کاهش شیب تورم کالاهای اساسی

کاهش قیمت گوشت گوسفندی

براساس گزارش مرکز آمار ایران در خردادماه، شیرینی خشک و رشته ‌آشی با ۷/ ۲ درصد و برنج ایرانی با ۲درصد بیشترین افزایش قیمت را در گروه نان و غلات نسبت به اردیبهشت داشته‌اند. محدودیت‌هایی که به سبب پیک‌های کرونایی اعمال شد و همچنین کاهش مهمانی‌های خانوادگی و لغو مراسم عمومی باعث شد واحدهای صنفی قنادی متحمل ضرر قابل‌توجهی شوند. مشاهدات میدانی‌ «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد کف قیمت شیرینی در بازارکیلویی ۴۵هزار تومان است. براساس گزارش مرکز آمار تنها شیرینی خشک نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۲درصد افزایش قیمت داشته‌ است. متوسط قیمتی شیرینی‌ تر ۶۰هزار تومان، دانمارکی ۵۰هزار تومان و میوه‌ای ۵۵هزار تومان است. شیرینی‌های معمول و پرطرفدار بین ۵۰ تا ۶۰هزار تومان و نمونه‌های دیگر مثل فلورنتینه تا ۹۰هزار تومان قیمت خورده‌اند. مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد که سقف قیمتی شیرینی ۱۲۰هزار تومان است.

رشته آشی که در خرداد سال گذشته به‌طور متوسط کیلویی ۶هزار تومان فروخته شد، با ۵۰درصد افزایش به کیلویی ۹هزار تومان رسیده‌ است. ماکارونی هم افزایش قیمت قابل‌توجهی داشته و قیمت بسته ۷۰۰گرمی آن از ۸هزار تومان به ۱۴هزار تومان رسیده ‌است. البته هنوز مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت ماکارونی صادر نشده، اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد تولیدکنندگان به دلیل صعود نرخ گندم و آرد، افزایش نرخ را اعمال کرده‌اند.

 در بخش گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌ها، مرغ ماشینی با ۴درصد و کنسرو ماهی تن و گوشت گوساله با ۲درصد در صدر افزایش قیمت‌ها نسبت به ماه قبل هستند. به گفته مرکز آمار ایران، هر کیلو مرغ ماشینی در اردیبهشت‌ماه گذشته به‌طور متوسط ۲۵هزار تومان فروخته شد و در خرداد به ۲۷هزار تومان رسید.

همچنین قیمت مرغ ماشینی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۸درصد رشد داشته ‌است. به گفته کارشناسان کلاف بازار مرغ و گوشت در حلقه اول زنجیره تولید یعنی نهاده‌های دامی است. نزدیک به ۳۰درصد از این نهاده‌ها در بازار آزاد فروخته می‌شوند که این موضوع باعث شده هزینه تولید دامداران افزایش پیدا کند. البته به گزارش مرکز آمار ایران گوشت گوسفندی در خردادماه نسبت به اردیبهشت ۱/ ۱درصد کاهش قیمت داشته ‌است. در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش قیمت مربوط به شیرخشک با ۲/ ۴درصد و تخم‌مرغ ماشینی با ۱/ ۴درصد بوده‌ است. دولت ابتدای هفته نرخ مصوب شیرخام را به ۶۴۰۰تومان رساند و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک لبنیات افزایش قیمت قابل‌توجهی داشته باشند. شیرخشک ۴۵۰گرمی در اردیبهشت ۳۶هزار تومان فروخته شد که در خرداد به ۳۸هزار تومان رسید. تخم‌مرغ ماشینی هم که در اردیبهشت هر کیلو ۱۸هزار تومان فروخته شد، در ماه گذشته به ۱۹هزار تومان رسید که نشان می‌دهد نسبت به بهار سال گذشته ۷۰ درصد افزایش نرخ داشته ‌است.

در گروه قند و شکر و آشامیدنی‌ها، نوشابه گازدار با ۱/ ۵ درصد و قند با ۷/ ۲ درصد بیشترین جهش قیمتی را داشته‌اند. قند که در اردیبهشت کیلویی ۱۶هزار تومان فروخته شد، در خرداد به ۱۷هزار تومان رسید و شکر که کیلویی ۱۳هزار تومان نرخ خورده بود، ۱۴هزار تومان فروخته شد. مشاهدات میدانی «دنیای‌اقتصاد» حاکی از چندنرخی بودن شکر در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران است. همچنین بعضی از سایت‌های فروش آنلاین بسته‌های ۸۰۰گرمی شکر را تا ۱۸هزار تومان نرخ زده‌اند که نشان‌دهنده آشفتگی این بازار است. براساس گزارش مرکز آمار ایران، قند و شکر نسبت به خرداد سال گذشته به ترتیب ۷۸ و ۸۰درصد جهش قیمت داشته‌اند. کارشناسان معتقدند سیاست‌های دستوری در حلقه‌های اساسی زنجیره‌های تولید باعث شده تولیدکنندگان نتوانند نرخ محصولات را با تورم همراه کنند؛ مشکلی که مصرف‌کنندگان هم با جیب‌شان دارند. البته میزان نوسان قیمت‌ها نسبت به پارسال کمتر است و می‌توان به نوسان کمتر در آینده امیدوار بود.

 هندوانه کیلویی ۴۶۰۰

در بخش میوه و خشکبار خربزه که اردیبهشت‌ماه کیلویی ۸هزار تومان نرخ خورده بود، با ۴درصد افزایش به بیش از ۹هزار تومان رسید و هندوانه با ۲۵/ ۲درصد افزایش ۴۶۰۰تومان نرخ خورد که نشان می‌دهد نسبت به خرداد سال گذشته ۷۴درصد رشد داشته ‌است؛ عددی که برای خربزه ۴۸درصد است. همچنین در این گروه هلو و پرتقال ۴درصد نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته‌اند.