امنیت خود را افزایش دهید

یکی از ابزارهایی که در زندگی مدرن امروزه به کمک بشر آمده تا امنیت را در ابعاد گوناگون آن ایجاد کند بحث سیستم‌های امنیتی و به خصوص دوربین مدار بسته است. حدود ۱۵ تا ۲۰ سال پیش دوربین‌های مداربسته بیشتر در اختیار قشر ثروتمند بود و تهیه آن برای دیگران بسیار سخت بود. از سوی دیگر خیلی‌ها نیز در طول سال‌های گذشته آن را کالایی لوکس تعریف می‌کردند، اما حالا این کالا به تعداد خیلی زیاد در دسترس عموم مردم قرار گرفته و به یک کالای اساسی و استراتژیک در زندگی‌های امروزی بدل شده است، چرا که وجود امنیت در تمام حوزه‌های زندگی و در قبال تمام مسائلی که جان و مال افراد را تهدید می‌کند امری بسیار مهم و غیر‌قابل انکار است.

در ایران تا چند سال پیش نصب دوربین‌های مدار بسته بیشتر منحصر به اداره‌ها بود، اما سرقت‌های زیاد و همچنین کنترل‌های موردنیاز باعث شده که اغلب ساختمان‌های مسکونی هم از دوربین‌های مدار بسته، حفاظت الکترونیک و شبکه‌های ایمنی استفاده کنند.

 نکات مهم در خرید

برای یک انتخاب خوب و خرید دوربین مداربسته با‌کیفیت، عوامل متعددی موثر هستند. برند انواع دوربین مداربسته از عوامل موثر و مهم در خرید نوع با کیفیت آن است. برخی برندها دارای محصولات با کیفیت درعین حال بسیار گران‌قیمت هستند. برندهای پاناسونیک و سونی  از این قبیل هستند.

در صورتی که محدودیتی برای هزینه خرید دوربین مداربسته ندارید می‌توانید دوربین مورد نظر خود را از این برندها انتخاب کنید. البته انتخاب از این برند‌ها مسائلی علاوه بر صرف هزینه بیشتر، با خود به همراه دارد. نبود نمایندگی‌های معتبر از این برندها در ایران و محدودیت در دسترسی به قطعات و نبود خدمات پشتیبانی از این دست مسائل است. با وجود این در بازار جهان و حتی در ایران برندهای معتبر دیگری وجود دارند که قیمت مناسب‌تری از برندهای فوق دارند. البته این کاهش قیمت دلیلی بر کاهش کیفیت محصولات آنها نیست. به عنوان مثال برندهای ‌هایک ویژن، ‌هایلوک، یونی آرک، داهوا و... از برندهای معتبری هستند که محصولات با کیفیتی را به مشتریان ارائه می‌کنند.

برای نصب دوربین مداربسته در هر مکانی لازم است دوربین مناسب آن محل انتخاب و تهیه شود. لازم به یادآوری است دوربین مناسب ارزان‌ترین یا گران‌ترین دوربین نیست. در واقع قیمت را معیار انتخاب دوربین قرار ندهید، چرا که مواردی مثل نوع تکنولوژی دوربین (آنالوگ یا HD)، کیفیت دوربین مدار بسته و خصوصا پیکسل‌های آن، لنز دوربین مداربسته، قابلیت دید در شب و مقاومت آنها در مقابل آب و رطوبت و حتی نورخورشید نیز بسیار با اهمیت هستند.

 قیمت انواع دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته و تجهیزات حفاظت الکترونیک در بازار تنوع بسیار زیادی دارند بنابراین وقتی برای خرید اقدام می‌کنید با تنوع قیمتی این کالا هم روبه‌رو می‌شوید، اما همان‌طور که در بالا اشاره شد قیمت این محصولات نیست که بهره‌وری آنها را افزایش می‌دهد، بلکه خریدار باید به جزئیات و قابلیت‌های محصولی که قصد دارد بخرد توجه کند.

در ادامه قیمت برندهای مختلف دوربین‌های مداربسته را ملاحظه می‌کنید. (قیمت‌ها برای هرعدد دوربین است.) آنالوگ‌ هایلوک مدل THC-T۱۱۰-P -۳۰۰.۰۰۰، آنالوگ ‌هایلوک مدل THC-T۱۲۰-PC- ۴۸۰.۰۰۰، دوربین تحت شبکه ‌هایلوک مدل IPC-D۱۲۰- ۱.۴۰۰.۰۰۰، دوربین تحت شبکه ‌هایلوک مدل IPC-D۱۴۰H- ۱.۶۵۰.۰۰۰، دوربین تحت شبکه ‌هایک ویژن DS-۲CD۲۷۲۰F-IS- ۱.۵۳۰.۰۰۰، دوربین مداربسته تحت شبکه‌ هایک ویژن ۲CD۲۷۴۲FWD-IS – ۲.۲۵۰.۰۰۰، ‌هایک ویژن مدل DS-۲CD۲۶۴۳G۰-IZS ۷۴.۰۰۰.۰۰۰ و برند اپل مک‌بوک پرو مدل Pro ۱۳.۳ -MYD۸۲ ۲۰۲۰ -M۱-۸GB-۲۵۶ SSD -With Touch Bar   ۳۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان است. در مجموع بسته به نوع کیفیت، برند و کارآیی می‌توانید محصولاتی بین ۸۰هزار تومان تا ۳۵میلیون تومان در بازار پیدا کنید.

البته به رقم خرید دوربین مداربسته باید نرخ نصب آن توسط فرد متخصص را نیز اضافه کنید. هزینه نصب دوربین مدار بسته یا همان اجرت نصب، که توسط نصاب دوربین اخذ می‌شود در واقع دستمزد کسی است که خدمات نصب و راه‌اندازی یک سیستم مطمئن را برای شما انجام می‌دهد. هزینه نصب دوربین توسط اتحادیه تجهیزات الکترونیکی تهران هر سال مشخص می‌شود. به صورت خلاصه اجرت نصب دوربین مدار بسته در سال ۱۴۰۰ به ازای هر دوربین بین ۷۵ تا ۱۰۰هزار تومان تعیین شده است.

 موضوع حریم خصوصی

باید توجه داشت نصب دوربین مداربسته را نباید یک هزینه اضافی برای مکان‌های مختلف بدانیم، زیرا تجربه ثابت کرده با استفاده از دوربین‌های مداربسته می‌توان حراست از یک ساختمان یا مجموعه را بسیار راحت و کم‌هزینه کرد. البته با این حال بسیاری از مردم در دنیا معتقد هستند نصب دوربین‌های مداربسته در برخی مکان‌های عمومی ‌مثل خیابان‌ها یا حتی ساختمان‌های اداری و مسکونی «حریم خصوصی» آنها را به خطر می‌اندازد.