کافی شاپ شخصی

اما جای نگرانی نیست؛ چون دستگاه‌های تمام اتوماتیک، تهیه انواع نوشیدنی‌های بر پایه قهوه را تا حدودی ساده کرده است. هر چند همچنان نمی‌توان لذت نوشیدن در کافی شاپ را به‌طور کامل فراهم کرد؛ اما گاه به دلایل مختلف، لازم می‌شود نوشیدنی حرفه‌ای و فراتر از یک فنجان قهوه ترک را در خانه یا محل کار در اختیار داشته باشیم. با ما همراه شوید تا در ادامه گزارش، قیمت و مدل‌های مختلف اسپرسو‌سازها و ابزارهای جانبی آن را به شما معرفی کنیم. البته تجهیزاتی که در ادامه معرفی می‌شود، دستگاه‌هایی است که کاربرد خانگی دارد و با تجهیزات حرفه‌ای‌تر موجود در کافی‌شاپ‌ها متفاوت است.

قهوه نوشیدنی محبوب بسیاری از افراد در سراسر دنیا است که با ابزارهای مختلفی دم‌آوری می‌شود. یکی از محبوب‌ترین روش‌های دم‌آوری قهوه استفاده از اسپرسو‌ساز است. در آغاز با این پرسش مواجه می‌شویم که تفاوت قهوه‌ساز با اسپرسوساز در چیست؟ آیا با قهوه‌سازهای معمولی هم می‌توان اسپرسو درست کرد؟ اسپرسوسازها به‌روش عصاره‌گیری با فشار قهوه عصاره‌گیری می‌کنند. اسپرسوساز نوعی قهوه‌ساز به حساب می‌آید، اما معمولا وقتی از قهوه‌ساز حرف می‌زنیم، در اغلب موارد منظور قهوه‌سازهای قطره‌ای یا همان فیلتری است که از اسپرسوسازها ارزان‌ترند.

برای عصاره‌گیری اسپرسو باید آب ۹۰ درجه سانتیگراد با فشار زیاد از میان پودر قهوه عبور داده شود. در برخی اسپرسوسازها فشار لازم با پیستون دستی و در برخی دیگر به‌کمک بخار یا پمپ ایجاد می‌شود. فشار مطلوب برای تهیه اسپرسوی واقعی باید دست‌کم حدود ۹ بار باشد.

در قهوه‌سازهای قطره‌ای، آب داغ روی پودر قهوه ریخته و سپس قهوه دم‌شده براثر نیروی جاذبه به‌صورت چکه‌‌ای از فیلتر گذر کرده و درون سرورگلس می‌ریزد.

بر اساس گزارشی که صدف دیالود در سایت درجه نوشته است، اسپرسوساز با عبور آب جوش با فشار بالا از میان دانه‌های آسیاب شده، قهوه‌ای غلیظ با درصد کافئین بالا تحویل شما می‌دهد که پایه نوشیدنی‌های دیگری مثل کاپوچینو، آمریکانو، موکا و لاته است.

انواع اسپرسوسازهای خودکار و نیمه‌خودکار در بازار وجود دارد که می‌توانید با خرید یکی از آنها، نوشیدنی دلخواه‌تان را بدون دردسر در خانه آماده کنید. اما توجه داشته باشید که تفاوت‌هایی در کارکرد هر کدام از آنها وجود دارد. مثلا مدل EC۶۸۵ دلونگی که از پرفروش‌ترین‌های بازار است، دارای نازل بخار است که با استفاده از آن می‌توانید شیر داغ یا فوم شیر برای کاپوچینو درست کنید. از نوشیدنی‌های قابل تهیه در این دستگاه می‌توان به اسپرسو، کاپوچینو، شیر گرم و آب جوش اشاره کرد. تنظیم دمای قهوه (سرد، ولرم و داغ)، غلظت قهوه و قطع‌کن از قابلیت‌های این دستگاه است که حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. همین برند، مدل EC۹۳۳۵ را هم با قیمت ۲۸ میلیون تومانی به فروش می‌رساند که قابلیت‌های بیشتری از جمله تهیه همزمان دوفنجان قهوه به همراه فوم شیر را دارد.

 اسپرسوساز سیج که ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، قابلیت تهیه نوشیدنی‌هایی مانند اسپرسو، کاپوچینو، ماکیاتو، لانگو و فلت وایت را دارد. اما برخی کاربران معتقدند این دستگاه، از پیچیدگی فنی برخوردار است و بهتر است کاربر تازه‌کار سراغ آن نرود.

برویل مدلی است که درون مخزن خود آسیاب قهوه با قابلیت تنظیم درجه دارد و در کافه‌های کوچک هم قابل استفاده است. مخزن قهوه دستگاه ۲۵۰ گرم گنجایش دارد و می‌توانید دانه‌های قهوه را درون مخزن ریخته و هر قدر لازم باشد، آسیاب دستگاه آن را خرد می‌کند. قیمت آن نیز ۲۶ میلیون تومان است.

اگر حوصله کار با دستگاه‌های پیچیده را ندارید و می‌خواهید با قیمت کم، یک اسپرسوساز خوب در اختیار داشته باشید، پیشنهاد ما نسپرسو است. این دستگاه قابلیت استفاده از کپسول‌های قهوه را دارد. کپسول قهوه، نوعی محفظه مخصوص سرو قهوه است که بدون نیاز به اندازه‌گیری و تنظیمات دیگر، برای تهیه یک فنجان قهوه فوری استفاده می‌شود. این بسته‌ها حاوی مقدار مشخصی پودر قهوه هستند. این اسپرسو‌ساز فقط در نیم دقیقه، قهوه‌تان را آماده می‌کند و بعد از اتمام کار دستگاه، کپسول استفاده شده وارد مخزن تفاله می‌شود. موتور این اسپرسوساز قوی است و فشاری معادل ۱۵ بار دارد. مدل‌های مختلف آن بر اساس ظرفیت و سرعت بین سه و نیم تا ۴ میلیون تومان فروخته می‌شود. گاستروبک و مباشی، از دیگر برندهای موجود در بازار ایران هستند. البته با توجه به ضرورت خدمات پس از فروش، توصیه می‌شود هر مدلی را که انتخاب می‌کنید، از فروشگاه‌های آنلاین یا مغازه‌های معتبر خریداری کرده و به کیفیت و محل ارائه خدمات پس از فروش آن نیز توجه لازم داشته باشید. علاقمندان به قهوه می‌توانند در صفحه ۲۶ امروز نیز گزارشی را در خصوص صنعت قهوه در ایران و جهان مطالعه کنند.