اما این محصول مفید در ایران قیمت بالایی دارد و خانواده‌ها نمی‌توانند به میزان لازم آن را تهیه کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، قیمت هر کیلوگرم مغز گردوی  ممتاز ایرانی در بنکداری‌ها ۲۲۵هزار تومان است؛ البته بر حسب افت کیفیت ممکن است قیمت هر کیلوگرم پایین‌تر از رقم ذکرشده نیز باشد و در مواردی حتی این محصول خوراکی با قیمت حدود ۱۴۰هزار تومان نیز عرضه می‌شود.

این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم گردوی کاغذی با پوست در بازار نیز ۱۲۵هزار تومان است. البته به‌دلیل تنوع گردو در کشور، قیمت‌های متفاوتی نیز برای این محصول وجود دارد. در نمونه دیگر هر کیلو گردوی مرغوب و با پوست تویسرکان نیز با قیمت ۱۳۵هزار تومان به فروش می‌رسد.

اما ورود گردوهای قاچاق به کشور بازار تولیدات داخلی را به هم ریخته است. فعالان و کارشناسان این حوزه می‌گویند درحالی‌که ایران یکی از تولیدکنندگان گردو در جهان محسوب می‌شود، اما بازار گردوی کشور در سیطره گردوهای وارداتی از سه کشور آمریکا، شیلی و بلغارستان است. این گردوهای وارداتی به‌صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود و واردکنندگان این گردوهای قاچاق بازار بسیار پرسودی را در اختیار دارند.

گردوی آمریکایی و شیلی در ابتدا وارد دبی می‌شود و پس از آن وارد بنادر و در نهایت نیز وارد شبکه توزیع کشور می‌شود؛ اما گردوی بلغارستان از طریق ترکیه و از طریق مسیرهای زمینی وارد کشور می‌شود. بر این اساس قیمت هر کیلوگرم گردوی شیلی با پوست در بنکدارای‌ها بین ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم مغز گردوی شیلی بین ۲۰۵ تا ۲۲۰ هزار تومان است. قیمت هر کیلو گردوی آمریکایی با پوست نیز در بنکداری‌ها ۸۰ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم مغز گردوی آمریکایی حدود ۱۷۰هزار تومان است.

همچنین قیمت عرضه هر کیلوگرم گردوی بلغارستانی با پوست در بنکداری‌ها ۱۰۴هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم مغز گردوی بلغاری ۱۷۰ تا ۱۹۰هزار تومان است.