روسیه سریع‌ترین تامین‌کننده واکسن برای ایران

شهردار مسکو و مسوولان بهداشتی معتقدند، از آنجا که تعداد تست‌های کرونا بالا است و مبتلایان به سرعت شناسایی می‌شوند به همین علت تعداد مبتلایان در آمارها رشد داشته است. در واقع آنها همین موضوع را علت پایین بودن تلفات جانی در روسیه نسبت به دیگر کشورها می‌دانند. برای تبیین بهتر این موضوع باید به سیستم بیمه درمانی رایگان شهروندان روسیه توجه داشت که به موجب آن پزشک به‌طور رایگان به خانه بیمار مراجعه می‌کند و در سال گذشته از هر شهروندی که احساس ابتلا به کرونا داشت، تست رایگان گرفته ‌شد.

اما در میانه هیاهوی کرونا، روسیه نخستین کشوری بود که ادعای کشف واکسن این ویروس ناشناخته را مطرح کرد؛ واکسنی که توسط موسسه گاملیا تولید شد و پس از مراحل ثبت و آزمایشات بالینی،‌ توزیع آن در روسیه و بسیاری از کشورهای جهان آغاز شد. تزریق عمومی این واکسن برای افراد داوطلب از ماه اکتبر و با اولویت معلمان و کادر درمان آغاز شد؛ در ماه نوامبر سرگی شویگو، وزیر دفاع از واکسینه شدن بسیاری از نیروهای نظامی خبر داد و پس از موفقیت تست‌های بالینی، از نیمه ماه دسامبر، تزریق آن به افراد بالای ۶۰ سال نیز آغاز شد.

واکسن اسپوتنیک وی در روسیه برای تمامی شهروندان این کشور و حتی اتباع دیگر کشورها رایگان است، اما اجباری برای انجام آن وجود ندارد. افرادی که متقاضی واکسینه شدن هستند، می‌توانند در سامانه اینترنتی مشخصی ثبت‌نام کنند و بر اساس محل سکونت آنها، وقت تزریق در نزدیک‌ترین درمانگاه به آنها داده می‌شود. داوطلبان ابتدا باید آزمایش خون بدهند و پس از تائید پزشک، دوز نخست واکسن اسپوتنیک وی به آنها تزریق خواهد شد؛ سپس دوز دوم نیز دو هفته بعد در همان محل به آنها تزریق می‌شود. به گفته الکساندر گینزبورگ، رئیس موسسه گاملیا، ۸۵ درصد افرادی که واکسن این موسسه (اسپوتنیک وی) را دریافت کرده‌اند، هیچ عارضه‌ جانبی نداشتند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که محل واکسینه شدن ۱۵ درصد افراد، پس از تزریق کمی سرخ شده و یا برای مدت یک شبانه روز،‌ سردرد خفیفی را تجربه کرده‌اند؛ البته برخی نیز دچار تب خفیفی (حداکثر ۳۸ درجه) شده‌اند که به واسطه یک قرص رفع شده است و در مجموع به گفته مسوولان موسسه گاملیا عوارض خطرناکی وجود نداشته است.

پوتین نیز چندی پیش در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور کره جنوبی از سفر خود به این کشور خبر داد و به همتای خود گفت که پیش از آن واکسن روسی اسپوتنیک وی را تزریق می‌کند و سپس عازم سئول خواهد شد. در این میان در واپسین روزهای سال ۲۰۲۰، وزارت خارجه روسیه به سفیر آمریکا در مسکو نیز پیشنهاد کرد که از واکسن اسپوتنیک وی استفاده کند.  در این میان کشورهای بسیاری متقاضی واکسن اسپوتنیک وی از روسیه هستند که تاکنون آرژانتین، ونزوئلا، مجارستان، بلاروس، بولیوی و صربستان محموله‌های خویش را دریافت کرده‌اند. از سویی باید به این موضوع نیز توجه داشت که اگرچه تردد برای شهروندان غیر دیپلمات ایرانی به روسیه مجاز نیست، اما خط هوایی ماهان و ایرفلوت میان دو کشور به‌صورت هفتگی برقرار است که این موضوع می‌تواند به انتقال واکسن‌های روسی به ایران در صورت توافق طرفین بسیار کمک کند.

با توجه به رابطه استراتژیک ایران و روسیه و اعلام آمادگی رسمی این کشور برای کمک به کشورها برای واکسیناسیون، به نظر می‌رسد بهترین و سریع‌ترین گزینه برای ایران، خرید واکسن روسی باشد تا با آسودگی و عدم نگرانی از توقیف شدن پول‌ها پروسه خرید صورت پذیرد و واکسیانسیون سراسری را در ایران آغاز کنند.