تنوع در بازار ظروف سفری

جست‌وجوی «دنیای‌اقتصاد» در سایت‌های فروش اینترنتی نشان می‌دهد برای خرید نمونه پلاستیکی و باکیفیت این ظروف به طور متوسط باید ۷۰هزار تومان هزینه کرد. رقمی که برای نمونه فلزی آن که این روزها بیشتر مورد استقبال است۱۰۰  تا ۱۵۰هزار تومان است که با توجه به افزایش تکه‌های آن بیشتر می‌شود. البته در این بازار هم مثل بقیه بازارها برندها طرفداران خاص خودشان را دارند و با توجه به اهمیت سلامت غذا، ظروف سفری برند تقاضای قابل‌توجهی پیدا کرده‌اند. بر اساس مشاهدات ما متوسط قیمت خرید ظرف فلزی همراه برند در سایت‌های فروش اینترنتی یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.

  ظروف همیشه حاضر پلاستیکی

ظرف‌های پلاستیکی شفاف و کدر شاید اولین تصویری باشد که با شنیدن ظرف سفری به ذهن می‌آید. ظرف‌های کوچک با اندازه‌های مختلف که مثل عروسک‌های ماتروشکای روسی درون همدیگر جا می‌شوند. این ظرف‌ها معمولا برای نگهداری از اقلام خشک مثل حبوبات و خشکبار در آشپزخانه استفاده می‌شوند و همین‌طور پای ثابت بردن غذا به محل کار با تحصیل و سفرهای کوتاه و درون‌شهری است. در پیک‌نیک‌هایی که خانواده‌ها به اطراف شهر می‌روند این ظرف‌ها معمولا در سبد خانوار هستند. جست‌وجوی «دنیای اقتصاد» در سایت‌های فروش آنلاین نشان می‌دهد متوسط قیمت این ظرف‌ها ۷۰هزار تومان است. همزمان آنها را می‌توان از دست‌فروش‌های چهارراه یا میدان ولیعصر هم ۵۰ هزار تومان تهیه کرد که قاعدتا کیفیت پایین‌تری دارند. ناگفته نماند نوع برند این ظرف‌ها تا ۲۰۰هزار تومان هم قیمت خورده ‌است. برای مثال یکی از سایت‌های فروش ظرف پلاستیکی چهارتکه با طرح زرافه را که برای غذا یا تغذیه‌ کودک در مدرسه مناسب است ۵۰ هزار تومان قیمت زده ‌است. همین سایت قیمت ظرف دو تکه پلاستیکی برند «هوم یو»  را که شامل یک ظرف غذا و قمقمه است ۳۲۰ هزار تومان تعیین کرده‌است. ظرف نگهدارنده پلاستیکی معمولی را با ۲۰ هزار تومان می‌توان از همین سایت خریداری کرد.

 کوه و ظرف فلزی

از ارزانی و در دسترس بودن که بگذریم، این ظروف باب سلیقه بسیاری از افراد نیستند. نوع غذا و نحوه گرم‌کردن آن تاثیر زیادی بر کیفیت غذا می‌گذارد.  در این میان جنس ظرف غذا  نیز بسیار مهم است. به سبب اینکه ظرف‌های پلاستیکی از مواد پتروشیمی ساخته می‌شوند ذرات غذای گرم با ذرات مواد ظرف آمیخته می‌شوند. گرچه برخی از کارشناسان می‌گویند با گرم‌شدن اصولی هم این ذرات مضر به غذا وارد می‌شوند، ولی در طول زمانی طولانی. پس بسیاری از افراد یا خانواده‌ها ترجیح می‌دهند به جای ظرف پلاستیکی از فلزی یا شیشه‌ای استفاده کنند. مخصوصا افرادی که غذای خود را در کوهنوردی یا جابه‌جایی‌های سخت با خود همراه دارند، ترجیح می‌دهند به سبب سختی صرفا از ظروف غذایی فلزی استفاده کنند. مشاهدات «دنیای اقتصاد» از سایت‌های فروش اینترنتی نشان می‌دهد متوسط قیمت خرید ظرف فلزی همراه ۱۰۰هزار تومان است که بسته به نوع فلز و برند تغییر می‌کند. برای مثال این سایت فروش اینترنتی قیمت ظرف فلزی همراه ایرانی را ۷۰هزار تومان تعیین کرده و نمونه دیگر آن که تجهیزات ایزوله نگه‌داشتن بهتری دارد و تمام استیل است، ۱۵۰هزار تومان نرخ خورده‌است. درست کنار آن، ظرف فلزی دیگری ۷۰هزار تومان نرخ خورده ‌است و بعد از آن ظرف کوچک فلزی دیگری ۵۰هزار تومان.

  نمونه برند چند؟

 با توجه به اینکه جنس ظرف‌های همراه سفری بسیار مهم است برخی از افراد، جز به نمونه برند آن رضایت نمی‌دهند. برندهایی که در صنعت ظروف نام آشنا هستند. برای مثال یک نمونه ظرف فلزی استنلی در یکی از سایت‌های فروش اینترنتی ۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت خورده‌است. قیمت نمونه دیگری از آن یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان تعیین شده‌است و ظرف پلاستیکی همین برند ۴۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. نمونه فلزی سه تکه آن یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان نرخ خورده است و ست کامل سفری آن شامل یک قابلمه کوچک، قمقمه، بشقاب، قاشق و چنگال ۳میلیون و ۷۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. همین‌طور قیمت قمقمه کوهنوردی این برند غربی که شامل قمقمه، روکش خنک‌دارنده و لیوان است ۷۰۰هزار تومان تعیین شده‌است. جست‌وجوی «دنیای اقتصاد» در سایت‌های فروش حاکی از متوسط قیمت یک میلیون و ۵۰۰هزار تومانی برای خرید ظرف‌های سفری برند است.  یقلوی شاید دیگر مورد استفاده قرار نگیرد، اما بسیاری خاطره زیادی با آن دارند. متوسط قیمت این کالا در سایت‌های فروش اینترنتی ۱۰۰هزار تومان است. همین‌طور ظرف‌های سه تکه فلزی که با گیره‌هایی روی همدیگر سوار می‌شوند هم به طور متوسط ۱۵۰هزار تومان است. ظرف‌هایی که می‌توان برای مثال در بخش‌های مختلف آن خورشت و پلو ریخت و به سر کار، دانشگاه یا پادگان برد.

مشاهدات «دنیای اقتصاد» از بازار مجازی این کالا نشان می‌دهد برای خرید ظرف یک‌تکه فلزی با کیفیتی قابل‌قبول باید۷۰هزار تومان پرداخت و با۱۵۰هزار تومان می‌توان نمونه دوتکه آن را تهیه کرد. ظرف‌هایی که با هر روز گرم‌شدن، به غذایی که حمل می‌کنند آسیب کمتری می‌رسانند.