نان باگت جایگزین نان سنتی شد

  افزایش سفارش خانگی باگت

شیوع کرونا سبک زندگی بسیاری از مردم جهان را تغییر داد و بیشتر کسب‌وکارها و مراکز خدماتی مجبور شدند طوری برنامه‌ریزی کنند که خدمات خود را به‌صورت غیر حضوری به مشتریان ارائه دهند. در بحث مواد خوراکی نیز استفاده حداقلی از کارگر و رعایت موارد بهداشتی در بالاترین حد مطرح شد و کمپانی‌های بزرگ این صنعت در کلیپ‌های تبلیغاتی خود سعی بر این داشتند که به مصرف‌کننده این اطمینان را بدهند که از کمترین دخالت انسانی در پروسه فرآوری محصولات خود استفاده می‌کنند. در کشور ما نیز وضعیت به همین گونه بود درحالی‌که سال‌ها دولت و نهادهای سیاست‌گذار به‌دنبال این بودند که مردم از نان‌های سنتی به سمت نان‌های حجیم مثل باگت بروند اما شهروندان ایرانی با وجود دور‌ریز زیاد و حتی مشکلات گوارشی و کمبود مواد مغذی در این نوع نان‌ها همچنان اصرار به استفاده از نان لواش و بربری و سنگک داشتند اما سرانجام شیوع کرونا این عادت را تغییر داد.

اکبری مالک نان فانتزی سنایی در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» با تایید افزایش فروش نان‌های بسته‌بندی گفت: الان مردم با یکدیگر دست نمی‌دهند. پدر با پسر با فاصله دو متری از هم صحبت می‌کنند حالا این آدم چطور ممکن است برود نانوایی که یک نفر هم نان را از تنور در می‌آورد، هم پول از مردم می‌گیرد و هم کنجد روی تخته نان می‌ریزد؟ خب مشخص است این فرد ناقل انواع بیماری‌ها است. او ادامه داد: مردم به‌خاطر همین چیزها به سمت نان بسته‌بندی آمدند چون علاوه بر اینکه در فرآوری آن کمتر از کارگر استفاده می‌شود بعد از خروج از تنور هم پس از سرد شدن مستقیم داخل کیسه قرار می‌گیرد و می‌تواند هنگام مصرف دوباره آن را گرم کند تا احیانا اگر آلودگی هم وجود داشته از بین برود ضمن آنکه وضعیت گوارش و معده آنها نیز بهتر شده است.

من مشتریان زیادی دارم که در چند ماه اخیر به‌خاطر تغییر نان خود الان وضعیت گوارشی بهتری دارند.الان بیشترین فروش ما نان باگت است که پیش از این ساندویچی‌های شمال شهر بیشتر سفارش می‌دادند.  رضایی یکی دیگر از فروشندگان نان حجیم در خیابان حافظ درخصوص اینکه کاهش فروش اغذیه‌فروشی‌ها و ساندویچی‌ها چه تاثیری بر کسب‌وکار آنها گذاشته گفت: مشتری اصلی ما این واحد‌ها هستند البته در صنف ما یکسری مغازه‌دارها مثل ما فروش نان شیرین یا دیگر محصولات این حوزه را دارند و باز توانستیم این بحران را رد کنیم اما نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارگاه تولید نان در استان تهران داریم که کار آنها فقط پخت نان ساندویچی برای اغذیه‌فروشی‌ها و فست فود‌ها است که به جرات می‌توانم بگویم تا به امروز ۷۰ درصد آنها تعطیل شده‌اند. وی ادامه داد: مشکل دیگر قیمت این مدل از نان‌ها است که هنوز به قیمت سال گذشته فروخته می‌شود، این درحالی است که نان باگت را ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین‌تر از قیمت اصلی به اغذیه‌فروشی‌ها می‌دهیم پس اگر کرونا هم نبود با این قیمت کسی نمی‌توانست کار کند آن هم وقتی که تمام کالاها در سال ۹۹ چهار برابر شده است اما فقط نان فانتزی هنوز به قیمت سال ۹۸ فروخته می‌شود.

