هزینه خرید و نصب بخاری گازی

با گسترش گاز شهری به شهرها و حتی روستاهای کشور، حالا بسیاری از خانواده‌ها از بخاری‌های گازسوز استفاده می‌کنند. به همین دلیل کسانی که به دنبال تهیه آن هستند دغدغه خرید داشته و به دنبال ایجاد فرصت مناسب برای رفتن به بازار و خرید آن هستند.

  نکاتی برای خرید بخاری

بخاری‌های گازی هم مثل دیگر وسایل، انواع مختلفی دارند که می‌توانید برحسب نیاز خود یکی از مدل‌های زمینی یا دیواری را انتخاب کنید.

اگر در مرحله خرید بخاری و سیستم‌های گرمایشی هستید شاید اصلی‌ترین و یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی که هنگام خرید بخاری باید در نظر گرفت این است که بخاری مدنظر شما دارای استانداردهای لازم باشد.

توجه به متراژ و فضای موجود نیز بسیار با اهمیت است. چراکه بسیاری از مواقع پیش آمده بعد از خرید متوجه شدیم مدل خریداری شده یا جوابگوی فضا نیست یا بیش از اندازه محیط را گرم می‌کند. اما متراژ فضا تنها نکته مهم برای انتخاب نوع و مدل بخاری نیست و عوامل دیگری هم وجود دارند که روی انتخاب مدل مناسب موثر هستند. برخی از مهم‌ترین موارد مانند عایق‌بندی ساختمان، وضعیت آب‌وهوایی منطقه سکونت، ابعاد و اندازه پنجره‌ها، وضعیت نورگیری اتاق، قرارگیری واحد در طبقات میانی ساختمان و ارتفاع سقف را نیز قبل از خرید بخاری گازی باید در نظر گرفت.

یکی دیگر از نکات بسیار مهم هنگام خرید بخاری گازی توجه ویژه به موارد ایمنی از جمله «سنسور تشخیص کاهش سطح اکسیژن یا OSD» است. حتما هنگام خرید توجه کنید مدل مورد نظر شما این ویژگی را داشته باشد تا خدای ناکرده در صورت بروز مشکل، مسمومیت یا گازگرفتی پیش نیاید. به کمک این سنسور وقتی میزان اکسیژن فضا به حد غیر مجاز (۱۸ درصد) برسد، بخاری به صورت خودکار خاموش می‌شود و جای نگرانی نیست.

و نکته مهم دیگر این است که حتی الامکان از خرید بخاری‌های بدون دودکش خودداری کنید زیرا بخاری‌های بدون دودکش را نباید در محیط‌های بسته و کوچک که کاملا درزگیری شده است استفاده کرد. مدل بدون دودکش این بخاری‌ها تنها برای مکان‌هایی باز مثل مغازه‌ها که رفت و آمد نیز در آنها زیاد است، مناسب است و اصلا برای منازل و فضاهای بسته پیشنهاد نمی‌شود. پس بهترین گزینه برای مصارف خانگی، بخاری‌های زمینی و دود کش‌دار هستند که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار وجود دارند.

  نکاتی برای نصب بخاری

قبل از نصب بخاری گازی، دریچه‌های کولر را کاملا ببندید. کانال کولر در فصل سرما همه گرمای تولید شده را به بیرون منتقل می‌کند. دودکش بخاری گازی، که گاز مونواکسید کربن را به بیرون هدایت می‌کند مهم‌ترین نکته نصب این وسیله است. متاسفانه در سال‌های گذشته تعداد بسیار زیادی به دلیل سهل‌انگاری و عدم نصب و چک کردن وضعیت دودکش‌ها، جان خود را از دست داده‌اند. بنابراین قبل از روشن کردن فصلی آنها باید مطمئن شوید کل گاز مونواکسید کربن تولید شده به بیرون از فضای مسکونی هدایت می‌شود. برای اطمینان بیشتر حتما  روی پشت بام و خروجی لوله بخاری از کلاهک‌های مخصوص استفاده کنید.

نکته بعدی سالم بودن شیلنگ گاز است.  باید در زمان نصب، شیلنگ به خوبی بررسی شود که نشتی گاز نداشته باشد. و در پایان نیز باید دو طرف شیلنگ گاز به وسیله بست‌های فلزی محکم شود تا ایمنی به حداکثر برسد.

  هزینه خرید یک بخاری با ملزومات

همان‌طور که پیش از این اشاره شد دو نوع بخاری گازی با لوله و بدون لوله در بازار وجود دارد. این محصول اخیرا به دلیل بالا رفتن نرخ آهن‌آلات با افزایش قیمت همراه شده است به نحوی که کف قیمت بخاری‌های با لوله از یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان شروع می‌شود که این قیمت برای بخاری‌هایی با سایز کوچک است. در ادامه قیمت چند نوع بخاری با لوله به این شرح است: جنرال شرق مدل ۷۰۰۰ با قیمت ۱.۲۰۰.۰۰۰، مروارید سوز شرق طرح شومینه ۱.۳۴۰.۰۰۰، ایران شرق مدل ارمغان ۱.۸۹۰.۰۰۰، نیک کالا مدل مهتاب ۲.۸۴۵.۰۰۰، ایران شرق مدل بنیامین ۳.۳۵۰.۰۰۰، نیک کالا مدل زرین طرح شومینه ۴.۱۴۲.۰۰۰ و نیک کالا مدل MC۱۱۰ ۶.۷۰۰.۰۰۰ تومان. در طرح‌های بدون لوله و دودکش نیز شایسته مدل ۴۰۰۰ با قیمت ۹۹۰.۰۰۰، آبسال مدل ۴۸۱ با قیمت ۱.۲۹۰.۰۰۰ و ایران شرق مدل ۶۰۰۰ با قیمت ۱.۴۴۰.۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. جالب اینکه هنوز هم بخاری‌های نفتی به فروش می‌رسند و برند آبسال ۱.۶۰۰.۰۰۰تومان در سایت‌های اینترنتی قیمت خورده است.

این درحالی است که قیمت هرمتر لوله گالوانیزه دودکش بخاری ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است و همچنین کلاهک دودکش ۳۰ و هرعدد زانو لوله نیز۲۰ هزار تومان است. به این ترتیب با احتساب کمترین قیمت بخاری در بازار و دیگر ملزومات آن، باید ۱.۴۰۰.۰۰۰ تومان هزینه کرد.