یکی از مهم‌ترین آنها این است که قیمت گوجه ‌‌فرنگی در سال جاری چند نوبت افزایش داشته است. همین اتفاق بر روی قیمت تمام شده رب نیز تاثیرگذاشته است. حالا دلیل افزایش قیمت گوجه در بازار چیست؟ یکی از مهم‌ترین دلایلی که عنوان می‌شود کاهش کشت بر اثر وجود کم‌آبی و خشکسالی است. مصطفی دارایی‌نژاد، یکی از فعالان بخش خصوصی تولید و توزیع برخی مواد خوراکی درباره چرایی ارزان نشدن گوجه فرنگی به «‌ایلنا» می‌گوید: «‌‌در چند هفته اخیرعرضه گوجه فرنگی کم شده است، زیرا سرما و بارندگی داشتیم.

از طرفی در بخش گوجه فرنگی‌‌های گلخانه‌ای صادرات انجام می‌شود و به دلیل افزایش نرخ دلار کشاورزان بیشتر به صادرات علاقه‌مند هستند. همه این موارد قیمت گوجه را بالا برده است. امیدواریم با گرم‌تر شدن هوا و به دست آمدن گوجه‌های جنوب کاهش قیمت داشته باشیم.» موضوع دیگری که دارایی‌نژاد در صحبت‌هایش به آن اشاره کرده افزایش صادرات رب گوجه فرنگی است.

در همین مورد اخیرا قاسمعلی حسنی یکی از بنکداران مواد غذایی به خبرگزاری تسنیم گفته: «‌بخش عمده‌‌ای از رب تولیدی کشور به دلیل ارزآوری، به صورت بشکه‌های ۲۲۰ کیلویی به روسیه و دیگر کشور‌‌های متقاضی صادر می‌شود.» به گفته وی در حقیقت یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت رب در بازار این موضوع است. این درحالی است که صیفی‌کاران نیز افزایش قیمت کود، بذر، حقوق کارگر و حتی هزینه‌های حمل و نقل را دیگر عوامل افزایش قیمت رب گوجه عنوان می‌کنند. البته افزایش قیمت ورق‌های گالوانیزه نیز در این مورد بی‌تاثیر نبوده است.

 در ادامه قیمت جدید رب در بازار را ملاحظه می‌کنید: ۴۰۰ گرمی روژین ۲۱.۶۰۰، هشتصد گرمی برند شامینه ۲۹.۹۰۰، هشتصدگرمی خوشبخت ۳۲.۰۰۰، هفتصدگرمی چین چین ۳۳.۵۰۰، هشتصدگرمی مکنزی ۳۵.۰۰۰ و ۱۵۵۰ گرمی برند دریان دشت با قیمت ۶۳.۰۰۰ تومان در بازار فروخته می‌شود.