بازی قیمت‌ها در بازار اسباب‌بازی

بازار صالح‌آباد تهران، طی سال‌های اخیر تبدیل به مرکز اصلی و مهم خرید تک و عمده اسباب‌بازی کشور شده است و مشتریانی از سرتاسر ایران و حتی کشورهای همسایه به این بازار مراجعه می‌کنند. تنوع اجناس و وجود قیمت‌های مختلف بر جذابیت این بازار افزوده است؛ بنابراین روزانه این منطقه از تهران، شاهد حضور خریداران بسیاری ا‌ست که به فروشگاه‌های موجود در صالح‌آباد مراجعه می‌کنند.

متاسفانه نوسانات قیمت ارز در سال‌های اخیر و تاثیر مستقیم و غیر‌مستقیم آن بر این صنعت منجر به تغییر قیمت‌ها در فواصل زمانی کوتاه و بلند شده و این موضوع گلایه تولیدکنندگان، فروشندگان و خریداران را به‌همراه داشته است؛ که در صورت عدم‌توجه مسوولان به این گلایه‌ها ضرر جبران‌ناپذیری بر پیکر این صنعت وارد می‌کند.

روح‌الله خدادادی از فعالان این بازار اظهار می‌کند افزایش قیمت دلار باعث افزایش حدودا ۲۰۰‌درصدی قیمت‌ها در بازار اسباب‌بازی شده است اما از زاویه دیگر این افزایش قیمت باعث گرایش بیشتر به تولید داخل و رشد تولید داخل است. خدادادی البته انتقاداتی نسبت به افزایش قیمت‌های مواد‌اولیه توسط پتروشیمی‌ها مطرح می‌کند و معتقد است این موضوع، کار را برای تولید‌کننده سخت کرده است؛ چراکه پیش‌تر، با قیمت‌های به‌صرفه‌تر محصولات پتروشیمی، محصول نهایی با اختلاف قیمتی ۴۰ درصدی نسبت به نمونه خارجی به دست مشتری می‌رسید‌ که این اختلاف با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه به حدود ۱۰ الی ۱۱ درصد رسیده و جذابیت رقابت را از میان برداشته است و به همین دلیل تولید‌کننده زمان بسیار کمی برای تسویه‌حساب در اختیار فروشنده می‌گذارد و فروشنده نیز دنبال نمونه خارجی می‌رود که معمولا اقبال بیشتری نزد مشتریان دارد.

او همچنین بیان می‌کند به علت افزایش قیمت‌ها، خانواده‌ها خرید اسباب‌بازی را محدود کرده‌اند و سبد خرید اسباب‌بازی خانواده‌ها کوچک شده است. این فعال بازار اسباب‌بازی به تاثیر منفی شیوع کرونا بر این بازار اذعان می‌کند و معتقد است تعطیلی‌ها و رفت و ‌آمدهای کمتر خانواده‌ها، منجر به خرید کمتر شده است. خدادادی از تعرفه گمرکی ۲۰۰ درصدی واردات اسباب‌بازی می‌گوید و بعضی از سیاست‌های اتخاذ‌شده را مفید ارزیابی می‌کند؛ چراکه تعرفه بالا، توجه خریداران را به بازار داخل جلب می‌کند و از طرفی دیگر کالاهایی که مشابه داخلی دارند اجازه ترخیص نمی‌گیرند. او تنوع را در این بازار، بسیار بالا می‌داند و اظهار می‌کند مشتری هر نوع اسباب‌بازی در این بازار بخواهد، وجود دارد یا برای آنها تهیه می‌شود؛ همچنین تنوع قیمتی از نظر خدادادی دست خانواده‌ها را در انتخاب باز‌می‌گذارد. برای مثال در این بازار هم اسباب‌بازی ۵۰۰۰ تومانی وجود دارد و هم اسباب‌بازی ۲۰ میلیون تومانی. دیگر فعال بازار اسباب‌بازی، علیرضا بابایی که بیش از ۱۵ سال در این حوزه فعال است، یک سال اخیر را سال بسیار سختی برای این بازار معرفی می کند. از دید بابایی تعطیلی‌های زیاد و وحشت کرونا از علل کم‌رونقی بازار در یکی دو سال اخیر بوده است. از نظر این فعال بازار اسباب‌بازی نوسانات نرخ ارز یک نوع بی‌اعتمادی به‌وجود می‌آورد؛ برای مثال فروشنده کالایی را در اوج قیمت دلار خریده و زمانی‌که مشتری از او خرید می‌کند دلار اندکی کاهش داشته است و مشتری باور نمی‌کند که این جنس با دلار گران‌تر خریداری شده است. او اجازه واردات اسباب‌بازی را مانع درستی در مقابل قاچاق این کالا ارزیابی می‌کند و معتقد است رغبتی برای خرید کالای قاچاق به دلیل عدم اطمینان از کیفیت و همچنین آسیب‌دیدگی محصولات وجود ندارد.

آنچه مسلم است این بازار نیازمند تولیدات داخلی بیشتر است و ظرفیت‌های فراوانی در این‌خصوص وجود دارد؛ نیروی کار متخصص چه در زمینه طراحی و چه در زمینه اجرایی به اندازه فراوان در داخل کشور وجود دارد. صنعت اسباب‌بازی می‌تواند در داخل کشور شاهد تحولات مثبت بسیار زیادی باشد و نفع بالایی را در امر صادرات نصیب کشور کند؛ اما توجه‌های صورت گرفته تاکنون مانند امر تولید در صنایع گوناگون کافی نبوده است و بعضا تولید‌کنندگان با بی‌مهری‌هایی مواجه بوده‌اند.