روند آرام قیمت گوشت و جهش ماهی

 همین‌طور ماهی قزل‌‌آلا در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن بیشترین افزایش قیمتی را داشته است. در بخش نان و غلات هم شیرینی خشک جزو اقلام پرنوسان بوده که به گفته ناظران بازار دلیل آن افزایش قیمت مواد اولیه این کالا است.

 کاهش صید و گرانی گالوانیزه

وزارت صمت در گزارشی میزان افزایش قیمت گوشت گوسفندی در ۶ماه ابتدایی امسال را ۳۸درصد و گوشت گوساله را ۶۳درصد اعلام کرده است. همین‌طور گزارش مرکز آمار ایران می‌گوید گوشت گوساله در بازه یک‌‌ساله مهرماه پارسال تا مهر امسال ۵۹درصد و گوشت گوسفندی ۳۲درصد رشد کرده است و باتوجه به اینکه قیمت‌‌ این دو قلم کالا در آبان ماه تغییر محسوسی نداشته، این درصدها برای بازه زمانی یک‌‌ساله آبان پارسال تا امسال هم نزدیک به همین ارقام است.

کاهش تولید دام باعث افزایش قیمت گوشت قرمز شد و دامداران می‌گویند دلیل آن کمبود نهاده‌های دامی است.

مشکلی که مرغداران هم با آن دست‌‌وپنجه نرم می‌کنند. البته مرکز آمار ایران می‌گوید در گروه گوشت سفید، قرمز و فرآورده‌های آن گوشت گوسفندی و مرغ ماشینی در مهرماه نسبت به شهریور ۵/ ۰درصد کاهش قیمت داشته است.

در همین گروه ماهی قزل‌آلا با ۱۴درصد و کنسرو ماهی با ۶/ ۱درصد بیشترین نوسان قیمتی را نسبت به ماه قبل داشته‌‌اند به گونه‌‌ای که قیمت هرکیلو ماهی قزل‌‌آلا در آبان سال گذشته ۴۵هزار تومان بود که باتوجه به نرخ بالای ۸۰هزار تومان کنونی به نظر می‌‌رسد جهش قیمتی تجربه کرده باشد؛ همین‌طور کنسرو ماهی در همین بازه یک‌‌ساله بیشتر از ۳۸درصد رشد قیمتی داشته است.

به گفته فعالان صنایع کنسروسازی مشکل اصلی بازار افزایش قیمت ورق گالوانیزه برای بسته‌‌بندی و حمل‌‌ونقل است. با کم شدن صید، قیمت ماهی هم افزایش پیدا کرد که علاوه بر صنایع کنسروسازی بر بازار خرده‌‌فروشی ماهی هم اثر گذاشت.

  روغن ناکافی قنادی‌‌ها

برنج ایرانی با ۷/ ۹درصد، ماکارونی با ۷/ ۴درصد و شیرینی خشک با ۶/ ۳درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به شهریور در گروه نان و غلات داشتند. برنج ایرانی در مهر پارسال کیلویی ۲۹هزار تومان فروخته شد که با نرخ ۴۷هزار تومانی مهر امسال افزایش ۶۲درصدی یک‌‌ساله داشته است.

این در حالی است که به گزارش وزارت صمت این کالا در ۶ماه ابتدایی سال نزدیک به ۶۳درصد صعود قیمتی داشته است و ناظران بازار هم می‌گویند قیمت‌‌ها در آبان هم افزایش یافت و در خرده‌‌فروشی‌‌ها متوسط قیمت برنج ایرانی به کیلویی ۵۵هزار تومان رسیده است که باتوجه به نرخ ۳۱هزار تومانی آبان سال گذشته میزان جهش قیمتی یک‌‌‌‌ساله آبان پارسال تا آبان امسال به‌‌نظر می‌‌رسد بیشتر از ۶۲درصد باشد.

 ماکارونی هم که در بازه یک‌‌ساله مهر پارسال تا مهر امسال صعود ۳۰درصدی داشت و همان‌طور که گفته شد با افزایش ۷/ ۴درصدی مهر نسبت به شهریور به متوسط قیمت ۷هزار تومان برای هر بسته ۵۰۰گرمی رسید. شیرینی از کالاهایی است که در سال‌های شیوع کرونا متحمل زیان قابل‌‌توجهی شد. با شایع شدن کرونا مجالس و همایش‌‌ها و حتی ‌میهمانی‌‌های کوچک و بزرگ دوستانه و خانوادگی هم متوقف شد به گونه‌‌ای که به گفته یکی از قنادان این کاهش تقاضا «منجر به تغییر ذائقه هم شده است. به‌طور کلی با شیوع کرونا مردم به سلامتی بیشتر اهمیت می‌دهند».

به گزارش مرکز آمار ایران علاوه بر نوسان ۶/ ۳درصدی مهرماه نسبت به شهریور، این کالا در بازه یک ساله مهرماه پارسال تا مهر امسال ۶۷درصد جهش قیمتی داشته است که دلیل عمده آن تغییرات قیمتی مواد اولیه است. به گفته ناظران بازار برخی از واحدهای صنفی در تهیه روغن مشکل دارند و «گاهی مجبور می‌‌شویم روغن شیرینی‌‌پزی را از بازار آزاد با قیمت بیشتر تهیه کنیم». پیش از این فعالان این حوزه خبر از توزیع روغن با قیمت دولتی در قنادی‌‌ها داده بودند اما مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد «این میزان روغن برای تقاضای ما کافی نیست».

گفت‌وگوی ما با قنادان نشان می‌دهد در محله‌هایی که دهک‌‌های میانی و بالادستی زندگی می‌کنند تقاضای شیرینی بیشتر شده است و به همین دلیل روغن یارانه‌‌ای کفاف نمی‌دهد. هر کیلو شیرینی خشک در آبان امسال حدود ۴۵هزار تومان فروخته شد.