تحریم وسیاست‌های کارشناسی نشده؛   دلیل افزایش قیمت تمام شده

 نرخ مواد اولیه صنایع غذایی نسبت به فروردین سال گذشته چه میزان افزایش یافته است؟

متاسفانه نمی‌توان درصد دقیقی برای جهش قیمتی درنظر گرفت اما می‌توان آن را با روند صعودی نرخ ارز سنجید. مواد اولیه صنایع غذایی مثل انواع اسانس یا پودر کاکائو تماما وارداتی هستند و قیمتشان تحت تاثیر کوچک‌ترین نوسانات ارز  تغییر می‌کند. علاوه بر نرخ ارز، سوءمدیریت‌ها و سیاست‌های دولتی هم باعث می‌شود قیمت تمام شده محصول وارداتی بیشتر شود. 

 کدام برنامه‌های دولتی نرخ تمام شده محصولتان را افزایش داده است؟

فقط یک نمونه نیست. فعالان اقتصادی در شرایط تحریمی با مشکلات خارجی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و قاعدتا کار دولت‌ها در چنین شرایطی تسهیل روند تجارت است اما متاسفانه برعکس شده است. مقررات ارگان‌های مختلف و سرعت تغییر بخشنامه‌ها باعث شده تولیدکننده و واردکننده نتوانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند در حالی‌که برنامه‌ریزی یکی از اصول تجارت است. برای مثال برای یک ثبت سفارش و تخصیص ارز بیشتر از یک ماه بانک مرکزی ما را معطل می‌کند و سختی‌های ترخیص بار از گمرک را هم اگر در نظر بگیریم می‌توان دریافت که سیاست‌های دولتی چگونه قیمت تمام شده محصول را بالا می‌برد. 

 تحریم‌ها چگونه بر روند واردات تاثیر گذاشته است؟

تحریم‌ هزینه‌های دیگری هم اضافه می‌کند. برای مثال همه شرکت‌های ایرانی برای جابه‌جایی پول و خرید محصولات موردنیاز با مشکل روبه‌رو هستند و از طریق شرکت ثالثی در امارات یا ترکیه خرید و فروش می‌کنند. این مشکلات در کنار سیاست‌های غلط داخلی علاوه بر اینکه رغبت فعالیت اقتصادی را از بین می‌برد، باعث می‌شود محصولات مواد اولیه غذایی با قیمت بیشتری به دست تولیدکننده و مصرف‌کننده برسد.