کمبود شیرخشک نداریم

 از سوی دیگر درحال‌حاضر بازار شیر خشک صنعتی نیز تحول جدی پیدا نکرده است. هرچند برخی صادرکنندگان از عوارض صادرات گلایه دارند که چون در تولید این نوع شیرخشک از نهاده‌های واردشده با ارز یارانه‌ای استفاده شده است، اخذ این عوارض منطقی به نظر می‌رسد و عدم اخذ آن، به معنی یارانه دادن به بازارهای مصرف خارجی خواهد بود.  شنیده‌های غیررسمی از آن حکایت دارد که چون صادرکنندگان شیر خشک صنعتی ایران بعضا در بازاریابی با مشکلات فنی مواجه هستند، شیر خشک ایرانی کمتر از ۲ دلار در بازارهای منطقه‌ای به فروش می‌رسد و رتبه ارزان بعدی در اختیار بلاروس است. این درحالی است که شیر خشک صنعتی ایران از نظر کیفی وضعیت خوبی دارد و انتظار می‌رود با قیمت بهتری صادر شود.

 ادعاهای قابل تامل

هانی تحویل‌زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک در برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد گفت: چالش‌های تنظیم بازار و مشکلات تخصیص ارز به بازار شیرخشک رسید. حدود شش ماه است که ارز واردات به تولیدکنندگان شیرخشک تعلق نگرفته و باعث شده است تولید برخی انواع شیرخشک‌ متوقف شود.هانی تحویل‌زاده نسبت به کمبود جدی شیرخشک در بازار هشدار داد و گفت: میزان ذخایر و موجودی انبار شیرخشک نگران‌کننده است و موجودی فعلی کارخانه‌ها تا دو ماه دیگر بیشتر کفاف نمی‌دهد و به همین دلیل برخی برندها، فروش شیرخشک خود را سهمیه‌بندی کرده‌اند.به گفته او، رایزنی‌های تولیدکنندگان با سازمان غذا و دارو بی‌نتیجه بوده است و برخی مواد اولیه تولیدکنندگان با تعرفه‌های بالای واردات مواجه شده است. به عنوان مثال تعرفه واردات اسلیم میلک‌ها در ردیف تعرفه شیر شتر قرار گرفته است.

رئیس انجمن تولید کنندگان شیر خشک و غذای کودک گفت: درخصوص تخصیص ارز دولتی به شیر خشک تصمیم قاطعی گرفته نشده و تولیدکنندگان ماه‌ها است که در بلاتکلیفی به سر می‌برند و همین باعث شده تا تامین و تولید شیر خشک با مشکلات جدی روبه‌رو شود. هانی تحویل زاده افزود: از ابتدای اسفند پارسال تا امروز هیچ ارزی به شیر خشک نوزاد اختصاص پیدا نکرده است و متاسفانه بین مسوولان سازمان غذا و دارو و بانک‌مرکزی برای اینکه شیر خشک ارز دولتی بگیرد یا با ارز نیمایی تولید شود تصمیم قاطعی اتخاذ نشده و همین امر باعث شده است تا تولیدکنندگان در بلاتکلیفی به سر ببرند.

وی گفت: سازمان غذا و دارو لیست تولیدکنندگان شیر خشک را به بانک‌مرکزی ارسال کرده، اما از طرف بانک‌مرکزی یا بانک عامل ارز مورد نیاز اختصاص پیدا نکرده است و ما نمی‌توانیم پول تولیدکنندگان مواد اولیه خارجی را بپردازیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد افزود: در کشور ما کمبود تولید نداشتیم و علاوه بر تامین نیاز داخلی صادرات نیز داشتیم ولی  با نبودن ارز دولتی مشکل خواهیم داشت و اگر قرار است ارز نیمایی اختصاص یابد باید این موضوع به صورت رسمی ابلاغ شود تا قیمت‌گذاری جدید صورت پذیرد، در صورتی که ارز دولتی از شیر خشک حذف شود، قیمت شیر خشک در داروخانه‌ها چند برابر خواهد شد. تحویل‌زاده در پایان گفت: ما چند بار درخواست برگزاری جلسه با مدیران سازمان غذا و دارو را داشتیم تا مشکل را بررسی کنیم، اما متاسفانه تاکنون پاسخی به درخواست‌ها داده نشده است و اگر این شرایط ادامه پیدا کند در ماه‌های آینده شاهد کمبود جدی شیر خشک‌های متابولیک و حتی شیر خشک‌های عادی خواهیم بود.

 بازار داخلی در رکود

رحیم بنامولایی رئیس سابق انجمن تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک در این خصوص به «دنیای‌اقتصاد» گفت: بازار شیرخشک هم مثل اغلب بازارها با رکود جدی مواجه است و همه منتظرند که برنده رقابت‌های انتخاباتی و سیاست‌های ارزی وی مشخص شود. به همین دلیل سیستم بنکداری تقریبا قفل شده است. وی افزود: سختگیری‌های بی‌موردی که توسط بانک‌مرکزی و گمرک در مسیر صادرات رسمی اتخاذ شده است، باعث شده تا صادراتی غیرقانونی رشد کند و اکنون ۴۰ تا ۵۰ درصد از صادرات، به صورت قاچاق انجام می‌شود. شیرخشک تولیدی ایران در احجام زیاد و از طریق غیررسمی به مقاصدی همچون افغانستان ارسال می‌شود.وی افزود: پیش از بر عهده گرفتن مدیریت شرکت غنچه، با تاییدیه بلژیک و تفاهم اولیه با نستله، زمینه‌های خوبی برای صادرات شیرخشک ایران فراهم کردیم اما متاسفانه نوسان سیاست‌های تجاری، مانع از حضور پررنگ شیرخشک ایران در بازارهای جهانی می‌شود. وی افزود: تحریم‌ها فرصت خوبی بود تا اقتصاد را از نفت و دولت دور کرده و در اختیار بخش‌خصوصی و کالاهای غیرنفتی قرار دهیم. اما دولت به بخش‌خصوصی اعتماد نکرد.