  تقاضای افزایش قیمت ۴۰درصدی

محمدجواد کرمی رئیس اتحادیه فروشندگان نان فانتزی و حجیم در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به نامه‌نگاری این اتحادیه با سازمان حمایت از مصرف‌کننده گفت: ما از آبان ماه آنالیز قیمت خود را به این سازمان دادیم و تقاضای افزایش ۴۰ درصدی قیمت‌ها را کردیم اما هنوز کارشناسان این سازمان به نتیجه نرسیده‌اند، این درحالی است که ما در اتحادیه هر روز شاهد مراجعه اعضا هستیم که با این قیمت‌ها کار کردن صرفه ندارد. کرمی ادامه داد: چند محصول ما شامل قیمت‌گذاری دولتی می‌شود، اکنون قیمت باگت معمولی ۳.۵۰۰ تومان، باگت ساده ۳.۰۰۰ تومان، نیم باگت ۲.۰۰۰ تومان، نیم باگت کنجدی ۲.۵۰۰ تومان، همبرگری ۲.۰۰۰ تومان، همبرگری کنجدی ۲.۵۰۰ تومان، بربری ۳.۰۰۰ تومان و نان بروکن ۲.۵۰۰ است، ما تقاضا کردیم که ۴۰ درصد به این قیمت‌ها اضافه شود.

وی ادامه داد: ما در اتحادیه با توجه به کاهش قدرت اقتصادی مردم و با علم به اینکه نان جزو قوت لایموت محسوب می‌شود حداقل افزایش را درخواست کردیم. ما سال گذشته بهبوددهنده را ۱۸۰ هزار تومان می‌خریدیم اما الان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. روغن هر حلب ۱۲۰ هزار تومان بود اما الان به ۴۵۰ هزار تومان رسیده، این درحالی است که هزینه‌های کارگری آب و برق و گاز نیز افزایش زیادی داشته است. از طرف دیگر با شیوع کرونا به‌خاطر سلامت جامعه تقریبا تمام محصولات خود را بسته‌بندی کردیم اما جزئی‌ترین وسیله بسته‌بندی مثل نایلکس از کیلویی ۲۵ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان رسیده است در واقع اگر فروش سایر نان‌ها نبود الان هیچ واحد فروش نان فانتزی کار نمی‌کرد. کرمی درخصوص اینکه آیا مردم از واحدهای پخت نان بیشتر خرید می‌کنند یا محصولات کارخانه‌های صنعتی گفت: این چالش بین ما و کارخانه‌های صنعتی وجود داشت اما شیوع کرونا ثابت کرد که مردم به سمت واحدهای پخت نان تمایل دارند که دلیل آن روشن است.

ما در محصولات خود مواد نگه‌دارنده استفاده نمی‌کنیم اما کارخانه‌ها برای اینکه محصولات خود را به نقاط مختلف و مسافت‌های دور می‌فرستند برای ماندگاری بیشتر از مواد استفاده می‌کنند. از سوی دیگر کیفیت نان‌های ما به مراتب بالاتر است و تازه بودن آن سبب شده که به راحتی دوباره گرم شود بدون آنکه کیفیت خود را از دست بدهد. مطابق برنامه پنجم و ششم توسعه دولت مکلف شده به جهت بالا رفتن بهره‌وری انرژی و جلوگیری از دور‌ریز گندم و نان میزان استفاده از نان‌های حجیم را به ۴۰ درصد برساند اما تا سال پیش به نیمی از این عدد هم نرسید اما بنا بر اظهارات رئیس اتحادیه و سازمان حمایت با شیوع کرونا میزان استفاده از این نوع نان‌ها حتی از این عدد هم فراتر رفته است.