بازار پررونق تعویض سرویس بهداشتی

با وجود اینکه اسم توالت فرنگی، فرنگی است، اما امروزه در بسیاری از خانه‌های ایرانی از این توالت‌ها استفاده می‌شود. برخی با این توالت‌های فرنگی راحت‌تر هستند و به آنها عادت کرده‌اند و برخی دیگر از مصرف‌کنندگان، مجبور هستند به خاطر شرایط فیزیکی بدن‌شان از توالت فرنگی استفاده کنند. افراد مسن، افراد ناتوان یا کم‌توان جسمی و کسانی که دچار سانحه، حادثه، بارداری یا... شده‌اند، کسانی هستند که استفاده از توالت فرنگی به‌شدت به آنها توصیه می‌شود. اما بر خلاف توالت‌های سنتی ایرانی که جز شکل ظاهری و ابعاد و متریال، نکته خاصی درباره‌شان هنگام خرید وجود ندارد توالت‌های فرنگی دارای تنوع زیادی هستند.  اگر به ‌فکر راه‌اندازی و نصب سرویس بهداشتی فرنگی هستید، قطعا محاسبه هزینه نصب توالت فرنگی یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. اساسا هزینه خرید و نصب توالت فرنگی به متغیرهای مختلفی وابسته است که میزان اقلام و مصالح مصرفی که در هنگام نصب استفاده می‌شود مهم‌ترین آنهاست.

  انتخاب بخش سرامیکی

نخستین گام برای تعویض سرویس بهداشتی، انتخاب بخش سرامیکی آن است. تجهیزاتی که تا سال گذشته شروع قیمتی آنها از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود، امسال از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به بالاست. این قیمت‌ها بر اساس مدل و اندازه، تا حدود۸ میلیون تومان هم در بازار عرضه می‌شود و البته مدل‌های لاکچری و گران‌تر، در برخی فروشگاه‌های برگزیده قابل مشاهده است. همچنین در صورتی که همزمان با تغییر سرویس، بخواهید یا مجبور شوید شیر‌آلات جدید نصب کنید، پرداخت‌ها برای این بخش از ۳۶۰ هزار تومان برای شیرهای اهرمی استاندارد و شناخته‌شده ایرانی شروع می‌شود.  در نصب سرویس بهداشتی فرنگی معمولا از اقلامی مثل چسب آکواریوم برای عایق‌‌بندی، نوار تفلون و... استفاده می‌شود که هزینه اینها هم در فاکتور هزینه خرید و نصب توالت فرنگی به‌ صورت تکه‌ای محاسبه خواهد شد. چسب آکواریوم که امروزه در فرآیندهای مختلف صنعت ساختمان از قبیل نصب شیشه در و پنجره، لوله‌کشی و سرویس‌های بهداشتی کاربرد پیدا کرده، به کالایی پرطرفدار تبدیل شده و هر ساشه آن، حدود ۷۰ هزار تومان است.

 سیستم‌های تخلیه

توالت‌های فرنگی با سیستم‌های تخلیه متنوعی ساخته می‌شود. مدل‌های گردابی معمولا گزینه خوبی برای مصارف خانگی هستند. در این سیستم‌های تخلیه، قطر لوله خروجی سیفون معمولا کم و حدود ۴۵ میلی‌متر است.  در مدل‌های آبشاری، برای خروج آب یک لبه مجزا در دیواره کاسه به عنوان ریم (Rim) طراحی می‌شود که آب را با فشار نسبی به سمت پایین هدایت می‌کند. با توجه به اینکه قطر لوله خروجی سیفون در این مدل‌ها بیشتر است (حدود ۷۰تا ۱۰۰ میلی‌متر)، این قبیل توالت فرنگی‌ها برای اماکن عمومی و تجاری گزینه بهتری هستند؛ چون می‌توانند دستمال کاغذی و امثال آن را دفع کرده و مانع گرفتگی شوند.

همان‌طور که از نام سیستم تخلیه واتر جت بر می‌آید، در این سیستم‌های به مراتب مدرن‌تر، از واتر یا همان شوتینگ استفاده شده است که زمان تخلیه را به‌شدت کاهش می‌دهد. شاید نهایتا در ۵ ثانیه تخلیه صورت گیرد. توربو جت و سوپر جت نیز مکانیزم‌های پیشرفته‌تری از همین واتر جت هستند که علاوه بر مزیت‌های بهداشتی و سرعتی، در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌کنند.

