معرفی عامل گرانی ماکارونی

اخیرا با توجه به اعلام واحدهای تولیدی، قیمت ماکارونی تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است. البته هنوز و تا لحظه تنظیم این گزارش، مصوبه رسمی این گرانی را سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان منتشر نکرده است، اما به تازگی انجمن صنفی کارفرمایان کارخانه‌های ماکارونی اعلام کرده است که احتمال این افزایش به‌دلیل شرایط نامناسب کارخانه‌های تولید بسیار زیاد است. این یعنی قیمت یک بسته ماکارونی رشته‌ای ۷۰۰ گرمی، که پیش از این ۸۶۰۰ تومان بود حالا به ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان خواهد رسید. البته قیمت‌ها بسته به نوع برند و کیفیت آنها متفاوت خواهد بود که در ادامه به این موضوع پرداخته خواهد شد.

   مشکل آرد

در این بین از سوی فعالان بازار اعلام شده گرانی آرد عامل اصلی افزایش قیمت ماکارونی بوده است. البته با افزایش قیمت گندم و به‌دنبال آن آرد، افزایش قیمت ماکارونی نیز دور از انتظار نبود. هرچند از یک ماه قبل زمزمه‌هایی از این افزایش شنیده می‌شد، به قول بازاری‌ها این پرش قیمتی پشت سد انتخابات نگه داشته شده بود. در عین حال اما بالا رفتن دستمزد کارگران و حق بیمه نیز بهانه‌ای برای تولیدکنندگان شد تا به یک باره نزدیک به ۷۰ درصد بر قیمت این محصول اضافه شود.  بنابراین ادامه این روند که کالا با قیمت سال گذشته عرضه شود اما هزینه حمل و‌نقل با افزایش ۷۰ درصد، دستمزد با حدود ۳۹ درصد و بسته‌بندی با بیش از ۷۰ درصد، در کنار هزینه‌های دیگر باشد برای تولیدکنندگان ممکن نیست. افزایش قیمت ماکارونی درپی افزایش قیمت آرد در اردیبهشت یا خرداد هرسال رخ می‌دهد، اما امسال این افزایش درحالی صورت می‌گیرد که قیمت این محصول در خرداد ۹۹ به صورت رسمی ۳۰ درصد و بعد از آن نیز ۲۷ درصد افزایش یافته است که درمجموع براساس گزارش مرکز آمار، این افزایش از اردیبهشت سال گذشته تا اردیبهشت سال‌جاری حدود ۵۷ درصد بوده است. اخیرا رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی ماکارونی ایران از کمبود گندم مخصوص ماکارونی (دروم) خبر داده و گفته: «در مجموع صنایع ماکارونی به یک میلیون تن آرد مخصوص نیاز دارند که کمتر از ۱۰ درصد آمار تولیدی گندم وزارت جهادکشاورزی است.»

درهمین حال کارشناسان بازار معتقد هستند با کاهش دخالت دولت در قیمت گذاری برخی کالاها و همچنین واردات، قیمت‌ها در بازار بهتر کنترل خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید، ماکارونی یکی از اقلام پرطرفدار در سبد خانوار به‌خصوص دربین اقشار متوسط و ضعیف جامعه است. طبق آخرین مقاله انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی، مصرف این محصول با احتساب سرانه ۵/ ۸ کیلوگرم به بیش از ۶۰۰هزار تن در سال می‌رسد. البته به گفته کارشناسان، اکنون میزان مصرف این کالا به‌دلیل افزایش قیمت دیگر کالا‌های اساسی در سبد معیشتی مردم ازجمله برنج، مرغ و گوشت قرمز بیشتر از قبل شده است.

با وجود پرطرفدار بودن ماکارونی، سال گذشته شاهد افزایش پلکانی قیمت این محصول بودیم و رشته این گرانی مداوم ادامه داشت. هرسال افزایش نرخ گندم به‌طور مستقیم بر قیمت ماکارونی تاثیر می‌گذارد؛ البته این تنها دلیل افزایش قیمت ماکارونی نیست. فعالان این حوزه سال گذشته گفته بودند که علاوه بر نرخ گندم، ندادن سهمیه آرد کافی، بی‌ثباتی در قیمت مواداولیه و همچنین افزایش بی‌رویه قیمت مواد بسته‌بندی ازجمله نایلون، سلفون، کارتن و... ازجمله علت‌های اصلی این افزایش قیمت‌ها است. اکنون برای کارخانه‌های ماکارونی، قیمت پایه گندم حساب می‌شود که هر کیلوگرم آن ۲ هزار و ۷۰۰ تومان است و نرخ آرد آن حدود ۴ هزار تومان تمام می‌شود. اگر پایه قیمت گندم به ۵ هزارو ۵۰۰ تومان برسد، قیمت آرد حداقل ۷ هزار تومان خواهد شد که این موضوع، ۱۰۰ درصد بر قیمت ماکارونی تاثیر می‌گذارد.

  قیمت‌های جدید و قدیم انواع ماکارونی

قیمت این محصول درحالی افزایش داشته که هر بسته ۵۰۰ گرمی آن به‌طور متوسط در خرداد سال گذشته ۵۱۵۰، مرداد ۵۴۴۵، شهریور ۵۵۹۰، مهر ۵۶۸۰، آبان ۵۷۷۰، آذر ۵۸۸۵، دی ۵۶۰۰، بهمن ۶۰۰۰، اسفند ۶۲۰۰، فروردین امسال ۶۲۴۵ و اردیبهشت ۶۳۴۵ تومان قیمت خورده است.

در ادامه گزارش میدانی «دنیای‌اقتصاد» قیمت قدیم و جدید ماکارونی را ملاحظه می‌کنید که بر این اساس ماکارونی فرمی ساده ۵۰۰ گرمی از ۷.۴۰۰ به ۱۴.۵۰۰، فرمی پروانه‌ای برند زر از ۷.۰۰۰ به ۱۴.۰۰۰، فرمی صدفی از ۷.۴۰۰ به ۱۴.۵۰۰، فرمی پیکولی برند زر از ۷.۵۰۰ به۱۵.۰۰۰، سبزیجات ساده از ۸.۵۰۰ به ۱۵.۵۰۰، سبزیجات صدفی از ۸.۵۰۰ به ۱۶.۰۰۰، برند هفتصد گرمی مانا از ۸.۹۰۰ به ۱۵.۰۰۰، برند پارسیلا از ۸.۵۰۰ به ۱۴.۵۰۰، برند ساوین از ۸.۹۰۰ به ۱۵.۲۰۰،برند مک از ۸.۹۰۰ به ۱۵.۰۰۰، برند پارس از ۸.۵۰۰ به ۱۵.۲۰۰، برند دنیز از ۸.۰۰۰ به ۱۴.۵۰۰، فرمی ساده برند ساوین از ۷.۳۰۰ به ۱۴.۳۰۰ و فرمی سبزیجات برند ساوین از ۸.۵۰۰ به ۱۵.۵۰۰ تومان رسیده است.

این درحالی است که رشته آش هم درکنار ماکارونی افزایش قیمت داشته و ۵۰۰ گرمی برند میلاد از ۸.۵۰۰ به۱۷.۰۰۰ و ۵۰۰ گرمی زرنیکو از ۹.۵۰۰به ۱۷.۵۰۰ تومان رسیده است.