درخواست برای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان!

بیژن نوروزمقدم در ادامه تاکید کرده طی ۱۰ سال اخیر تنها سه‌بار در سال‌های ۹۱، ۹۳ و ۹۸ قیمت نان تغییر داشته، درحالی‌که هزینه تولید و تورم به‌ویژه در ۲ سال اخیر رشد بسیاری داشته است. ما در سال ۹۹ آنالیز قیمت تولید نان را براساس هزینه تمام‌شده تولید و تورم سالانه آماده و آن را در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دادیم. براساس آنالیز تهیه شده قیمت نان در سال گذشته باید ۷۰ تا ۷۵ درصد افزایش می‌یافت، اما تصمیمی در این ارتباط گرفته نشد و وعده تصمیم درباره آن را در ماه‌های بعد دادند. به گفته این مقام مسوول؛ تعلل در افزایش قیمت نان درحالی است که در سال ۱۴۰۰ هزینه کارگر، بیمه، مالیات، حمل‌ونقل و... برای نانوایان رشد صعودی داشته است و ادامه تولید برای بسیاری از آنها دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست.

اما درحالی دیگر مشکل نانوایان کاهش نیروی کار و هزینه‌های دستمزد اعلام‌ شده که مشاغل دیگر نیز با این موارد روبه‌رو هستند اما درخواست افزایش قیمت غیرمنطقی وجود نداشته است.

مدتی پیش قیمت انواع نان با افزایش مواجه شد و به‌عنوان مثال نان سنگک از ۱۲۰۰ به ۳ هزار تومان رسید و نان تافتون نیز از ۵۵۰ به ۸۵۰ تومان رسیده است. همچنین نان بربری نیز از ۲ ‌هزار تومان تا ۳‌هزار تومان فروخته می‌شود. با اینکه مصرف‌کننده توان و قدرت خرید نان با قیمت‌های  فعلی را ندارد عجیب اینکه این اتحادیه حالا درخواست دوباره افزایش قیمت‌ها را داده است.