 صرفه‌جویی به چه قیمتی؟

هزینه نصب و تعمیر سرویس بهداشتی را به ‌چشم هزینه‌ای سربار نبینید، چون اگر برای صرفه‌‌جویی در قیمت‌ها، کار به‌ گونه‌ای پیش برود که توالت فرنگی به‌ خوبی نصب نشده و مشکلات فنی داشته باشد، دفع فاضلاب به‌ درستی در سرویس بهداشتی صورت نمی‌گیرد و همواره با بوی نامطبوع در ساختمان مواجه خواهید بود. امکان گسترش میکروب به‌ واسطه این اهمال‌کاری هم وجود دارد.  هزینه لوله‌‌کشی و بنایی‌‌هایی که برای نصب سرویس بهداشتی ضروری است هم به مبلغ اجرت نصب توالت فرنگی افزوده می‌شود.  بر اساس گزارش سایت سنجاق، هزینه نصب توالت فرنگی اگر یک تکه باشد ۹۰ تا ۲۰۰هزار تومان متغیر است و برای نصب توالت فرنگی دو تکه این رقم بین ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان خواهد بود. از دیگر کارهایی که در جریان نصب سرویس بهداشتی از نوع فرنگی به آن نیاز پیدا می‌کنید تنظیم فلوتر سرویس است که می‌تواند تا ۱۳۰هزار تومان خرج بردارد. نصب فلاش‌تانک و شیر مخلوط با شلنگ آفتابه نیز به ‌ترتیب چیزی حدود ۱۰۰هزار تومان و ۶۵هزار تومان تخمین زده می‌شود. اگر هم نیاز به نصب شیر آفتابه با شلنگ باشد، این رقم ۵۰ تا ۶۰هزار تومان خواهد بود.

 سیستم‌های جدید وال هنگ

نسل جدید توالت‌‌های فرنگی که وال‌ هنگ به معنی آویزان از دیوار نام دارند هم این روزها به دلیل زیبایی و بازتر بودن دست نصاب و طراح برای استفاده بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. به‌ویژه آنکه این نوع سرویس بهداشتی از نظر جاگیری نیز به‌صرفه‌تر بوده و در یک‌ کلام لوکس‌تر هم به ‌چشم می‌‌آید. توالت فرنگی وال هنگ به ‌صورت بدون پایه و به دیوار نصب می‌شود و برای استفاده از آنها  نیز باید دقت بیشتری به‌ خرج داد تا به‌ طریق صحیحی کار گذاشته شود و تحمل وزن‌‌های متوسط به بالا را هم داشته باشد. هزینه نصب توالت فرنگی وال هنگ هم به این ‌صورت محاسبه می‌شود که نصب استراکچر وال‌هنگ (سازه داخل دیوار) بدون تخریب ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان و دستمزد نصب کاسه وال‌هنگ هم ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار تومان آب می‌خورد. همچنین در تعیین قیمت نصب توالت فرنگی وال هنگ، تعمیر فلاش وال ‌هنگ ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار تومان تخمین زده می‌شود و البته دستمزد لوله‌‌کشی آب ‌و فاضلاب وال‌ هنگ هم معمولا به‌ صورت توافقی و حدود ۴۰۰ هزار تومان درنظر گرفته می‌شود.

 تخریب و بازسازی

عملیات تعویض توالت ایرانی با فرنگی کاملا تخصصی است و باید توسط متخصصان ماهر در این زمینه انجام شود. تشخیص درست محل نصب و انجام لوله‌کشی‌های اصولی می‌تواند از هزینه تبدیل توالت ایرانی به فرنگی خیلی کم کند. با این حال نمی‌توان به تبلیغات اینترنتی و شیوه‌های جدیدی که بیان می‌کنند نیز به صورت چشم بسته اعتماد کرد. به عنوان نمونه صاحبان برخی از این تبلیغات، مدعی‌اند که می‌توانند بدون جمع‌آوری سیستم توالت ایرانی، دستشویی فرنگی را روی آن نصب کنند. در نظر گرفتن این نکته که سرویس ایرانی از سیفون N مانند برخوردار است و در داخل سرویس بهداشتی فرنگی نیز سیفون جداگانه‌ای وجود دارد، متخصصان را به الزام تخریب سیستم لوله‌کشی فاضلاب و ایجاد اتصال مستقیم، مجبور می‌کند. این کار دست کم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه تخریب و تخلیه نخاله و هزینه‌ای دست کم ۷۰۰ هزار تومانی برای ترمیم ایزوگام و سرامیک کف نیاز دارد. بی‌توجهی به نکات فنی و حذف این هزینه، می‌تواند سیستم تخلیه فاضلاب را با اختلال مواجه کند. مشکلی که با خدمات رفع گرفتگی لوله نیز برطرف نخواهد شد.  همچنین با تبدیل سرویس بهداشتی از ایرانی به فرنگی، لازم است کف‌شور یا خروجی آب در کف دستشویی نیز متصل شود. چون به هر حال سرویس بهداشتی موقع استفاده یا تمیزکردن، ممکن است با خیس شدن کف دستشویی همراه شود که نیازمند سیستم تخلیه آب است.