یلدانشینی پشت درهای بسته کافه‌ها

 یلدای خلوت امسال

شب یلدای کرونایی؛ اصطلاحی که این روزها نقل محافل شده است. این شب برای ایرانی‌ها برابر با دورهمی و جمع‌های خانوادگی و دوستانه است که در سال‌های اخیر به سبب کوچک‌تر شدن خانواده‌ها و بعد مسافتی، برخی افراد تصمیم می‌گیرند این شب را در رستوران‌ها و کافه‌ها بگذرانند. این مراکز نیز به‌تبع استقبال چشمگیر مردم در رقابت با یکدیگر سعی می‌کنند با ارائه پکیج‌های متفاوت، موسیقی زنده و برنامه‌های شاد مشتریان بیشتری جذب کنند به‌طوری‌که سال گذشته تقریبا تمام کافه‌ها و سفره‌خانه‌های مرکز و شمال تهران میز خالی نداشتند و از ۴۸ ساعت قبل ظرفیت آنها پر شده بود. اما امسال با آمدن کرونا و تلفات بالای آن و ناامیدی از آمدن واکسن در ماه‌های آینده بیشتر افراد نه دل و دماغی برای این دورهمی‌ها دارند و نه ظرفیتی برای ریسک کردن. از سوی دیگر اماکن و نهادهای نظارتی اعلام کرده‌اند در دو شب پایانی فصل پاییز نظارت‌های خود را بیشتر خواهند کرد و بنا بر اظهارات برخی از کافه‌دارها، به آنها به‌صورت شفاهی اعلام شده که واحدهای متخلف علاوه بر پلمب باید جریمه‌های ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیونی پرداخت کنند ضمن آنکه اصناف نیز تا ساعت ۱۸ اجازه فعالیت خواهند داشت و محدودیت تردد نیز از ساعت ۲۰ اعمال خواهد شد. اما به‌رغم این محدودیت‌ها برخی سفره‌خانه‌های معروف در صفحات اینستاگرامی خود تبلیغ برنامه‌های ویژه واحد صنفی خود برای شب یلدا می‌کنند و استقبال از آنها نیز مطلوب بوده به‌طوری‌که ظرفیت آنها از امروز کامل شده است. شاید این‌طور بتوان گفت که بعد از تالارهای پذیرایی صنف کافه‌ها و سفره‌خانه‌ها بیشترین ضربه را از شیوع کرونا خورد به‌طوری‌که تا به امروز بیش از ۶۰ درصد این واحدها مجبور به تعطیلی کسب‌وکار خود شدند به عبارتی هر کافه رستورانی که مستاجر بود واحد خود را تعطیل کرد.

 فعالیت چراغ خاموش

یکی از کافه‌دارهای مرکز شهر در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درخصوص برنامه‌های خود برای شب یلدا گفت: اگر ما می‌خواستیم قانونی و مطابق اطلاعیه‌های ستاد ملی کرونا رفتار کنیم خودم و کارگرانم باید الان گدایی می‌کردیم چون همیشه جزو گروه شغلی ۴ هستیم که فقط هنگام عادی بودن شرایط می‌توانیم فعالیت کنیم. از طرف دیگر می‌بینیم که دولت برنامه موثری برای کنترل بیماری ندارد که بگوییم اگر این یک ماه را تعطیل کنیم در عوض می‌توانیم بقیه روزها را کاسبی کنیم. وقتی محدودیت‌های نصفه نیمه می‌گذارند که تاثیرچندانی ندارد، وقتی کل دنیا دنبال خرید واکسن هستند و برخی کشورها برنامه واکسیناسیون عمومی را آغاز کرده‌اند اما ما هنوز اقدام موثری در این زمینه نداشته‌ایم، یعنی حالا حالاها قرار نیست از شر این بیماری راحت شویم پس باید عادت کنیم با این ویروس زندگی کنیم و کسب‌وکار خودمان را داشته باشیم چون اگر این کار را نکنیم یا باید بابت بدهکاری برویم گوشه زندان یا از گرسنگی بمیریم یا اینکه با ریسک ۵۰ درصدی بیماری کنار بیاییم. من به شخصه حاضرم این ریسک را بپذیرم ولی شرمنده زن و بچه نشوم یا زندان نروم.

وی ادامه داد: ما چراغ خاموش فعالیت می‌کنیم یعنی درب را می‌بندیم و بعد از تلفن مشتری درب را باز می‌کنیم. شرایط ما به‌گونه‌ای است که در طبقات زیرزمینی هستیم و از طریق دوربین درب را فقط برای مشتریان باز می‌کنیم پس عملا هیچ فرد گذری نمی‌فهمد که ما فعالیت می‌کنیم.

 موسیقی زنده در محدودیت

یکی دیگر از سفره‌خانه‌های سنتی واقع درهمین محدوده مرکزی درخصوص برنامه شب یلدا گفت: سال گذشته پکیج شب یلدای ما ۱۲۰ هزار تومان بود اما امسال ۲۵۰ هزار تومان قیمت گذاشته‌ایم که در واقع سودی نصیب ما نمی‌کند و فقط برای عقب نماندن از قافله و نگه داشتن مشتری‌ها این پکیج را ارائه می‌کنیم زیرا اگر بخواهیم بیشتر از این قیمت بگذاریم مشتری توان پرداخت ندارد. ضمن آنکه فضا هم به شدت رقابتی است و برخی همکاران برای سود تنوع پکیج را بالا می‌برند اما از حجم آن کم می‌کنند که من خودم این روش را نمی‌پسندم. درست نیست ۱۰ مدل تنقلات بگذاریم اما فقط یک گل هندوانه یا چهار دانه پسته سر میز باشد. پکیج ما شامل یک نوع غذای کافه‌ای (پاستا، اسنک، سوسیس)، یک کاسه انار دون شده،کدو پخته، هندوانه و آجیل شب یلدا است و فقط مشتریانی را که رزرو قبلی داشته باشند می‌پذیریم و علاوه بر این پکیج موسیقی زنده به‌صورت محدود هم داریم که سرجمع هر نفر ۲۵۰ هزار تومان باید هزینه پرداخت کند.

اما در شمال تهران قیمت‌ها بیشتر است. یکی از رستوران‌های معروف نزدیک دریاچه چیتگر هزینه ورودی هر نفر را ۳۵۰ هزار تومان اعلام کرده که شامل آجیل شب چله، هندوانه و چای و موزیک زنده است و برای شام و قلیان و سایر مخلفات هزینه جداگانه‌ای باید پرداخت کنند. یکی دیگر از کافه رستوران‌های معروف به مشتریانی که رزرو کرده‌اند اعلام کرده که درب رستوران ساعت ۶ باز می‌شود و پس از آن تردد تا ساعت یک نیمه شب ممنوع خواهد بود.

با وجود محدودیت و ریسک بیماری، فعالیت این گروه اصناف در این روزها نشان از وخامت اوضاع اقتصادی آنها دارد. از سوی دیگر تنها تفریح مردم و خانواده‌ها حضور در همین اماکن است که با وجود گرانی و کاهش قدرت اقتصادی مردم به حداقل رسیده است. مالکان کافه رستوران‌ها بر این عقیده هستند که کرونا ۴۰ درصد بر کسادی آنها تاثیر گذاشته و ۶۰ درصد دیگر ناشی از پایین آمدن توان اقتصادی مردم است اما باز امیدوار هستند که در صورت رفع محدودیت‌های کرونایی و با توجه به کم‌شدن تعداد این‌گونه کافه رستوران‌ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.