مهدی کاظمی از فروشندگان لوازم یدکی خودرو در این خصوص می‌گوید: خوشبختانه در شش ماه نخست امسال کمبودی به لحاظ قطعه در بازار نداشته‌ایم. همچنین معضل بی‌کیفیتی قطعات نیز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. همیشه در این خصوص ادعا می‌کردیم که ۲۰ درصد از قطعات بازار بی‌کیفیت هستند که این درصد اکنون کاهش یافته است.

به گفته وی، افزایش قیمت قطعات برای خودروهایی که تعداد کمی از آنها در کشور وجود دارد و تردد چندانی هم ندارد بیشتر رخ داده است؛ برای مثال خودرویی که تنها ۵۰ دستگاه از آن در کشور موجود است بیشترین افزایش قیمت قطعات را برای خود ثبت کرده چون امکان تولید یا واردات رسمی برای قطعات آن وجود ندارد.

فروشگاه‌های لوازم یدکی یا واردکنندگان، ناچار به واردات کمتر از پنج قطعه می‌شوند که این تعداد در مقایسه با قطعات خودروهایی که تعداد بیشتری دارند صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین هم قیمت و هم طول زمان واردات به‌شدت افزایش می‌یابد.

البته در کنار ممنوعیت‌های وارداتی، همچنان لنت از خارج از کشور وارد می‌شود. کاظمی در این خصوص می‌گوید: حجم بالایی از لنت در انبارهای فروشندگان تا تولیدکنندگان وجود دارد و در این زمینه کمبودی احساس نمی‌شود. کیفیت لنت‌های تولید داخل بسیار بالا است و نیازی به محصول خارجی نداریم.

به گفته تعمیرکاران خودرو، یکی از دلایل کمبود قطعات الکتریکی، سنسورها، دریچه‌ گازو ECU در بازار، کیفیت نامطلوب آنها است؛ چرا که زود به زود خراب می‌شوند و نیاز به تعویض افزایش می‌یابد. اگر اجناس با کیفیت باشند با خرابی کمتر مواجه می‌شویم.