کام شیرین بازار شکلات ایران

بهترین نوع شکلات دارای ۹۰ درصد یا بیشتر کاکائو است و سایر مواد تشکیل‌دهنده آن می‌تواند کرم کاکائو همراه شکر و برخی مواد نگهدارنده طبیعی باشد. گفته می‌شود که هرچه میزان کاکائوی شکلات بیشتر باشد به همان میزان محصول موردنظر نیز سالم‌تر و دارای درجه کیفی بالاتری خواهد بود.

 رونق بازار شکلات ایرانی

در طول دو سال اخیر برخی پارامترها از قبیل افزایش نرخ برابری ارزها با واحد پول ایران و همچنین برخی تحریم‌ها که مانع ورود کالاها به کشور شده، باعث افزایش قیمت انواع شکلات‌های خارجی و در نتیجه کاهش سهم بازار آنها در ایران شده است. البته مشکل دیگر در مورد انواع خارجی این محصول، ورود آنها با تاریخ تولید محدود یا تمام شده بوده که باعث شده مشتری از انتخاب آنها پرهیز کند. فعالان این بازار می‌گویند در این مدت فروش شکلات خارجی در ایران ۱۵ درصد کاهش داشته و این اتفاق کام تولیدکننده‌های ایرانی را شیرین کرده چرا که سهم آنها از این بازار بیشتر شده است. البته خوشبختانه کیفیت شکلات ایرانی هم در حد مطلوبی است و این محصول به غیر از فروش مناسب در بازارداخلی، شرایط صادرات خوبی هم دارد. البته انواع شکلات ایرانی هم در چند سال اخیر با افزایش قیمت مواجه شده اما این افزایش نامتعارف نبوده و جهش قیمتی در این بازار دیده نشده است. عمده صادرات شکلات ایران به کشورهای عراق، افغانستان و ارمنستان است اما این محصول حتی به کشورهای آلمان و برخی کشورهای آفریقایی نیز ارسال می‌شود و مشتری‌های خوبی در این کشورها دارد.

 مشکل مواد اولیه

مانند بسیاری دیگر از تولیدات در ایران، تهیه شکلات هم با مشکلاتی مواجه است که شاخص‌ترین آنها فراهم کردن مواد اولیه با شرایط مناسب است. مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده شکلات کاکائو و قهوه هستند که هر دو از طریق واردات به دست تولیدکننده می‌رسند. البته به‌دلیل همان مشکلات ارزی و تحریم، تهیه این مواد گران‌تر تمام می‌شود. مشکل دیگر در مورد روغن پالم است که از آن برای ترد شدن شکلات ‌ها استفاده می‌شود. واردات این نوع روغن‌ها مدتی است که بسیار کم شده و سبب ایجاد موانع برای کارخانه‌های تولید‌کننده شده است.

 سرانه مصرف

طبق اطلاعاتی که مدتی پیش مرکز آمار ایران ارائه داده بود سرانه مصرف سالانه هر ایرانی برای انواع شکلات، تافی و کیک‌ها ۲۱ کیلو است. بر این اساس مصرف سرانه شکلات در یک‌سال برای هر نفر حدود ۲ کیلو تخمین زده شده است. این درحالی است که این آمار برای کشوری مثل سوئیس به‌عنوان بیشترین مصرف‌کننده شکلات در جهان ۸/ ۸ کیلو و برای چین به‌عنوان کشوری با میزان مصرف کم ۲۰۰گرم بوده است.

 قیمت شکلات در بازار

شکلات انواع بسیار مختلفی دارد و قیمت‌های آن نیز در کشور در خرده‌فروشی‌ها با فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اینترنتی کمی متفاوت است. با این توضیح قیمت برخی از شکلات‌ها از برندهای مختلف را در ادامه ملاحظه می‌کنید. بر این اساس شکلات مغزدار فندقی ۴۲ گرمی هیس شیرین عسل ۶.۰۰۰، کیت کت چهار تکه نستله چهل گرمی ۱۶.۰۰۰، شکلات ۱۰۰ گرمی مغزدار توت‌فرنگی گالاردو فرمند ۲۲.۰۰۰، بسته شکلات شیری گالاردو فرمند هر عدد ۳۳۰ گرم ۸۰هزار، شکلات شیری پنجاه گرمی ۴ تکه کیندر جوی ۱۰.۰۰۰، شکلات ۶ گرمی هوبی با مغز فندق اولکر ۶.۰۰۰، شکلات پنجاه گرمی مغزدار اسنیکرز ۲۲.۰۰۰، کرم کاکائو ۲۰ گرمی فرمند ۴.۰۰۰ و شکلات تخته‌ای ۲۲۰ گرمی پرتقالی آی سودا ۲۵.۰۰۰ تومان است. این درحالی است که قیمت انواع شکلات تلخ در بازار بسته به درصد تلخ بودن بالاتر از نوع معمولی آن است و برخی قیمت‌ها نیز به این شرح است: شکلات تلخ صد گرمی ۶۰ درصد گالاردو فرمند ۲۵.۰۰۰، شکلات تلخ سیصد گرمی با درصد تلخی ۸۸ برند« ما» ۷۳.۰۰۰، پارمیدا هزار گرمی ۱۱۵هزار ، هشتاد گرمی پارمیدا با تلخی ۹۶ درصد ۴۰.۰۰۰ و ۱۲۸گرمی برند سایرو با تلخی۷۵ درصد ۲۵.۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.

 چگونه شکلات مرغوب را تشخیص دهیم؟

یک کارشناس این صنعت درباره مرغوب بودن انواع شکلات و اطمینان از خرید کالای سالم به «دنیای‌اقتصاد» گفت:« شکلات تمپرنگ (آب کردن شکلات با دمای مشخص و خنک کردن آن تا رسیدن به دمای مناسب قالب‌زنی و فرم‌دهی به آن) شده باید ظاهری براق داشته باشد. همچنین شکلات مرغوب در هنگام شکسته شدن باید صدادار باشد. مورد بعدی برای مشخص شدن کیفیت شکلات جدا شدن راحت آن از قالب است. در نهایت اگر رنگ دانه‌های زردقابل شناسایی در شکلات دیده نشود یعنی نوع مرغوب است.»‎