صعود در بازار کفش کوه

کمی پایین‌تر از میدان منیریه تا تقاطع خیابان امام‌خمینی‌(ره) فروشگاه‌های متعددی لوازم و تجهیزات کوهنوردی متنوعی را عرضه می‌کنند. اما نوع کفش کوه و کارآیی آن با توجه به نیاز افراد متفاوت است و این تفاوت‌های میان مدل‌های مختلف توسط کارشناسان این حوزه به صورت کامل مشخص و قابل شرح برای خریداران است.

علی رحیمی یکی از کارشناسان و فعالان عرضه لوازم کوهنوردی معتقد است لوازم کوهنوردی برندهای معتبر خارجی منابع قابل اعتمادی برای کوهنوردان است چراکه دارای استانداردهای لازم هستند و در طول سال‌ها فعالیت کارخانه‌های سازنده آنها ثابت شده است که ازسلامت جسمانی کوهنوردان تا سطوح بسیار بالایی حمایت می‌کنند؛ او معتقد است نوسانات قیمت ارز ضررهای زیادی به فروشندگان و خریداران وارد کرده است؛ قشر متوسط که از خریداران عمده این لوازم هستند توان خریدشان اندکی رشد داشته اما قیمت ارز دچار جهش بسیار بیشتری شده است. او حتی گسترش بیماری کرونا را در خرید مردم از فروشگاه‌های کوهنوردی آنچنان موثر نمی‌داند و عدم ثبات قیمت ارز را عامل پررنگ‌تری معرفی می‌کند؛ رحیمی توصیه می‌کند حتما برای خرید کفش کوهنوردی از کارشناسان این حوزه مشورت بگیرید و از برندهای معتبر، مطمئن و شناخته‌شده استفاده کنید.

دیگر کارشناس این حوزه امیر سلیمی که میراث‌دار شغل خانوادگی خود یعنی تولید و عرضه لوازم کوهنوردی از دهه ۴۰ شمسی است می‌گوید شرایط برای تولیدکنندگان کفش کوه بسیار سخت شده است و واردات بعضی از جنس‌های بی‌کیفیت باعث جلوگیری از رونق تولید داخلی می‌شود.سلیمی می‌گوید به علت این شرایط سخت برخی تولید را متوقف کرده‌اند؛ در صورتی که جنس عرضه شده آنها از کیفیت بالایی برخوردار بوده است و مشتریان همواره از این اجناس رضایت داشته‌اند.

او معتقد است اگر شرایط آماده باشد و قیمت‌ها دارای ثبات باشند می‌توان حتی کفش‌های ایرانی را به دیگر کشورها صادر کرد یا در تولید کفش با آنها مشارکت داشت چنان‌که پیش‌تر، این نوع همکاری‌ها در سطح بازارهای خارجی وجود داشته است. سلیمی به علاقه‌مندان توصیه کرد در صورت علاقه به این ورزش حتما پیگیر فعالیت باشند و با توجه به بودجه و راهنمایی کارشناسان اقدام به انتخاب و خرید کفش کوه کنند.

علی اخترزند از تولیدکنندگان فعال در زمینه کفش کوه که همچنان فعالیت تولیدی خود را ادامه می‌دهد با توجه به سختی‌های موجود کار تولید را امری مهم ارزیابی می‌کند؛ این کارشناس کفش و لوازم کوهنوردی نیز مانند دیگر فعالان این بازار از نوسانات قیمت‌ها گله‌مند است و باور دارد اگر قیمت‌های مواد اولیه مانند چرم، سگک،‌ زیره و... از ثبات قیمتی برخوردار باشند می‌توان اجناس را با قیمتی مناسب‌تر به دست مشتریان رساند. او یکی دیگر از مشکلات عمده این بازار را انتخاب مشتری، نه براساس کیفیت و کارآیی و تنها براساس رنگ و زیبایی ظاهر می‌داند و معتقد است این روش انتخاب می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به سلامتی جسمی افراد به‌خصوص در پا، زانو و کمر افراد وارد کند چراکه باید کفش انتخاب شده با اهداف کوهنورد و نوع تمرین‌ها و صعودهای او همخوانی و هماهنگی داشته باشد. اخترزند به‌رغم تمام مشکلات، تولید را امکان‌پذیر می‌داند و کیفیت بعضی از کفش کوه‌های تولید داخل را ارزشمند ارزیابی می‌کند.

این بازار به علت گرایش جوانان علاقه‌مند به ورزش کوهنوردی و آشنایی هرچه بیشتر مردم با زوایای گوناگون این رشته ورزشی روزبه‌روز بیشتر شناخته می‌شود. وجود اجناس متنوع بالاخص کفش کوه‌هایی برای صعودهای متفاوت و مناسب برای فصل‌های گوناگون نیازهای کوهنوردان آماتور و حرفه‌ای را به خوبی مرتفع می‌کند. آنچه باید از سوی متقاضیان خرید کفش کوهنوردی بسیار مهم در نظر گرفته شود مشورت با کارشناسان و اعلام نیازها و نوع کوهنوردی هدف است. بدون شک با مراجعه به منیریه و جست‌وجو در فروشگاه‌های لوازم کوهنوردی کفشی مناسب با نیاز خود خواهید یافت البته این نکته نباید فراموش شود که کفش‌های تولید داخل نیز دارای کیفیت مناسب و قیمت اقتصادی هستند و می‌توانید برای خرید آنها نیز با مربیان، کارشناسان و فروشندگان مشورت و به توصیه ایشان عمل کنید.