دلیل افزایش قیمت شکر در حلقه ابتدایی یعنی تولید است؟

خیر. شکر همچنان با نرخ مصوب ۶ هزار و ۷۰۰ تومان در کارخانه‌ها فروخته می‌شود و افزایش قیمت شکر در بازار رخ داده است و خودمان هم تعجب کرده‌ایم. البته هزینه‌ها بالا رفته اما اگر قرار بر افزایش قیمت بر اساس هزینه‌ها است، در وهله اول باید کشاورزان را دریابند. امسال نرخ نهاده‌‌های کشاورزی تا سه برابر قیمت پارسال هم بالا رفت. دستمزد کارگر و هزینه حمل‌ونقل هم افزایش یافته اما به سبب اینکه شکر مشمول قیمت‌گذاری دولتی است اجازه افزایش قیمت را نداریم. درخواست افزایش قیمت شکر داده شده که البته هنوز پاسخی به ما نداده‌اند.

  هزینه‌های تولید نسبت به پارسال چه میزان افزایش داشته است؟

نهاده‌های کشاورزی از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی خارج شد و قیمت دلار آزاد هم ۵ برابر نرخ دولتی است، پس به همان میزان افزایش یافت. کودی که کیسه‌ای ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشت امسال به ۴۸۰ هزار تومان رسیده است. حاشیه سود کشاورزان نیشکر و تولیدکنندگان شکر آنقدر پایین آمده که برای ادامه فعالیت چاره‌ای جز افزایش قیمت نیست. از هزینه کارگر و حمل‌ونقل و سبد و مواد اولیه که بگذریم، نرخ تعمیر و به‌روز کردن ماشین‌آلات کارخانه‌های شکر نسبت به سال گذشته دوبرابر شده است؛ همه چیز افزایش قیمت داشته اما ما این اجازه را نداریم. شرایط به گونه‌ای است که سود و صرفه اقتصادی تولید شکر به شدت پایین آمده است.

  امسال چه میزان چغندر قند و نیشکر تولید شد؟

امسال نزدیک به ۵ میلیون تن چغندر قند تولید شد که نسبت به پارسال ۲ میلیون تن کمتر است. دلیل این کاهش تولید علاوه بر کاهش تقاضا به دلیل شیوع کرونا، کاهش حاشیه سود کشاورزان است. نرخ فروش چغندر قند سر زمین ۸۴۰ تومان است که باید به بالای یک هزار تومان برسد. موضوع این است که افزایش هزینه‌ها در حلقه‌های ابتدایی تولید بسیار ملموس‌تر و تاثیرگذارتر است تا واسطه و بازار. این تولیدکننده است که همراه با مصرف‌کننده با تورم درگیر است اما سود اصلی را واسطه‌ها می‌کنند. مگر کارخانه‌‌های تولید شکر قیمت را بالا برده‌اند که الان به ۱۴ هزار تومان رسیده است؟! مردم هم که صف می‌بندند شرایط بدتر می‌شود.

نرخ پیشنهادی تولیدکنندگان برای پوشش هزینه‌ها چند است؟

نرخ مناسب برای تولیدکنندگان در کارخانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان، مبلغی که با احتساب هزینه حمل‌ونقل و سود واسطه باید بین ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد؛ دقیقا شرایط کنونی. به بیانی دیگر درحالی شکر با نرخ آزاد در بازار فروخته می‌شود که تولیدکننده آن را با قیمت مصوب دولتی فروخته است.