کاهش عرضه قند و شکر در بازار

گزارش‌های میدانی از میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران حاکی از آن است که از ماه مبارک رمضان تاکنون، شکر و قند در بازار توزیع نشده است.

یکی از غرفه‌داران فعال در میدان میوه‌وتره‌بار قزل‌قلعه در این‌خصوص به بازار گفت: هر روز صد‌ها نفر با هدف خرید قند و شکر به غرفه ما مراجعه می‌کنند، اما با جواب «نداریم» مواجه می‌شوند. آخرین‌بار قند و شکر با قیمت مصوب در آغاز ماه رمضان توزیع شده و تاکنون خبری از توزیع این کالای اساسی در بازار نیست و اجازه نداریم شکر را با قیمت آزاد ۱۵ هزار تومانی در این غرفه بفروشیم.

وی تاکید کرد: حتی برای خرید قند یک ماه پیش ۲۵ میلیون تومان نیز واریز کرده و چندین‌بار نیز برای تحویل حواله خود مراجعه کرده‌‌ایم، اما شرکت بازرگانی دولتی از پاسخ دادن به سوال ما که چه زمانی قند و شکر توزیع می‌کنند، خودداری کرده است. با توجه به مراجعات مکرر مردم طی بیش از ۲ ماه گذشته هرچه تلاش کردیم که قند و شکر برای فروش به غرفه بیاوریم، موفق نشدیم و تاکنون تلاش‌های ما بی‌نتیجه بوده است. یکی دیگر از غرفه‌داران میدان میوه وتره‌بار در این‌خصوص گفت:تاکنون تلاش‌های ما برای آوردن شکر به غرفه بی‌نتیجه بوده است.

«رحمان صفری» با بیان اینکه ما فقط فروشنده کالاهای اساسی به مردم هستیم، افزود: در حال‌حاضر در این غرفه فقط برنج و روغن به مردم عرضه می‌کنیم و بیش از دو ماه است که شکر و قند نداریم. در حال‌حاضر در فصل تهیه مربا هستیم و مصرف شکر در این ماه‌ها بیشتر می‌شود، اما خبری از توزیع شکر به قیمت مصوب نیست و مراجعه ما به توزیع‌کنندگان، تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

این غرفه‌دار در میدان قزل‌قلعه در پاسخ به این سوال که آخرین‌بار قیمت مصوب شکر و قند چقدر بوده است، گفت: آخرین‌بار که ما قند و شکر را به قیمت مصوب در این غرفه به مردم فروختیم، قیمت شکر ۸ هزار و ۴۵۰ تومان بود و قیمت قند نیز ۹ هزار و ۷۰۰ تومان.

یکی از مشتریان این غرفه گفت: می‌گویند چون دولت در نظر دارد قیمت شکر را افزایش دهد بنابراین از توزیع آن در بازار خودداری می‌کند.

«حسن رمضانی» افزود: مدتی است به امید خرید شکر به این میدان می‌آیم، اما از شکر و قند خبری نیست، اما روغن که تا مدتی پیش کم بود، هم‌اکنون به وفور در غرفه‌ها موجود است. گزارش‌ها و خبرها حاکی از آن است که در بسیاری از استان‌های کشور نیز کمبود قند و شکر در بازار کاملا محسوس است. این در حالی است که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری اخیرا اعلام کرد رئیس‌جمهور در دویست و سی و هشتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: به‌رغم همه محدودیت‌های ارزی، کالاهای اساسی و ضروری، تولید و به‌میزان کافی تامین و وارد شده است و باید کالاهای ضروری با‌ سرعت در دسترس مصرف‌کنندگان و مردم قرار گیرد. در هفته‌های اخیر قیمت شکر به‌طور غیررسمی جهش داشته و به‌دنبال افزایش قیمت شکر، قند هم گران شده است.

هر بسته ۹۰۰ گرمی شکر در برخی فروشگاه‌های آنلاین ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته می‌شود. یعنی قیمت شکر بیشتر از دو‌برابر شده است و همچنین بسته ۹۰۰ گرمی قند شکسته هم با قیمت ۲۱ تا 35 هزار تومان فروخته می‌شود.

شکر اکنون چند نرخ دارد‌ که دامنه نوسان آن‌ بیش از دوبرابر است. این درحالی است که بخش کمی از مصرف‌کنندگان، به شکر با قیمت‌های اعلام‌شده دسترسی دارند. طبیعتا این چند‌نرخی‌بودن بر افزایش قیمت قند هم اثر می‌گذارد. قیمت شکر هرقدر گران شده باشد قیمت قند نسبت به آن دو هزار تومان گران‌تر می‌شود.  تولیدکنندگان می‌گویند که قیمت جدید اعمال شده است اما هنوز محصول با قیمت‌های جدید به‌دست بنکداران نرسیده است. با این حال‌ افزایش قیمت در سطح خرده‌فروشی شروع شده و برخی نیز محصولات را عرضه نمی‌کنند تا بتوانند با تغییر قیمت رسمی که احتمالا در روزهای آینده رخ خواهد داد، قند و شکر حبس‌شده در انبارها را بفروشند.  26 اردیبهشت، خبرگزاری مهر از قول یک منبع خبری بدون نام اعلام کرده بود: قبلا برای اینکه قیمت شکر افزایش نیابد، برای این کالا ارز‌۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌دادند که از اواخر سال ۹۸ تخصیص ارز یارانه‌ای به شکر متوقف شد. طی یک سال و نیم گذشته، از محل ذخایری که قبلا وارد کشور شده بود، شکر مصرف خانوار در سطح بازار عرضه می‌شد اما از امروز شکر با نرخ ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان درب انبار تحویل می‌شود و پس از اعمال هزینه‌های مترتب، شکر در بسته‌های یک کیلوگرمی با نرخ ۱۵ هزار تومان به فروش خواهد رسید.