7 copy

البته کفش‌هایی که به‌عنوان طبی در بازار عرضه می‌شوند برای مصرف‌کننده عادی در نظر گرفته شده و افرادی که دچار انحراف در زانو یا کف پا هستند باید کفش‌های مخصوص و طراحی شده مناسب خودشان را زیر نظر پزشک تهیه کنند. قیمت کفش‌‌های طبی به اندازه کفش‌‌های برند باکیفیت بالا نرفته و به همین دلیل همچنان تقاضای خاص خود را در بازار دارد. علاوه بر افرادی که از نظر پزشکی به کفش‌‌های طبی نیاز دارند؛  استفاده از آن برای جلوگیری از بروز درد و سالم نگه داشتن پا بسیار کارآ است.

 کفش طبی چیست؟

«پا قلب دوم است». بسیاری از پزشکان این جمله را از کودکی گفته‌‌اند و اهمیت سلامت پا را گوشزد کرده‌‌اند. با توجه به سبک زندگی امروزی،  گذراندن ساعت‌‌های طولانی بیرون از خانه ایجاب می‌کند که لباس راحت بپوشیم چه برسد برای قلب دوم. به گفته کارشناسان جریان خون زیادی که در کف پا وجود دارد این عضو را به یکی از اعضای مهم و حیاتی بدن تبدیل کرده است. بسیاری از پزشکان برای درمان اسکلت کف پا کفش‌‌های طبی را تجویز می‌کنند؛ کفش‌‌هایی که با هدف اصلاح ساختار اسکلت پا ساخته شده‌‌اند. با این حال صرف‌‌نظر از اینکه گرفتار درد پا هستید یا نه، کفش‌‌های طبی نسبت به کفش‌‌های معمولی گزینه مناسب‌تری برای پا است. تا چند سال پیش یکی از دلایل تقاضای پایین کفش‌‌های طبی ظاهر آن بود که باب میل و سلیقه هرکسی قرار نمی‌گرفت اما با کفش‌‌های طبی تازه‌‌ای که وارد بازار شده به نظر می‌‌رسد مصرف‌‌کننده گزینه‌های بیشتر و شکیل‌‌تری برای انتخاب دارد. کفش‌‌های طبی به شکل طبیعی کف پا طراحی شده‌‌اند تا کسانی که با درد پا و زانو دست‌‌وپنجه نرم می‌کنند راحت‌‌تر به فعالیت بپردازند. معمولا این کفش‌‌ها در سایزها و برندهای مختلف وارد بازار می‌شود و سایت‌‌های فروش اینترنتی هم این کالا را در منوی خود دارند. به همین سبب دسترسی به کفش طبی در روزگار ما بسیار راحت‌‌تر شده است.

 مشخصات کفش‌‌ طبی

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های کفش‌‌های طبی جعبه انگشت پای راحت آن است. جعبه انگشت‌‌های پا در کفش‌‌های طبی بزرگ و عمیق است چراکه جعبه کوچک انگشت پا بستر را برای بروز بیماری‌هایی مثل انگشت چکشی، کالوس، میخچه، پینه و تاول و... فراهم می‌کند. شاید ظاهر این بیماری‌ها ترسناک نباشد و درمان آسانی داشته ‌‌باشند اما قطعا جزو دردناک‌ترین بیماری‌ها است. به همین دلیل پزشکان پیشنهاد می‌کنند که از کفش با جعبه انگشت بزرگ استفاده کنید که راه رفتن هم راحت‌‌تر باشد؛ مخصوصا برای ساکنان شهرهای بزرگ مثل تهران که زمان طولانی کفش به پا دارند. جعبه بزرگ انگشت پا به جریان خون کف پا هم کمک می‌کند که برای افراد دیابتی بسیار مهم است. افراد دیابتی خوب می‌‌دانند که آسیب عصبی آن نیست که درد زیادی داشته ‌‌باشند بلکه اگر دردی درکار نباشد باید به آن شک کرد. این بی‌‌حسی که بیماران دیابتی با آن روبه‌رو هستند عوارض جدی دارد که کفش‌‌های طبی آن را به حداقل می‌‌رسانند. چگونه؟ همان‌طور که گفته‌‌شد این کفش‌‌ها به گونه‌‌ای طراحی شده‌‌اند که جریان خون بیشتری در کف پا در جریان باشد و در نتیجه خطر آسیب‌‌های عصبی به حداقل می‌‌رسد.

یکی دیگر از نشانه‌های کفش‌‌های طبی کفی قابل ‌‌جابه‌جایی آنها است. این کفش‌‌ها معمولا دارای کفی قابل جدا شدن هستند و مصرف‌‌کننده می‌تواند سایز کفش را مطابق با تورم پا تغییر دهد.

