مقایسه قیمت تلفن رومیزی

20 copy

کالایی که نوع بی‌سیم آن هم طرفداران زیادی پیدا کرد و به گفته یکی از فروشندگان خیابان انقلاب «تقاضای خانگی» بیشتری دارد. البته قیمت این کالا ثابت نمانده و نوسانات ارزی، قیمت‌ها را در این بازار هم شناور کرده است. متوسط قیمت خرید تلفن بی‌سیم با امکاناتی مثل پیغام‌گیر هم حدود 2 میلیون تومان شده است.

  تلفن‌های چینی

«بازار دست چینی‌ها است.» این پاسخ یکی از فروشنده‌های تلفن رومیزی خیابان جمهوری است. جثه‌ای کوچک دارد با موها و سبیلی مشکی. جواد درباره بیشترین تقاضا در بازار تلفن‌های رومیزی می‌گوید: «ثقل تقاضا، سمت ارزان‌ترین است.» به گفته جواد در چند سال اخیر که تحریم‌ها تمامی بازارها را تحت تاثیر قرار داد «قیمت تلفن‌های برندی مثل پاناسونیک یا سونی سر به فلک کشید. بعد هم واردات سخت شد و تقریبا در بازار نایاب شد. البته بعد از مدتی دوباره جنس خوب به بازار رسید ولی چون نسبت به قبل قیمتش بالاتر است مشتری‌اش هم کمتر است».

او یک نمونه از تلفن پاناسونیک رومیزی را 300هزار تومان نرخ زده است و نمونه دیگری را 800هزار تومان. همین‌طور تلفن‌های رومیزی تکنیکال «که به خاطر قیمت ارزان‌ فروش خوبی دارد» بین 200 تا 400هزار تومان فروخته می‌شوند و تلفن‌های رومیزی تیپ‌تل به‌طور متوسط 400هزار تومان. برند سی‌اف‌ال 1040 هم که «تلفنی اداری است و مناسب خرید عمده» 300هزار تومان قیمت خورده است. جواد می‌گوید بیشترین فروش سمت برندهایی مثل تکنیکال و لبوس است «که قیمت ارزان‌تری دارند. در یک سال اخیر برندهای چینی هم وارد بازار شده است که فروششان بد نیست. اما اگر کسی برای استفاده شخصی خریدار باشد ترجیح می‌دهد از برندهای معروفی مثل آلکاتل یا پاناسونیک استفاده کند».

تلفن‌هایی که متوسط قیمت آنها 500هزار تومان است.

تلفن کوچک آلکاتل که تنها یک گوشی است و صفحه شماره‌ها روی آن، 300هزار تومان قیمت خورده است. حداقل قیمت تلفن‌های بی‌سیم تفاوت 200 هزار تومانی با متوسط قیمت تلفن‌های سیم‌دار دارد. برای مثال قیمت یک نمونه تلفن پاناسونیک بی‌سیم با پیغام‌گیر 700هزار تومان است که با متوسط قیمت 500 هزار تومانی فقط 200هزار تومان تفاوت دارد. البته نمونه دیگری یک میلیون و 500هزار تومان قیمت

خورد‌ه است.  این تازه شروع قیمت‌ها است، نمونه دیگری از پاناسونیک که هم تلفن بی‌سیم دارد و هم سیم‌دار 2 میلیون و 500هزار تومان نرخ خورده و نمونه دیگر آن‌که فکس هم دارد 5 میلیون تومان. همین‌طور تلفن بی‌سیم آلکاتل که مثل نمونه سیم‌دار آن اندازه کوچکی دارد یک میلیون و 300هزار تومان فروخته می‌شود. البته نمونه تزئینی تلفن‌های رومیزی در قفسه‌ای خودنمایی می‌کند.  برای مثال نمونه‌ای که به آن «سلطنتی» می‌گویند یک میلیون و 500هزار تومان قیمت خورده است. تلفن قرمزرنگ دیگری که مثل تلفن‌های مشکی استخوان‌دار قدیمی است هم یک میلیون تومان فروخته می‌شود.

 تلفن‌های بی‌سیم چند؟

جست‌وجوی اینترنتی خبرنگار «دنیای اقتصاد» درسایت‌های فروش اینترنتی نشان می‌دهد قیمت‌ها با بازار جمهوری تفاوت چندانی ندارد گرچه این گزاره همواره و درباره همه گوشی‌ها درست نیست.  برای مثال متوسط قیمت برند پاناسونیک رومیزی در خیابان جمهوری 500هزار تومان است و با نگاهی اجمالی به تلفن‌های سایت‌های اینترنتی می‌توان پی برد متوسط قیمت آنها بین 100 تا 200هزار تومان تفاوت دارد و خرید اینترنتی، معمولا گران‌تر آب می‌خورد. البته باید توجه داشت که برخی از این سایت‌ها فقط به ارائه محصول می‌پردازند و فرستنده، شرکت یا مغازه‌ای مستقل از سایت ‌است. به همین دلیل می‌توان نرخ‌های نزدیک به خیابان جمهوری را در بعضی از سایت‌ها مشاهده کرد.  برای مثال تلفن‌پاناسونیک بی‌سیم با دو گوشی که در خیابان جمهوری 2میلیون و 500هزار تومان فروخته می‌شود در یکی از این سایت‌ها 2میلیون و 700هزار تومان نرخ خورده است. نرخی که شاید ارزان‌تر از قیمت همین تلفن در برخی از مناطق

تهران است. بازار تلفن‌های رومیزی و بی‌سیم نرخ‌نامه مشخص و خاصی ندارد و معمولا فروشنده‌ها با توجه به قیمت خرید و نرخ ارز، قیمت نهایی را مشخص می‌کنند. به همین سبب مشتری با اختلاف قیمت 100 تا 200هزار تومانی یک نمونه تلفن در فروشگاه‌های مختلف روبه‌رو است. قیمت‌ها در بخش تلفن‌های تحت شبکه تفاوت زیادی دارد و حداقل نرخ این کالا 3میلیون تومان است. مشاهدات میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد حداقل قیمت تلفن‌های تحت شبکه یک میلیون و 500هزار تومان است که با 2میلیون و 500 تا 3 میلیون تومان می‌توان نمونه با‌کیفیت آن را تهیه کرد.  البته قیمت‌ها ثبات ندارد و تغییراتی را در طول ماه تجربه می‌کند. به گفته یک فروشنده خیابان جمهوری  «با هر تکان دلار ، قیمت‌هاتغییر می‌کند».