دولت یارانه را از جیب تولیدکننده می‌دهد

  دلیل افزایش قیمت چیست؟

چاره‌ای نیست. شما فکر کنید ابتدای امسال حقوق و دستمزدها افزایش پیدا کرده است. قیمت تمام شده محصولات روزبه‌روز بالا می‌رود اما دولت اجازه افزایش قیمت نمی‌دهد.

  آخرین باری که قیمت محصولات لبنی به‌روز شد چه زمانی بود؟

آذرماه سال گذشته. از آذرماه سال گذشته انجمن صنایع لبنی درخواست افزایش قیمت محصولات را داده اما دولت هنوز قبول نکرده و بر نرخ‌گذاری دستوری اصرار دارد. برای مثال نرخ مصوب شیر خام ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است ولی هیچ‌کس در بازار کمتر از ۵ هزار تومان نمی‌فروشد. این شرایط ماحصل نرخ‌گذاری دستوری است، سیاستی که به بالا رفتن هزینه‌های تولید توجه نمی‌کند و اصرار دارد که یارانه مصرف‌کننده را از جیب تولیدکننده بدهد. قیمت محصولات پتروشیمی هم نسبت به سال گذشته با ۲۵ درصد افزایش همراه بوده است. اینگونه هزینه‌ها روی قیمت تمام شده تاثیر گذاشته و دولت انگار اصلا گوش نمی‌دهد و متوجه هزینه‌ها نیست.

  به نظر شما دلیل اصلی نابسامانی بازار چیست؟

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان. کاری که این سازمان عملا انجام نمی‌دهد حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده است. اصرار دولت بر نرخ‌گذاری دستوری باعث شده بازار فریز شود و تولیدکنندگان با کمترین حاشیه سود به فعالیت ادامه می‌دهند. در چنین شرایطی صنعت ضعیف می‌شود و تولیدکننده برای ادامه چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارد. برای مثال بازار مرغ را نگاه کنید؛ صنعت مرغ و تخم‌مرغ صنعتی بود که هیچ مشکلی نداشت و قرار بود یکی از قوی‌ترین صنایع کشور باشد که البته همینطور است، اما دولت آن را به روزی انداخت که مرغداران حتی رغبت به ادامه فعالیت ندارند و بازار با کمبود تولید مواجه شده است و اگر ادامه پیدا کند به واردات وابسته می‌شویم.

  راه‌حل جلوگیری از افزایش قیمت‌ها چیست؟

کم کردن دخالت دولت در بازار همراه با نظارت صحیح. با حذف نرخ‌گذاری دستوری، صرفه تولید بالا می‌رود و در فضای رقابتی صنعت جان می‌گیرد. شرایطی که با آزادسازی کره و کشف قیمت آن روی ۱۰ هزار تومان نشان داد می‌تواند عملی شود. راه‌حل دوم نظارت صحیح در بازار برای جلوگیری از فعالیت دلال‌ها و رفع مشکل در توزیع است.