در همین حال کارشناسان این حوزه پیش‌بینی می‌کنند میزان تولید خرما در سال‌جاری با کمی‌ کاهش نسبت به سال‌های گذشته به حدود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تن برسد که این کاهش تولید نیز عامل افزایش قیمت خواهد بود. خشکسالی و گرما بیش از هر دلیل دیگری، خرمای مضافتی را تحت تاثیر قرار داده و کاهش تولید ۱۰ تا ۱۲درصدی در این نوع خرما بسیار محتمل است. این درحالی است که برای خرمای نوع کلوته نیز کاهش حدود ۶ درصدی تولید قابل پیش‌بینی است.

فعالان این بازار معتقدند قیمت خرید خرما از کشاورزان نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۵درصد افزایش داشته، اما این افزایش قیمت خرید هزینه تولید با رشد بسیار بالا را پوشش نمی‌دهد. البته کارشناسان خرما می‌گویند با توجه به اینکه همچنان ۵۰درصد محصول روی درختان هستند و هنوز چیده نشده‌اند امکان تغییر قیمت‌ها وجود دارد.

در همین حال فعالان مدعی هستند با توسعه بازار به ویژه بازار خارجی نه‌تنها می‌توان محصول را با قیمت مناسبی از کشاورز خرید بلکه برای کشور نیز ارزآوری کرد.

در ادامه قیمت فعلی برخی از انواع خرما در بازار را ملاحظه می‌کنید. بر این اساس خرمای ۶۸۰ گرمی ‌طلایی مضافتی بم ۶۰، خرمای ۶۰۰ گرمی ‌نقره‌ای مضافتی بم ۵۴، رطب ۶۵۰ گرمی ‌مضافتی ساغر ۶۳ و خرمای ۵۸۰ گرمی ‌رایان ساغر ۴۳ هزار تومان است.

 قیمت برخی از انوع خرما در میادین میوه ‌و تره‌بار نیز به این شرح است: خرمای آلویی هر کیلوگرم ۲۸، خرمای پیارم هر کیلوگرم ۵۹، خرمای دشتستان هر کیلوگرم ۱۷هزار و ۸۰۰ و خرمای زاهدی هر کیلوگرم ۳۱ هزار تومان است.