از سوی دیگر، برای دم‌کردن قهوه دستورهای متنوعی وجود دارد. در هر دستوری پودر قهوه باید در حد خاصی ریز یا درشت باشد. با خرید آسیاب قهوه به‌راحتی می‌توانید پودر قهوه را با همان درجه ریزی یا درشتیِ مدنظرتان تهیه و دستورهای مختلف را تجربه کنید. در غیر این صورت همیشه باید انواع‌واقسام پودرهای آماده در بساط‌تان داشته باشید.

آسیاب‌های قهوه از لحاظ مکانیزم عملکرد بر دو نوع‌اند: تیغه‌ای و دندانه‌ای. آسیاب نوع اول، دارای تیغه‌ای پروانه‌‌ای است که با روشن‌کردن دستگاه شروع به چرخیدن و خردکردن دانه‌های قهوه می‌کند. آسیاب‌های تیغه‌ای برای پودرکردن ادویه‌ها هم قابل ‌استفاده‌اند. در آسیاب‌های تیغه‌ای درجه ریزشدن پودر قهوه به مدت‌زمان روشن نگه ‌داشتن دستگاه بستگی دارد. یعنی هرچه دستگاه را طولانی‌تر روشن نگه دارید، پودر قهوه ریزتر و نرم‌تری خواهید داشت. برخی مدل‌های این نوع آسیاب‌ها تایمر دارند تا بتوانید کنترل بیشتری روی زمان کار دستگاه داشته باشید. آسیاب‌های تیغه‌ای ارزان‌ترند ولی اگر به تجهیزات حرفه‌ای‌تر برای تهیه قهوه نیاز دارید، آسیاب تیغه‌ای مناسب کارتان نخواهد بود.  

اما آسیاب‌های دندانه‌دار قهوه، دارای دو صفحه دندانه‌دار مخروطی یا مسطح از جنس استیل یا سرامیک است که دانه‌های قهوه را با ساییدن پودر می‌کند. با آسیاب‌های دندانه‌ای پودر قهوه یکدست‌تری حاصل می‌شود و می‌توانید قهوه باکیفیت‌تری دم کنید. آسیاب‌های دندانه‌ای دارای صفحات مخروطی در مقایسه با مسطح‌ها کمتر داغ می‌شوند و درنتیجه تاثیر نامطلوب کمتری روی طعم قهوه خواهند داشت. آسیاب‌های برقی پرسرعت‌تر و گران‌قیمت‌ترند. با انواع غیربرقی باید چند دقیقه‌ای زحمت آسیاب‌کردن دستی را به جان بخرید. اما آسیاب‌های دستی جمع‌وجورتر و کم‌صداترند. با آسیاب‌های دستی در هر بار استفاده می‌توانید برای نفرات اندکی پودر قهوه درست کنید. بنابراین برای کافی‌شاپ‌ها وقت‌گیر و پرزحمتند. ولی درکل برای مصارف خانگی انتخاب مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای محسوب می‌شوند.