شوینده‌ها در یک قدمی افزایش قیمت

تولیدکنندگان تا کنون آماری در خصوص تغییر الگوی مصرف شوینده‌ها در دو سال اخیر ارائه نکرده‌اند. برخی از آنها در مصاحبه‌های مطبوعاتی، از کوچک شدن بازار مصرف به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم گلایه کرده‌اند که عدم انتشار آمار تولید و فروش، ارزیابی و راست‌آزمایی این ادعا را دشوار می‌کند.  پیش از این الهه ظفری، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت با اشاره به اینکه تقاضا برای محصولات بهداشتی به‌خصوص شوینده‌ها معمولا در سطح جامعه از یک روند ثابت پیروی می‌کند، گفته بود: در یک‌سال گذشته به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان شاهد افزایش قابل‌توجهی در تقاضای این محصولات بوده‌ایم. در ایران نیز با افزایش ریسک ابتلا به کووید-۱۹ در جامعه، تقاضا برای محصولات بهداشتی افزایش قابل‌توجهی پیدا کرد، هرچند در بلندمدت شرکت‌ها توانستند خود را با سطوح جدید تقاضا وفق دهند.

   نامه‌ای پر سر و صدا

دوشنبه هفته گذشته (17 خرداد) بود که رسانه‌ها از نامه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران به شرکت‌های تولیدی خبر دادند. براساس نامه ذکر شده، به شرکت‌های تولیدکننده اجازه داده شد که قیمت مایع دستشویی، مایع ظرفشویی، پودر و مایعات لباسشویی،‌ صابون و خمیردندان را ۲۵ درصد و مابقی محصولات را‌۲۰ درصد افزایش دهند. اما این خبر با واکنش‌هایی همراه شد که افزایش قیمت را دست کم تا روز تهیه این گزارش (جمعه 21 خرداد) به تعویق انداخت.  آن طور که رئیس انجمن می‌گوید: درحال‌حاضر محصولات شوینده مشمول قیمت گذاری از سوی دولت نیست و صرفا رعایت ضوابط نرخ‌گذاری از سوی واحدهای تولیدی الزامی است. در سال‌جاری به‌رغم افزایش نرخ مواد اولیه موثر در تولید محصولات شوینده، به‌ویژه مواد عرضه شده در بورس و از طرفی افزایش هزینه‌های حقوق و دستمزد، کارخانه‌های تولید شوینده در راستای تعامل با دولت و ستاد تنظیم بازار، قیمت محصولات شوینده در بازار را در 80 روز نخست سال افزایش ندادند و آغاز تابستان را به‌عنوان اولین موج افزایش قیمت شوینده‌ها در سال 1400 برگزیدند. 

بررسی‌های میدانی خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد زمزمه‌هایی که اخیرا مبنی بر افزایش قیمت محصولات شوینده در بازار منتشر شده هنوز عملیاتی نشده است؛ هر چند بازار برای افزایش قیمت آماده می‌شود. مهدی محمدی فروشنده محصولات سلولزی و شوینده‌ها در این خصوص به خبرنگار ما گفت: براساس آنچه از مسوولان شرکت پخش شنیده‌ایم، کارخانه‌های تولید مواد شوینده پیگیر افزایش قیمت محصولات خود هستند و در این زمینه با ستاد تنظیم بازار نیز گفت‌وگوهایی انجام داده‌اند.‌ اما افزایش قیمت به آغاز فصل تابستان موکول شده است.  پس از آنکه نامه انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی در رسانه‌های عمومی منتشر شد، رئیس این انجمن در پاسخ به سوالی درباره جزئیات و چرایی نامه منتشر شده، تصریح کرد: این نامه برای جلوگیری از افزایش قیمت بی‌رویه به اعضای انجمن ارسال و اعلام شده که تولیدکنندگان بعد از اینکه افزایش قیمت در سامانه ۱۲۴ اعمال شود، مجاز به افزایش قیمت هستند. اما هنوز قیمت‌های جدید اعمال نشده است. وی افزایش قیمت مواد اولیه به صورت ماهانه و حتی هفتگی از سوی شرکت‌های بورسی و پتروشیمی که عمدتا هم دولتی هستند را از دلایل اصلی افزایش قیمت مواد شوینده عنوان کرد. این درحالی است که وضعیت مالی تولیدکنندگان مواد شوینده و تغییر قیمت مستمر مواد اولیه عرضه شده در بورس که از ابتدای سال‌جاری نیز از روند افزایشی برخوردار بوده، برای اتخاذ‌ تدابیر لازم به دستگاه‌های مختلف متولی منعکس شده که تاثیری روی قیمت مواد اولیه برجای نگذاشته و تولیدکنندگان مواد شوینده را به افزایش قیمت محصولات خود راغب‌تر کرده است. 

در نامه اخیر انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی از افزایش 20 تا 25درصدی محصولات شوینده صحبت شده بود. این درحالی است که پیش از این در اواخر فروردین سال‌جاری، دبیر این انجمن از ضرورت افزایش 35درصدی قیمت شوینده‌ها صحبت کرده بود.  آن زمان، جمشید فروزش با اعلام اینکه با توافق به‌عمل آمده میان تولیدکنندگان قرار است هیچ تغییر قیمتی تا پایان خردادماه اجرایی نشود، افزود: از خردادماه به بعد با توجه به شرایط بازار و تامین مواد اولیه تصمیمات برای قیمت شوینده‌ها اجرایی خواهد شد.