بازار خلوت لوازم‌تحریر

شرایط در بازار وسایل هنری بدتر است و دیگر جنس‌های خارجی به صورت رسمی وارد نمی‌شود. البته نیازهای اولیه مثل مداد، خودکار و دفتر را برندهای ایرانی پاسخ می‌دهند، اما فروشندگان می‌گویند با وجود نزدیک شدن به بازگشایی مدارس، بازار مثل سال‌ گذشته سرد است.  

 هنوز خبری از خریدهای عمده نیست

پارسال شیوع کرونا حال و هوای خریدهای اول مهر را از بین برده‌ بود و کسی به فکر دفتر و خودکار نبود، اما به گفته دولت امسال مدارس حضوری فعالیت خواهند کرد. دستور دولت، هنوز روی بازار لوازم‌تحریر تاثیری نگذاشته و خلوت است. از دالان‌ها و حیاط مسجد امام خمینی بازار که بگذریم، پس از راهروهای تودرتو بازار بین الحرمین و بورس لوازم‌تحریر است. راهرویی که دوطرفش را مغازه‌دارها و غرفه‌دارها گرفته‌اند و خبری از مشتری نیست، بازار کاملا خلوت است. یکی از فروشندگان درمورد شرایط بازار لوازم‌تحریر به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «هنوز خبری از خریدهای عمده نیست. معمولا این ماه از تابستان بازار پر می‌شد از خریداران عمده شهرستانی، اما امسال هنوز خبری نیست.» به گفته این فروشنده «قیمت‌ها نسبت به پارسال فرقی نکرده‌است». فروشنده دیگری در بازار به ما می‌گوید جنس خارجی عملا از بازار «گم شده‌ است. قبلا لوازم‌تحریری که مخصوص رشته‌های گرافیک و نقاشی بود بازار خوبی داشت، اما الان دو مشکل دارند؛ هم به‌سختی پیدا می‌شود هم خیلی گران است. قیمت یک ورق کاغذ گلاسه‌ ویژه طراحی که دو سال پیش ۵هزار تومان بود الان به ۲۰‌هزار تومان رسیده‌ است». این فروشنده در مورد شرایط اجناس ایرانی در بازار لوازم‌تحریر می‌گوید: «کمبودی در لوازم تحریر نیست. خودکار، دفتر و خیلی از لوازم دیگر ایرانی است و مشتری هم همین جنس‌ها را می‌برد. معمولا کسانی که سلیقه‌شان فانتزی است سمت جنس خارجی می‌روند گرچه جنس فانتزی ایرانی هم در بازار موجود است.» مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد دفترهای صد برگ سیمی و «با کاغذ مرغوب ۷۰گرمی» در بازار ۱۵هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت دفترچه صدبرگ جلدسخت هم ۲۰‌هزار تومان است. همین‌طور کف قیمتی یک بسته مغزی مداد اتود در بازار تهران ۴هزار تومان است و سقف آن ۲۰هزار تومان. نرخ انواع خودکار هم از ۲هزار تومان شروع می‌شود، برای مثال خودکار آبی panter ۳‌هزار تومان فروخته می‌شود. مغازه ‌دیگری هم جامدادی‌های پارچه‌ای کوچک را ۵‌هزار تومان و بزرگ را ۱۵‌هزار تومان نرخ زده ‌است.  همین فروشنده سه نمونه لاک غلط‌گیر هم دارد که به قیمت‌‌های ۶، ۷ و ۸‌هزار تومان می‌فروشد. البته این اعداد قیمت‌های تک‌فروشی است و برای مشتری عمده «کمتر حساب می‌کنیم».

همین اقلام در مرکز شهر گران‌تر فروخته می‌شود که طبیعی است. یکی از فروشندگان لوازم‌تحریر در خیابان کارگر شمالی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «از شیوع کرونا دیگر کاروکاسبی ما عملا خوابید چون تبلت جای دفتر و کتاب را گرفت.» به گفته این فروشنده هزینه اجاره بهای مغازه و حمل‌ونقل «اجازه نمی‌دهد لوازم‌تحریر را ارزان‌تر بفروشیم وگرنه ما هم بدمان نمی‌آید فروش بیشتری داشته‌ باشیم». این فروشنده دفترهای سیمی صدبرگ را ۳۵‌هزار تومان می‌فروشد و برای صدبرگ جلدسخت ۴۰‌هزار تومان در نظر گرفته ‌است؛ عددی که در خیابان ایرانشهر ۳۰ تا ۳۵هزار تومان است. لوازم‌تحریری در این خیابان دفترهای سیمی صد برگ را ۴۰‌هزار تومان قیمت زده ‌است و کف قیمتی نرخ خودکار ۵‌هزار تومان است. همین‌طور قیمت کلاسه‌های دفتری از ۲۰‌هزار تومان شروع می‌شود و هر بسته صدبرگی کاغذ آن ۲۰هزار تومان قیمت دارد، عددی که در بازار از ۱۰هزار تومان شروع می‌شود که با توجه به وزن و جنس کاغذ و همین‌طور برند تا ۱۲‌هزار تومان هم افزایش می‌یابد. همین‌طور می‌توان از لوازم‌تحریرهای خیابان ایرانشهر با ۵۰‌هزار تومان مدادرنگی ۱۲ رنگ خرید، کالایی که در بازار بین ۲۰ تا ۳۰‌هزار تومان فروخته می‌شود. البته عرضه مدادرنگی‌های برند به سبب سختی‌های واردات کمتر شده ‌است و قیمت‌ آنها نسبت به پارسال همراه با نرخ ارز تغییر کرده ‌است.

 چند و از کجا؟

اگر قصد خرید وسایل ابتدایی شروع سال تحصیلی را دارید پیشنهاد می‌شود به بازار یا خیابان ایرانشهر سر بزنید چراکه تنوع محصولی در این بازارها به شما اجازه می‌دهد اجناس بیشتری با قیمت کمتر خریداری کنید. اگر وقت ندارید می‌‌توانید به همان لوازم‌تحریر منطقه سکونت با ۲۰ تا ۵۰درصد قیمت بیشتر اکتفا کنید. مشاهدات میدانی «دنیای‌اقتصاد» از بازار و سطح شهر نشان می‌دهد اگر قصد خرید لوازم‌تحریر را از بازار دارید با ۱۰۰‌هزار تومان می‌توانید سه خودکار، دو دفتر ومغزمداد اتود و جامدادی بخرید، اقلامی که برای شروع مدرسه کافی است، اما اگر قصد خرید از سطح شهر را دارید باید این مبلغ را حداقل ۵۰درصد افزایش دهید و با ۱۵۰‌هزار تومان شروع به خرید کنید. با ۱۵۰ تا ۲۰۰‌هزار تومان از سطح شهر می‌توان لوازم تحریر اولیه شروع سال تحصیلی را تهیه کرد. بازار لواز‌م‌تحریر با شیوع کرونا و آموزش مجازی عملا به خواب زمستانی رفته و هنوز بیدار نشده‌ است. البته شاید برای نتیجه‌گیری زود است و باید دید در شهریور این بازار گرم می‌شود یا نه؟