علاوه بر این تعویض منظم کفی کفش‌‌های طبی کمک می‌کند کفش در مقابل تغییرات آب‌‌وهوایی و همین‌طور عرق کردن پا، خشک و راحت بماند. محیط مرطوب بستر مناسبی برای رشد قارچ‌‌ها و کپک‌‌ها هم هست که خشک نگه‌‌داشتن از انتشار این بیماری‌ها بر پوست پا جلوگیری می‌کند. محافظ پاشنه یکی دیگر از نشانه‌های کفش‌‌های طبی است. اگر انگشت شست را به پشت پاشنه کفش فشار دهید و به راحتی داخل برود نشانه یک محافظ پاشنه بی‌‌کیفیت است. محافظ پاشنه به افرادی که درد مکرر پاشنه پا دارند کمک می‌کند که پایداری بیشتری هنگام قدم‌‌ زدن یا ایستادن داشته‌‌باشند. همین‌طور پاشنه این کفش‌‌ها کوتاه هستند. ارتفاع پاشنه یک و نیم اینچ تا یک اینچ بازه مناسب برای پا است و متخصصان توصیه می‌کنند برای راه رفتن از پوشیدن کفش‌‌های بدون پاشنه خودداری کنید. نشانه دیگر کفش طبی امکان «نفس کشیدن پا» است؛ به بیان دیگر این کفش‌‌ها از مواد قابل‌‌ هواگیری ساخته‌‌ شده است که به گردش هوا در کفش کمک زیادی می‌کند.

  چه نوع کفش طبی بخریم؟

همان‌طور که گفته شد نخستین  نکته در خرید کفش، توجه به حالت آن است به گونه‌‌ای که به صورت طبیعی و منطبق بر ساختار اسکلت کف پا ساخته‌‌ شده‌‌ باشد. به همین دلیل حتما  از سایز مناسب پاهای خود مطلع باشید. اندازه پا با تغییر سن عوض می‌شود. معمولا یکی از پاها از دیگری بزرگ‌تر است و به همین سبب حتما سایز صحیح کفش‌‌های خود را پیدا کنید. هر دو لنگه کفش را امتحان کنید چراکه اندازه در برندهای مختلف متفاوت است؛ از راحتی کفش اطمینان پیدا کنید. هنگام  خرید کفش «ردپا»‌ی خود را همراه داشته‌‌باشید. می‌توانید با یک کاغذ و قلم، حالت کف پای خود را روی کاغذ دربیاورید و هنگام خرید با کفش‌‌ها مقایسه کنید. همچنین توصیه می‌شود خرید کفش را هنگام بعدازظهر انجام دهید چراکه سایز پا در طول روز تغییر می‌کند و بعدازظهر در بهترین حالت اندازه خود قرار دارد. بایستید و با کفش راه بروید. فضای ایده‌‌آل بین بلندترین انگشت پا و انتهای کفش یک ربع تا نیم‌‌اینچ است. انگشتان پا را حرکت دهید و بچرخانید و از محل مانور انگشتان پا اطمینان حاصل کنید. به عرض کفش هم توجه کنید و خودتان را با «جا باز می‌کند» متقاعد نکنید؛ مطمئن شوید که کفش از هرنظر اندازه پای شماست.

 قیمت‌‌ها

جست‌وجوی خبرنگار «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد متوسط قیمت یک جفت کفش طبی با کیفیت مناسب 500هزار تومان است؛ البته هم قیمت پایین‌تر و هم بالاتر در بازار وجود دارد. برای مثال برند دوکاتی کفش طبی مردانه را یک میلیون و 500هزار تومان قیمت زده است درحالی که برند مهاجر یک نمونه کفش طبی را 400هزار تومان می‌‌فروشد. کفش طبیعی برند ژست 300هزار تومان و برند کلارک ایرانی مدل پاتن 550هزار تومان نرخ خورده است. البته از برند کلارک مدل آتن آن هم در بازار با قیمت یک میلیون و 400هزار تومان پیدا می‌شود. باتوجه به فعالیت‌‌های روزمره روزگار ما داشتن کفشی راحت که «قلب دوم» را محافظت کند مهم است اما با افزایش نرخ ارز و مواد اولیه، قیمت کفش‌‌های طبی در سال‌های اخیر مرتب دستخوش تغییر بود و از جیب مردم فاصله گرفت. البته مشاهدات ما نشان می‌دهد باوجود افت «تقاضای آزاد»، «تقاضای کفش طبی» همچنان پابرجاست.