نوسان در بازار وسایل کودک

فروشندگان از افزایش ۳۰۰ درصدی این اقلام در سه سال گذشته خبر می‌دهند. یکی از فروشندگان بازار عبدل‌آباد دراین باره می‌گوید: از زمان افزایش نرخ دلار قیمت این کالاها هم افزایشی شد به گونه‌ای که قیمت کالسکه ۵۰۰ هزار تومانی به بالای یک میلیون تومان رسید. به گفته این فروشنده، نمونه‌های ایرانی این کالا در بازار موجود است «اما مشتری بیشتر به دنبال کالای برند است گرچه به سبب افزایش قیمت‌ها موضوع برند نزد مشتری کمرنگ‌تر شده است». به گفته او  «بیشترین افزایش قیمت  لوازم سیسمونی مربوط به کالاهایی مانند شیشه شیر، پستونک، دما‌سنج و... است که بیشتر از آن سوی مرز با هزینه دلار تامین می‌شود و نوسانات قیمتی بالایی پیدا کرده است». اما تنها دلار دلیل افزایش قیمت نیست؛ به گفته این فروشنده «افزایش دستمزد کارگران، افزایش مالیات، بسته‌بندی، اجاره‌بهای کارگاه و مغازه و همین‌طور قیمت مواد اولیه باعث شده شاهد این حجم از صعود قیمتی در بازار باشیم».  در این بازار می‌توان با دو تا سه میلیون تومان تخت‌خواب کودک تهیه کرد، کالایی که به گفته این فروشنده برند آن مهم نیست و به دنبال راحتی آن هستند. این فروشنده درباره بازار این کالا می‌گوید: تخت خواب و کمد بچه تا سه سال پیش با جنس مرغوب بین دو تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار وجود داشت که این روزها این کالا بین هفت میلیون و ۵۰۰ تا ۱۰میلیون تومان در بازار وجود دارد.

اما نکته جالب جمع‌بندی‌ای است که فروشنده می‌کند. این فروشنده می‌گوید با قیمت‌های کنونی برای تهیه ست کامل سیسمونی نوزاد باید بین ۵  تا ۱۷ میلیون تومان بودجه درنظر گرفت و  «طبیعتا قیمت‌ها در بازار براساس کیفیت و برند متفاوت است». اقلامی مثل پوشک، شامپو و صابون بچه هم در ماه‌های اخیر با صعود قیمتی روبه‌رو بوده ‌است.

همین‌طور گفت‌وگوی خبرنگار «دنیای اقتصاد» با فروشندگان خیابان سنایی نشان می‌دهد متوسط بودجه برای خرید یک دست لباس در این راسته بین ۷۰۰هزار تا یک میلیون تومان است اما «معمولا خریدها بالای یک میلیون تومان تمام می‌شود».

در مورد خوراک نوزادان نیز یکی از تولیدکنندگان شیرخشک گفت که قاچاق شیرخشک توجیه اقتصادی خوبی دارد: «قیمت شیرخشک در کشور بین ۱/ ۱ تا ۲/ ۱ یورو است اما در کشورهای همسایه مثل عراق و افغانستان این نرخ دوبرابر است. این تفاوت قیمت قاچاق شیرخشک را برای دلال‌ها جذاب کرده است. مصرف‌کننده عراقی شیرخشک را با قیمت ۵/ ۲ یورو و بالاتر تهیه می‌کند.» به گفته این تولیدکننده قیمت واقعی شیرخشک در کشور نزدیک به کشورهای همسایه است: «اکنون ۱۲ برند شیرخشک در کشور تولید می‌شود، بیشتر کمبود مربوط به شیر خشک‌های رژیمی است ولی اگر در یک برند خاص کمبود وجود داشته باشد، مردم می‌توانند با دیگر برندها جایگزین کنند.» به نظر می‌رسد بازار وسایل نوزاد از سیسمونی گرفته تا خوراک، مثل همه کالاهای دیگر به سرنوشت ارز گره خورده است. قیمت‌ها با جهش نمودار ارزی بالا رفته و باید دید در صورت نزول نرخ ارز قیمت این اقلام هم کاهش  پیدا می‌کند یا نه.