از کجا گل خوب و ارزان بخریم؟

اگر تصمیم دارید با گل و درختچه‌های گلدانی حال و هوای منزل‌تان را بهتر کنید، خواندن این گزارش شما را راهنمایی می‌کند تا با توجه به بودجه، شرایط زندگی و منزل خود، بدانید چه گل یا گلدانی را از کجا تهیه کنید. در پایان هم چند فوت کوزه‌گری را به نقل از گلخانه‌داران می‌خوانید. 

اولین نکته در خرید گل و گلدان برای منزل، در نظر داشتن شرایط نگهداری آن است. اگر کارمند هستید و زمان زیادی برای رسیدگی به گلدان‌هایتان ندارید، اولویت شما باید میزان مقاومت آن باشد. گیاهی که نسبت به کم‌آبی، نور کم و گرما یا سرما مقاوم باشد. پتوس، آلوئه‌ورا، زاموفولیا، سانسوریا، نخل اریکا، فیلودندرون، برگ عبایی، گازمانیا خورشیدی و برگ قاشقی در زمره بادوام‌ترین گیاهان آپارتمانی هستند که به نور غیرمستقیم (کم تا متوسط) و آبیاری کم احتیاج دارند. همچنین می‌توانند طیف‌های متنوع دما را تحمل کنند. برای برخی از این گل‌ها مانند سانسوریا ملاحظات نگهداری محدود به همین نکته است که آنها را در سرما یا نور مستقیم آفتاب نگذارید. اما اگر مقاومت و سرسبزی و گلدهی را یکجا بخواهید، گازمانیا خورشیدی انتخاب خوبی برای شماست. 

یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب گلدان، قیمت آن است. اگر بودجه و شرایط لازم برای نگهداری گیاه را دارید، کوکداما کراسولا خرفه‌ای یا درختچه بونسای برای شما انتخاب مناسبی است. بونسای‌ها، گونه‌ها، شرایط نگهداری و قیمت‌های متنوعی دارند. به‌عنوان مثال، حداقل هزینه برای یک درختچه بونسای جنسینگ حدود 300هزار تومان و برای بونسای هلندی حدود 700هزار تومان است. چنانچه بودجه متوسطی دارید و به دنبال یک گیاه مقاوم هستید و تصفیه هوای منزل نیز، برایتان حائز اهمیت است، می‌توانید گیاهانی مانند سانسوریا یا نخل شامادورا را در اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف که از 70هزار تومان شروع می‌شود، تهیه کنید. اگر هم در جست‌وجوی گیاه مقاوم و مقرون‌به‌صرفه هستید، فیلودندرون برگ انجیری با قیمت 100هزار تومان به بالا یا انواع کاکتوس‌ها انتخابی بهینه است. 

انتـخـاب‌بـازاری‌که‌بتــوانـد نتیــجـه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر حاصل کند، نور علی نور است. برای این منظور، بازار گل خاوران که در جنوب‌شرقی تهران (اتوبان امام‌رضا) قرار دارد، گزینه مناسبی است. شاید غرفه‌های آن چندان شیک و مدرن نباشد و با مصالح موقتی ساخته شده باشد، اما محصولاتش تازه، متنوع و قیمت آنها بسیار مناسب است. اگر از جنبه وسعت فروشگاه بررسی کنیم، می‌توانیم بازار گل محلاتی را به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار گل و گلدان در تهران مثال بزنیم که تمام تجهیزات و ملزومات نگهداری از گل و گیاه نیز در آن عرضه می‌شود. برای سر زدن به این بازارها باید کمی سحرخیز باشید؛ چراکه ساعات کاری آنها به جز ایام آخر هفته از 4:30 صبح تا 11:30 است. چنانچه شاغل هستید و در چنین زمانی امکان رفتن به بازار گل را ندارید، بازار گل غرب تهران (آبشناسان) و بازار گل شهید فکوری در غرب و جنوب‌غربی میدان آزادی علاوه‌بر سهولت دسترسی بسیار خوب، تا ساعت 8شب باز هستند. تنوع محصولات این بازارها کمتر است، با این حال انواع گل‌های زینتی و آپارتمانی، آفتابی و باغچه‌ای و کاکتوس در آنها عرضه می‌شود. البته قیمت تمام‌شده گل در بازار غرب تهران، به‌دلیل اینکه محصولاتش را از بازار محلاتی و خاوران تهیه می‌کند، کمی بالاتر است. 

 چند توصیه برای خرید خوب

در خرید گل شاخه‌بریده، اگر معیارتان تازگی گل بود، نباید بیشتر از یک یا دو گلبرگ از آن جدا شده باشد. گل‌های شاخه‌بریده معمولا از سری گل‌های مقاوم‌تر هستند، بنابراین عطر و بوی زیادی ندارند (به‌جز گل ارینتال). اگر می‌خواهید گل خود را مدت زمان بیشتری نگهداری کنید، گلدان را قبل از استفاده بشویید و هر سه روز یک بار از یک چاقوی بدون دندانه برای بریدن ساقه‌ها به‌صورت اریب استفاده کنید. آب گل‌ها را هر روز عوض کنید یا از غذای گل استفاده کنید. از آب هم‌دمای محیط استفاده کنید. برگ‌هایی را که با آب گلدان در تماس هستند جدا کنید. گلدان را زیر تابش نور مستقیم آفتاب، کولر گازی یا ظرف میوه نگذارید.