بازار ماهی شب عید عكس: دنیای اقتصاد

ماهی قزل در صدر تقاضا

سه‌شنبه، بازار قزل‌قلعه. آسمان ابری است. مردم یا کیسه‌های خرید را در ماشین‌های پارک‌شده می‌گذارند یا پیاده شده و از بین ماشین‌های ردیف شده به سمت سوله‌های بازار می‌روند؛ سوله‌هایی که راسته بازار میوه‌وتره‌بار است که در آنها گوشت و مرغ و ماهی هم عرضه می‌کنند. همان ورودی پله‌های بازار مرغ و ماهی هم بوی زهم ماهی و مرغ می‌پیچد. این بازار با میوه‌فروشی‌هایی که در دو طرف ردیف شده‌اند شروع می‌شود و بوی ماهی از انتهای راسته می‌آید.

 بعد از غرفه‌های میوه‌فروشی روی یک تابلوی ال‌ای‌دی جمله «عرضه مرغ دولتی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان» رد می‌شود و دوباره برمی‌گردد. یخچال مرغ خالی است و جمعیت سمت ورودی غرفه است، جایی که ماهی‌ها در یک سطح فلزی پله‌ای میان یخ‌های له‌شده و پخش‌‌شده منظم به ردیف شده‌اند؛ ماهی آزاد و پرورش‌یافته، کپور و قزل‌آلا. پولک بعضی از ماهی‌هایی که با چشم‌های از حدقه بیرون زده با نظم کنار یکدیگر ردیف شده‌اند در تونل نوری که از سقف می‌تابد رنگ دیگری پیدا کرده است. بالای هر ردیف ماهی قیمت‌ها روی یک تابلوی اعلان درج شده است و مشتری‌ها هم اول نگاهی به قیمت‌ها می‌اندازند و بعد ماهی‌ها. اکثرا مردان و زنان سالخورده‌ای هستند که با کیسه‌های کم‌حجم میوه قیمت‌ها و اندازه ماهی‌ها را برانداز می‌کنند.

یکی از فروشندگان این غرفه که با دستکش ماهی‌ها را جابه‌جا می‌کند و حواسش به یخ روی آنها است درباره بیشترین تقاضای ماهی در این روزها ردیف ماهی‌های قزل‌آلا را نشان می‌دهد: «قزل به خاطر قیمت پایین‌تری که نسبت به بقیه دارد فروش بیشتری داشته است.

معمولا هم صبح که ماهی را می‌آورند تا ظهر تمام می‌شود. البته چند روزی است فروش بعضی از ماهی‌های آزاد هم جان گرفته.» پیرمردی با موهای سفیدی که فقط دور سرش مانده‌است یک ماهی کپور را برمی‌دارد و چشمانش را نگاه می‌کند: «کیلویی چند؟»‌ فروشنده جواب می‌دهد «۴۲ تومان» و او به ماهی‌هایی که کاغذ جاداده‌شده بالای سرش «فیتوماگ» را نشان می‌دهد اشاره می‌کند:‌ «ماهی آزاد شمال هم کیلویی ۲۷ هزار تومان.» در بازار قزل‌قلعه ماهی آزاد جنوب «بیگ هد» کیلویی ۲۸ هزار تومان فروخته می‌شود و ماهی سارم ۳۸ هزار تومان. فروشنده درباره بازار ماهی‌هایی مثل سفید، شیر و شوریده به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «اینجا فقط می‌توانیم ماهی‌های تنظیم بازار را بفروشیم و این ماهی‌ها در سطح شهر فروخته می‌شوند.» به گفته این فروشنده ماهی قزل به سبب وزن کمتری که دارد بیشتر از دیگر ماهی‌ها فروخته می‌شود: «درست است که قیمت قزل نسبت به بعضی از ماهی‌ها بیشتر است اما هر ماهی قزل حدود ۹۰۰ گرم است اما مثلا ماهی آزاد جنوب کمتر از یک کیلو و نیم نیست. مردم اکثرا به اندازه ماهی توجه دارند که ارزان تمام شود.»

مشاهدات میدانی «دنیای اقتصاد»‌ نشان می‌دهد بازار ماهی شب عید در حال جان گرفتن است. بیشترین تقاضا سمت ماهی قزل‌آلا است و بعد از آن کپور و ماهی آزاد جنوب بیشترین فروش را دارند. در بازار آزاد اما شرایط متفاوت است، قزل‌آلا در مغازه‌های سطح شهر حدود ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود و مابقی ماهی‌ها هم معمولا  بیشتر از قیمت میادین نرخ خورده‌اند. برای مثال ماهی سارم که در میادین ۳۸ هزار تومان نرخ خورده در بازار تا ۵۰هزار تومان فروخته می‌شود. همین‌طور ماهی حلوا  یا سفید که در خارج از میادین شهرداری گران‌تر فروخته می‌شوند.