لوکس شدن بخشی از خاطرات کودکی

البته یکی دیگر از فواید استفاده از دوچرخه در شهرهای بزرگ، دغدغه نداشتن جای پارک و ورود آزادانه و بدون جریمه به مناطق و خیابان‌هایی است که طرح ترافیک در آنها اجرا می‌شود. چرا که هر دو اینها هزینه‌هایی برای افرادی که از خودرو استفاده می‌کنند ایجاد می‌کند اما دوچرخه بهترین وسیله برای دور شدن از این مشکلات است. این موضوعی است که طی سال‌های اخیر در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته که سرآمد آنها هلند است انجام می‌شود. گفته می‌شود در این کشور اروپایی، تعداد دوچرخه‌هایی که از آنها استفاده می‌شود از خودرو بیشتر است. به همین دلیل سرانه هوای پاک، ترافیک کم و سلامت عمومی جامعه در این کشور بالا است. در ایران اما این سرانه در حد و اندازه‌های پایین‌تر از استاندارد جهانی قرار دارد. این موضوع البته دلایل زیادی دارد که چند نمونه مهم آن عبارت هستند از عدم تلاش عمومی (مردم و به‌ویژه مسوولان مربوطه) برای افزایش فرهنگ‌ استفاده از دوچرخه، نبود یا کم بودن مسیرهای مخصوص تردد در شهرها، رشد افقی شهرهای بزرگ به ویژه تهران و شیب‌دار بودن شهرهای نزدیک به کوه‌ها و شاید مهم‌ترین آنها هزینه‌های بالای خرید است. بنابراین فرهنگ عمومی استفاده از دوچرخه و حمایت دولت‌ها برای بالا بردن فرهنگ استفاده از دوچرخه باید افزایش پیدا کند تا سود این اتفاق همزمان به جیب مردم و دولت برود. متاسفانه ایران یکی از کشورهایی است که تعداد دوچرخه‌‌سواران در آن روز به روز کم می‌شود و خبر چندانی از حرکت‌های دسته جمعی برای دوچرخه‌سواری نیست. البته خرید دوچرخه برای کودکان هنوز رواج دارد (به صورت محدود) و یکی از وسایل مورد نظر برای هدیه دادن به دانش‌‌آموزان و نونهالان است.

   وضعیت بازار

درباره بازار دوچرخه در کشور، شهاب حسینی یکی از فعالان این بازار با روزنامه «دنیای اقتصاد» گفت‌وگو کرده و تاکید می‌کند  وضعیت فروش دوچرخه در شرایط نامناسبی قرار دارد. وی می‌گوید: «‌متاسفانه بازار فروش دوچرخه چند سالی است که کوچک شده است. از یک سو واردات به دلیل تحریم‌ها کم شده و از سوی دیگر قیمت‌ها نیز به دلیل کاهش عرضه محصول داخلی و خارجی بالا رفته است. بیشتر خانواده‌ها شرایط خرید دوچرخه را ندارند و ترجیح می‌دهند این هزینه را برای موارد دیگر زندگی اختصاص دهند. به این ترتیب دوچرخه که بخشی از خاطرات کودکی بسیاری از ما بود این روزها در بازار تبدیل به یک کالای لوکس شده است.» وی در ادامه درباره شرایط قیمت انواع دوچرخه نیز می‌گوید: «‌دوچرخه‌های حرفه‌ای که حدود دو سال پیش با ۱۵ تا ۱۷ میلیون تومان فروخته می‌شد الان قیمتی بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان دارند. البته مدتی است که قیمت جهانی دوچرخه افزایش داشته و همین موضوع نیز در بازار ایران اثرگذار بوده است. با این شرایط بازار کشش لازم برای خرید و فروش را ندارد و در نتیجه این بازار کساد شده است.» این فعال بازار درباره متوسط قیمت دوچرخه نیز گفت: «‌قیمت‌های انواع معمولی از ۳ میلیون تومان شروع شده و تا ۵ میلیون تومان وجود دارد. انواع دیگری نیز وجود دارد که استانداردهای بالاتری دارند و از ۷ تا ۱۵۰ میلیون تومان فروخته می‌شوند.» آقای حسینی در ادامه برندهای معتبر در بازار را تشریح کرده و می‌گوید: «‌در بازار چند برند قوی و با استاندارد‌های مناسب داریم که جانیت، اسکات و مِریدا از این نمونه هستند. البته این برندها تحت لیسانس چین و تایوان هستند و استانداردها را رعایت می‌کنند.» وی درباره نکاتی که مصرف‌کننده قبل از خرید باید به آن توجه کند نیز گفت: «‌باید دقت کرد که بدنه آلومینیوم باشد، توپی‌ها بلبرینگ باشد و لوازم دنده دوچرخه نیز ترجیحا از برند «شیمانو» باشد.» آقای شهاب حسینی در پایان درباره برند‌های داخلی نیز گفت: «ما قبلا چند تولید‌کننده معتبر داخلی مثل ایران دوچرخ و توسن را داشتیم که متاسفانه به دلیل عدم توان رقابت و برخی مشکلات به مرز تعطیلی رسیده‌اند.»

   قیمت دوچرخه

در ادامه قیمت برخی از انواع دوچرخه در بازار را ملاحظه می‌کنید: دوچرخه شهری بونیتو مدل ۲۴ (سایز ۲۴) ۳.۸۸۰.۰۰۰، دوچرخه کوهستان مدل ۰۰۱ (سایز ۲۶) ۵.۶۸۰.۰۰۰، دوچرخه شهری کودک مدل سونیک ۱۲۰۰۲۲ (سایز ۱۲) ۱.۲۹۰.۰۰۰، دوچرخه تاشو مدل zx۶r- (سایز ۲۶) ۸.۲۰۰.۰۰۰، دوچرخه ویوا مدل PUSH ۱.۸۵۰.۰۰۰، کوهستان ویوا مدل ترمیناتور ۶.۰۰۰.۰۰۰، دوچرخه برقی هیمو مدل c۲۶ sun۳۶۵۸ (سایز ۲۶) ۴.۵۶۰.۰۰۰، دوچرخه برقی مدل HIMO c۲۰ sun۳۴۸۷

(سایز ۲۰) ۳.۷۵۰.۰۰۰، دوچرخه کوهستان ویوا مدل ورتکس‌‌ (سایز ۲۶) ۹.۳۲۰.۰۰۰ و دوچرخه کوهستان مدل summer (سایز۲۶) ۴.۹۵۰.۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.