کمبود نهاده‌های طیور، قیمت‌گذاری دستوری و در نهایت توزیع نامناسب این دو محصول پرتقاضای خوراکی در بازار، از مهم‌ترین دلایل این موضوع است. حالا دولت با نظارت دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صمت قصد دارد شیوه توزیع مرغ و تخم مرغ را گسترده‌تر کند تا شاید به این نحو قیمت کنترل شود. در تازه‌ترین تصمیم طرح توزیع تخم‌‌مرغ و مرغ منجمد با قیمت مصوب از طریق سامانه اینترنتی بازرگام به صورت پایلوت در تهران آغاز شده است.

این موضوعی است که اسماعیل قادری، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران درباره آن به خبرگزاری فارس گفته: «در این طرح، مرغ منجمد با قیمت مصوب کیلویی ۲۰ هزار تومان و تخم مرغ با نرخ مصوب شانه‌‌ای ۴۳ هزار تومان با خرید اینترنتی درب منازل مناطق ۲۲ گانه تهران تحویل می‌شود.» وی با اعلام جزئیات بیشتر این طرح ادامه داد: «در گام نخست ۳۰۰ تن مرغ منجمد و همچنین ۳۰۰ تن تخم مرغ برای عرضه در تهران در نظر گرفته شده است، اما در گام بعدی تا اواخر آبان ماه عرضه این محصولات در کلان‌شهرهای دیگر نیز آغاز می‌شود و در نهایت در هفته نخست ماه آتی این عرضه در همه نقاط کشور که شبکه توزیع با معضل مواجه است انجام خواهد شد.»

قادری البته توضیح داده: «در حال حاضر عرضه شامل مرغ منجمد و تخم مرغ است، اما با عرضه سراسری کالاهای اساسی دیگر مانند برنج و روغن نیز از طریق همین سامانه توزیع خواهند شد. در نظر داریم با تمهیداتی که صورت می‌‌پذیرد، عرضه مرغ گرم با نرخ مصوب را نیز در دستور کار قرار داده و از همان هفته نخست آذرماه این مهم را به انجام رسانیم.»

در گام نخست به نظر می‌رسد این طرح مزایا و معایبی هم داشته باشد. مزیت بزرگ آن این است که با متنوع شدن شیوه‌های توزیع، دسترسی مصرف‌کننده آسان‌تر می‌شود و مانع ایجاد صف و ازدحام خواهد شد. ولی از معایب آن می‌توان به عدم دسترسی برخی شهروندان به اینترنت اشاره کرد. البته هنوز مشخص نیست در صورت توزیع درب منزل هزینه اضافی بابت این موضوع دریافت خواهد شد یا خیر.