قیمت مصوب نان تافتون اعلام شد

حالا عباس ارشدی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران در گفت‌وگو با «ایلنا» ضمن اعلام قیمت مصوب انواع نان درباره کیفیت این محصول پرمصرف خوراکی نیز توضیح داده است.

وی گفت: «خوداظهاری برخی نانوایان در این زمینه که آرد آنها بی‌‌کیفیت است در نتیجه نمی‌توانند نان مرغوبی بپزند قابل قبول نیست. ملاک سنجش کیفیت آرد نتیجه آزمایشگاهی است. باید بگویم که کیفیت آرد تا به امروز مطلوب بوده است.»

وی در ادامه درباره استاندارد نان‌‌های مسطح گفت: «سبوس آرد نان سنگک ۱۲ درصد است از این‌‌رو آرد با سبوس‌گیری ۱۲ درصد به خبازان این نوع نان داده می‌شود. درصد سبوس‌گیری این آرد کم است به همین دلیل گفته می‌شود نان سنگک به‌‌نسبت دیگر نان‌‌ها مرغوب‌‌تر است. آرد نان‌‌های لواش و تافتون ۱۵ درصد است و آرد نان بربری ۱۸ درصد است. تمام کارخانه‌های تولید آرد ملزم شده‌‌اند این نکات را رعایت کنند.»

ارشدی به عنوان مثال درباره قیمت نان تافتون گفت: «درحال حاضر دو نوع آرد یارانه‌‌ای نوع ۱ و یارانه‌‌ای نوع ۲ در نانوایی‌‌ها توزیع می‌شود. در حال حاضر قیمت آرد یارانه‌‌ای نوع ۱، ۶۶۵ تومان است و آرد یارانه‌‌ای نوع ۲، ۹۰۰ تومان است. با این شرایط قیمت تافتون سنتی با ۲۵۰ گرم وزن چانه ۹۰۰ تومان است البته تافتون سنتی با آرد یارانه نوع ۲، ۱۲۰۰ تومان فروخته می‌شود.

همچنین تافتون گردان با وزن ۲۲۰ گرم چانه با آرد نوع ۱، ۷۰۰تومان و با آرد نوع ۲، ۱۰۰۰ تومان فروخته می‌شود. باید این نکته را اضافه کنم اگر واحدی کنجد در طبخ نان استفاده کند می‌تواند هزار تومان به قیمت مصوب اضافه کند.» این درحالی است که هر عدد نان سنگک با آرد یارانه‌ای نوع ۲ ساده ۳.۰۰۰ و کنجدی ۵.۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.

به گفته این مقام مسوول، واحدهای خبازی اجازه عدول از نرخ‌‌های مصوب را ندارند و در صورت مشاهده بازرسان اتاق اصناف، وزارت صمت و تعزیرات با متخلفان برخورد خواهند کرد.

آرد تولیدشده در کارخانه‌ها به صورت ماهانه از سوی کارشناسان کنترل کیفیت رصد و با استانداردهای روز تطبیق داده می‌شود. البته بخش قابل توجهی از گندم کشور وارداتی است که کیفیت آن قابل توجه است.