به گزارش باشگاه خبرنگاران، بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد قیمت شکر تحت تاثیر عوامل مختلف همچون افزایش قیمت جهانی، نوسان نرخ ارز نیمایی و احتمال عدم عرضه شکر با نرخ مصوب از سوی بازرگانی دولتی با التهاب در بازار روبه‌رو شده است که بسیاری از دست‌اندرکاران بخش کشاورزی اذعان می‌کنند با توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، کشت مکانیزه چغندر و افزایش بهره‌وری می‌توان نیاز کشور را در داخل تامین کرد و در این صورت شاهد گرانی شکر در بازار نخواهیم بود.

بسیاری از فعالان این حوزه  اما معتقد هستند با توجه به بحران آب، تولید شکر در کشور صرفه اقتصادی ندارد چرا که هزینه آب هر کیلو شکر چغندری بر مبنای نرخ آبی که وزارت نیرو مشخص کرده، ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان است. البته برای خودکفایی بر کشت برخی محصولات اصرار می‌شود که این امر به قیمت لطمه‌به منابع آبی تمام می‌شود. به عنوان مثال یکی از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه ناشی از حفرچاه‌های عمیق اطراف این دریاچه است که کشت چغندر می‌کنند. این در حالی است که سال ۹۶ با تولید ۲میلیون تن به خوداتکایی شکر رسیدیم اما  بعد از آن تولید از یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تن فراتر نرفته است و امسال به خاطر خشکسالی و بحران منابع آب، سطح کشت چغندرقند کاهش یافته است.

این درحالی است که شکر دولتی تنظیم بازار که عملا  یافت نمی‌شود ۱۲.۴۰۰ تومان قیمت دارد و شکر آزاد بسته‌بندی یک کیلویی نیز بین ۱۸ تا ۲۲هزار تومان به فروش می‌رسد.