چرا مرغ در مسیر صعود قیمت قرار گرفت؟

 به گفته کارشناسان هر‌چند همچنان مشکل تامین نیاز نهاده‌های دامی با قیمت دولتی برای مرغداران پابرجاست اما دلایل اصلی روند صعودی قیمت مرغ در هفته‌های اخیر بیش از همه مربوط به گرما و مشکلات حل نشده شبکه توزیع است.

کارشناسان و فعالان بازار در مورد وضعیت بازار مرغ و دلایل نوسان قیمت آن تاکید می‌کنند که در اواخر اردیبهشت و خردادماه ۱۱۳ تا ۱۱۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها صورت گرفته است. با این حجم جوجه‌ریزی انتظار می‌رفت ۱۰۰ هزار‌تن مرغ در ماه‌جاری تولید و به بازار عرضه شود، اما واقعیت بازار نشان از کاهش حجم عرضه دارد.

فعالان بازار معتقدند دو دلیل عمده می‌‌توان برای کاهش حجم عرضه مرغ به‌رغم جوجه‌ریزی مناسب در نظر گرفت که یکی گرما و دیگری مشکل حل نشده شبکه توزیع است.

از سوی دیگر هر ساله با آغاز فصل گرما شاهد کاهش عرضه مرغ هستیم و حجم ورودی به بازار آن کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین ضریب تبدیل خوراک به گوشت در مرغ به‌واسطه حساسیتی که به گرما دارد با بالا رفتن دمای هوا کاهش می‌یابد، به عبارت دیگر در گرما وزن‌گیری مرغ در برابر خوراک مصرفی کمتر می‌شود. گرمای زود‌هنگام و شدید بر میزان تولید گوشت به ازای هر قطعه مرغ موثر بوده و میزان آن را نسبت به سال‌های گذشته کمتر کرده است. گرمای کم‌سابقه سال‌جاری علاوه بر کاهش وزن‌گیری مرغ‌ها، اتفاق ناخوشایند دیگری را رقم زد که نتیجه آن افزایش تلفات در مرغداری‌ها بوده است. این اتفاق ناخوشایند قطعی برق بود که موجب بالا‌رفتن تلفات مرغ‌ها در واحدهای مرغداری شد. البته این مشکل که تاثیر مهمی در نوسانات قیمت مرغ در بازار دارد، همچنان حل‌نشده باقی مانده است.

این درحالی است که مرغ از مرغدار با قیمت مصوب تحویل گرفته می‌شود اما  بخش عمده آن با قیمت مصوب توزیع نمی‌شود.

کارشناسان معتقدند مشکل توزیع بعد از تحویل مرغ به کشتارگاه‌ها آغاز می‌شود به همین دلیل مناسب است که وزارت صمت به‌دنبال راهکارهای جدید برای حل این مشکل باشد‌ تا نگرانی‌ تولیدکننده و مصرف‌کننده هرچه زودتر به پایان برسد.