹ درصد کاهش یافته بود، اما در سال‌جاری با مشکلاتی که به‌دلیل عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه در زمینه تولید این محصول ایجاد و منجر به توقف تولید در ۸ واحد از ۱۵ واحد تولید محصولات دخانی شد، قاچاق سیگار رو به افزایش گذاشت، ‌تا جایی که در اردیبهشت امسال برآوردها از میزان قاچاق سیگار نزدیک به دو برابر دو ماه اول سال ۱۳۹۸ بود.

با این حال به نظر می‌رسد هر چند هنوز برآوردها از میزان قاچاق سیگار بیش از سال گذشته است، ‌اما طی ماه‌های گذشته با افزایش تولید سیگارَ، میزان افزایش قاچاق سیگار نیز کمتر شده است.