خرید گل از دسته به شاخه

وی افزود: این در حالی است که امسال میزان تولید گل نسبت به سال گذشته به شدت کاهش داشته که علت اصلی آن تصمیمی است که تولید‌کنندگان گل با توجه به روزهای ابتدایی کرونا گرفته و تولید خود را متوقف کردند.با وجود تولید کمی که در کشور انجام شد اما امسال با کمبود گل مواجه نبودیم زیرا تقاضا نیز در این حوزه دستخوش کاهش قابل‌توجهی بود. کاهش تقاضا را می‌توان به علت تعطیلات مکرر که با شیوع کرونا صورت گرفت و همچنین مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا درخصوص تعطیلی کسب‌و‌کارها از ساعت ۶ عصر یا ۹ شب بوده در نظر گرفت.

 در صورتی که سال گذشته روزهای مناسبتی تا ساعت یک بامداد نیز همچنان مغازه‌ها باز بوده و به مشتریان خدمات ارائه می‌کردند. امسال شب یلدا با فروش قابل توجه گل همراه بوده‌ایم که اصلا آمادگی آن را نداشتیم.

به‌طوری که میزان فروش شب یلدای امسال نسبت به سال گذشته بیشتر نیز بوده است. میزان مشتری‌های ما امسال نسبت به سال گذشته ۲۰‌تا‌۳۰ درصد کاهش داشته علاوه بر آن سال گذشته مشتریان تا ۲۰ شاخه گل نیز خریداری می‌کردند، اما امسال همه تک شاخه‌ای خرید می‌کنند. میزان فروش از ابتدای امسال و با شیوع کرونا به اندازه‌ای کاهش داشت که حدود ۲۰‌تا‌۳۰ درصد فروشندگان گل کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند. زیرا برخی از آنها در مغازه‌های اجاره‌ای ساکن بوده و با توجه به کاهش در میزان فروش توان پرداخت اجاره‌بها را نداشته‌اند، بنابراین ناچار به تعطیلی کسب و کار‌ خود شدند.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل درخصوص تغییر قیمت گل در بازار گفت: با وجود اینکه در برخی از محله‌های بالای شهر که توان خرید مردم بالاتر است کمی افزایش قیمت را شاهد بودیم اما افزایش قیمت کلی در کشور نداشته‌ایم. قیمت سم، کود و سایر ابزارهای نگهداری از گل نسبت به سال گذشته ۵ برابر شده است و اگر مردم همانند گذشته خرید می‌کردند با توجه به تولید کم گل شاخه‌ای با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه می‌شدیم. فروشندگان گل امسال مردم را تشویق می‌کردند که به خرید گیاه یا گل‌های ریشه‌دار بپردازند تا با کمبود گل شاخه‌ای مواجه نشویم و یکی از علت‌های وجود گل ریشه‌ای نگهداری راحت‌تر آنها در گل فروشی‌ها است.

زیرا عمر گل شاخه‌ای حدودا ۵ روز است در حالی که پرورش و نگهداری گل ریشه‌ای راحت‌تر است. همچنین در حوزه لوازم جانبی همچون پلاستیک، روبان، کاغذ رنگی و... با افزایش قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصدی مواجه بوده‌ایم.