بازار گرم فلاسک‏‌های مسافرتی

  چه فلاسکی خوب است؟

نخستین انتظار از یک فلاسک، گرم نگه‌‌داشتن چای یا آب‌‌داغ است گرچه این کالا استفاده دوجانبه دارد یعنی از آن برای خنک‌‌ نگه‌‌داشتن هم استفاده می‌کنند. نشانه‌های یک فلاسک خوب چیست؟ فعالان بازار می‌گویند در ابتدا به دنبال برندی خوش‌‌نام و مورد اطمینان باشید. نکته دوم درپوش آن است؛ هنگام خرید فلاسک حتما نسبت به سالم بودن درپوش آن اطمینان حاصل کنید. فلاسک‌‌های استیلی که  در سال‌های اخیر روانه بازار شده‌اند به سبب شکل جذابی که دارند مورد اقبال مصرف‌‌کنندگان واقع شد اما فعالان بازار می‌گویند استفاده از نمونه شیشه‌‌ای آن سالم‌‌تر است. فلاسک‌های شیشه‌‌ای بو نمی‌گیرند و تمیز کردنشان راحت‌تر است گرچه حساس هستند و با کوچک‌ترین فشار امکان دارد جداره داخلی آن بشکند؛ یکی از دلایلی که تقاضای بازار به سمت فلاسک‌‌های استیل رفت مشخصه سختی آنها است. در فلاسک‌‌های استیل از ضدزنگ استفاده می‌شود تا عمر بیشتری داشته ‌‌باشند اما  این فلاسک‌ها با هر ضربه‌‌ای که باعث فرورفتگی آن بشود خاصیت عایق خود را از دست‌‌ می‌دهند؛ همین‌طور این فلاسک‌‌ها مقاومت بیشتری در برابر شوک حرارتی دارند. اما کارشناسان معتقدند فلاسک‌‌های استیل علاوه بر تغییر رنگ چای و بدبویی، اگر از آلیاژ درستی ساخته نشده‌‌ باشند در زمان جوشیده‌‌شدن آب موادی سمی از خود آزاد می‌کنند. پس پیش از خرید حتما از سلامت کالای موردنظر مطمئن شوید.

  قیمت‌‌های فلاسک

اگر طرفدار فلاسک‌‌های دوقلوی استیل هستید یکی از آنها حدود ۴۰۰هزار تومان قیمت خورده است. همین‌طور فلاسک چای هوشمند شیائومی در بازار ۵۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. اگر قصد خرید فلاسک‌‌های همراه و کوچک دارید هم باید در همین حدود یعنی دست کم ۳۵۰هزار تومان بودجه درنظر بگیرید. البته نمونه یک لیتری ۲۰۰هزار تومانی آن هم در قفسه‌‌ فروشگاه‌ها موجود است. فلاسک‌‌ با پوشش پلاستیکی که مطمئنا همه برای یک بار هم که شده آن را دیده‌‌اند در کف قیمتی بازار یعنی ۱۰۰هزار تومان فروخته می‌شود با این تفاوت که عمر مفید بسیار کوتاهی دارد. فلاسک یونیک که برای پیمودن مسافت‌‌های طولانی در کوهنوردی مناسب است هم نرخ حداقلی ۲۵۰هزار تومان را دارد. قمقمه‌های ورزشی هم جزو این دسته کالاها محسوب می‌شوند که مخصوصا بین ورزشکاران توفیق زیادی دارند؛ برای خرید یک قمقمه ورزشی با کیفیت متوسط باید دست‌‌کم ۵۰هزار تومان هزینه کنید. ناگفته ‌‌نماند که فلاسک کوهنوردی استنلی یک میلیون و ۷۰۰هزارتومان فروخته می‌شود و برند شیزومی آن ۳۰۰هزار تومان تعیین قیمت شده است. البته اگر همچنان به دنبال یک برند معروف می‌گردید می‌توانید ۲۰۰سی‌‌سی‌‌های استنلی  را بخرید که برچسب ۸۰۰هزار تومان را روی خود دارد. فلاسک‌‌های بزرگ یا به اصطلاح خانوادگی قیمت‌‌های متفاوتی دارند. یک نمونه فلاسک یخ‌‌نگه‌‌دار کلمن در بازار ۵۰۰هزار تومان نرخ خورده است و فلاسک ۵/ ۳ لیتری برند یونیک یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان. قیمت نمونه دولایه استیل آن هم ۹۰هزار تومان است.

  یک ماگ معمولی چند؟

بعد از شیوع کرونا، ماگ هم یکی از وسایل به‌‌شدت شخصی شد. بعضی از فلاسک‌‌ها حاوی لیوان هستند اما افراد بسیاری فقط از ماگ یا فنجان مختص خودشان استفاده می‌کنند. جست‌وجوهای خبرنگار «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد متوسط قیمت خاصی برای ماگ وجود ندارد اما نمونه باکیفیت آن را  می‌توان با ۱۰۰هزار تومان خرید. برای مثال ماگ طرح لنز دوربین ۸۰هزار تومان نرخ خورده است و ماگ برند تراول هم بین ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. ماگ و مخلوط‌‌کن قابل‌‌حمل درما هم ۷۰۰هزار تومان و نمونه هوشمند برند شیائومی ۹۰۰هزار تومان نرخ خورده‌‌اند. البته اگر برندباز هستید می‌توانید ماگ سفری نسپرسو را در سبد خریدتان بگذارید؛ ماگی که یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. اگر هم قصد خرید یک ماگ معمولی را دارید ماگ با قاشق در بازار ۲۰۰۰هزار تومان نرخ خورده است. به گفته فعالان سفالگری باوجود قیمت پایین مواد اولیه این محصول که گل است، افزایش هزینه حمل‌‌ونقل و دستمزد کارگران باعث شده حتی ماگ‌‌های سفالی هم با جهش صددرصدی نسبت به سال گذشته روانه بازار شوند. باتوجه به سبکی که انسان امروز برای زندگی برگزیده، وسایلی مثل قمقمه و فلاسک‌‌های مسافرتی عملا جزء وسایل بسیاری از افراد است؛ از طرفی به سبب اینکه در این کالا مایع داغ یا گرم نگهداری می‌شود جنس و کیفیت آن بسیار مهم است. اگر حتی قصد رفتن به پارک هم دارید احتمالا به یک فلاسک کوچک یا بزرگ احتیاج خواهید داشت.