بخاری‏‌های برقی؛ همچنان داغ و پرطرفدار

4 copy

 بخاری برقی چیست؟

بخاری‌‌های برقی وسایل گرمایشی هستند که جریان الکتریکی را به گرما تبدیل می‌‌کنند. این وسایل به گونه‌‌ای طراحی شده‌‌اند که فضای موردنظر را به سرعت گرم می‌کنند و به همین دلیل معمولا به عنوان وسیله گرمایشی مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بخاری‌‌ها به سبب عدم‌نیاز به دریچه خروجی، وزن سبک و قابل حمل بودن، توفیق خوبی در بازار پیدا کرده بودند اما به سبب هزینه برقی که داشت مورد استقبال همه قرار نگرفت که با توجه به نمونه‌‌های تازه‌‌ کم‌مصرفی که وارد بازار شده به نظر می‌رسد این مشکل در حال رفع شدن است. اصلی‌‌ترین مزیت آن  این است که ساده‌‌ترین راه برای گرم کردن محیط است. به سبب استفاده از فلزهایی که معمولا در داخل کشور پیدا می‌شود قیمت این اقلام آنچنان تحت‌تاثیر نوسانات ارزی قرار نگرفت، اما با افزایش قیمت جهانی فلز و همین‌طور بالا رفتن هزینه‌‌ تولید، بخاری‌‌های برقی نسبت به پارسال 30درصد افزایش قیمتی داشته‌‌اند؛ البته بسته به نوع بخاری برقی نوسان قیمتی 50‌درصدی هم در بازار مشاهده شده است.

  انواع بخاری برقی

یکی از نمونه‌‌های تازه این وسیله گرمایشی، بخاری برقی فن‌‌دار است. این بخاری از یک سیم پیچ برقی برای ایجاد گرما استفاده می‌‌کند  و آن را به فضای اتاق منتقل می‌‌کند. این نوع بخاری‌ها دارای یک فن با کارکرد الکتریکی هستند که هوا را از کنار عنصر گرم‌‌کننده عبور می‌‌دهد و گرما را در تمامی فضا پخش می‌‌کند. این بخاری‌‌ها بسته به میزان عایق‌‌بندی فضا، می‌توانند سطح قابل‌‌توجهی از گرما را حتی پس از خاموش کردن حفظ کنند. این نوع بخاری مدل‌‌های زیادی دارد که نمونه‌‌های قابل‌‌حمل آن کم نیستند؛ بخاری‌‌های برقی فن‌‌دار با استفاده از یک فیش خروجی استاندارد به برق وصل می‌شود و نیاز به تاسیسات خاصی ندارد. یکی از مشکلات این بخاری‌‌ها صدای آنها بود که در نمونه‌‌های جدید کنترل شده است. فن موجود در این بخاری‌‌ها مانند دستگاه تهویه عمل کرده و با توجه به اینکه می‌توان آن را روی دیوار، سقف مغازه یا هرجای دیگری نصب کرد، مورد استقبال خریداران قرار گرفته است. نمونه دیگر بخاری‌‌های برقی فن‌‌دار، بخاری برقی تابشی است؛ این بخاری در قسمت مادون قرمز خود طیف الکترومغناطیسی تابشی ایجاد می‌‌کند و پرتوهای آن افراد یا موادی که زیر آن قرار دارند را هدف قرار می‌‌دهد. در این وسایل گرمایشی سیم گرمایشی نیکروم تعبیه شده در داخل یک لوله کوارتز با بازتابنده فلزی گرما را به بیرون از وسیله هدایت می‌‌کند. این نمونه‌‌ها در تامین گرمای مستقیم نمره خوبی گرفتند اما در گرم کردن کل فضا با سرعت کمتری عمل می‌‌کنند و گرما مستقیما به هوا منتقل نمی‌شود.

احتمالا بیشترین بخاری برقی که تا به حال دیده شده بخاری‌‌های همرفتی است. همان جعبه‌‌های داغی که چند میله سرخ میان آن قرار دارد و سیم‌‌های نازکی آنها را حصار کرده‌اند. این بخاری‌‌ها با روش همرفتی گرما را در سراسر اتاق توزیع می‌‌کنند و مثل بخاری‌‌های فن‌‌دار از عنصر گرماده داخلی استفاده می‌‌کنند اما ابتدا هوای بالا را گرم می‌‌کنند و با جایگزین شدن هوای سرد در پایین به حرارت دادن به‌‌ آن می‌‌پردازند؛ به همین سبب سرعت گرم‌کردن آن کند است اما برای گرمادهی به یک فضای بسته بهتر از بخاری‌‌های تابشی عمل می‌‌کنند. این نوع بخاری‌ها به سبب قابلیت نصب در هر مکان، محبوبیت زیادی بین مصرف‌کنندگان دارند.

نمونه دیگر بخاری‌‌های برقی میکا هستند؛ وسیله‌‌ای که هم خاصیت همرفتی دارد و هم تابشی. از این نمونه تعداد کمتری در بازار موجود است. در این بخاری‌‌ها عنصر گرمایشی توسط لایه‌‌های ورق میکا پوشانده شده است در نتیجه علاوه بر گرمای همرفتی، گرما از طریق سنگ میکا به صورت تابشی هم توزیع می‌شود. از مزایای این بخاری می‌توان به کم‌مصرف بودن آن اشاره کرد چراکه از فن استفاده می‌‌کند. همین‌طور که نبود فن علاوه براینکه صدای آن را کاهش داده، دیگر فضای اتاق هم خشک نمی‌شود چراکه در درجه اول از گرمای تابشی استفاده می‌‌کند.

  مزایای بخاری‌‌های برقی

افرادی که به صرفه‌‌جویی علاقه دارند می‌توانند از گرمای الکتریکی با 100درصد بازدهی استفاده کنند چراکه وسایل احتراقی تا این میزان بازدهی گرمادهی ندارند. همین‌طور می‌توانند با خاموش کردن وسیله گرمایی در مکان‌‌های بزرگ، با این وسایل به گرم کردن صرفا مکان موردنظر مثل اتاق خواب یا آشپزخانه بپردازند. مغازه‌‌هایی که درب آنها بسیار باز و بسته می‌‌شوند هم یکی دیگر از مکان‌‌های پرکاربرد این بخاری‌‌هاست. همین‌طور افرادی که به سرما حساسیت زیادی دارند هم می‌توانند همیشه یکی از بخاری‌‌های برقی را کنار خود داشته‌‌باشند. از جمله نگهبان‌‌های ساختمان‌‌های مسکونی و اداری که معمولا یک بخاری برقی کوچک زیر میز کار خود قرار می‌‌دهند.

  چند نکته ایمنی

یکی از دلایل محبوبیت بخاری‌‌های برقی قابل حمل بودن آن است. ولی چیزی که قابل‌‌اشتعال است را روی آن قرار ندهید. بخاری برقی فن‌‌دار هم باید از دیوار فاصله داشته‌‌باشد که هوا از پشت آن به خوبی جریان پیدا کند. هرگز بخاری‌‌های برقی را بی‌‌توجه کنار پتو یا تشک رها نکنید. حداقل یک متر از مواد قابل احتراق فاصله داشته‌‌باشد.

هرگز بخاری برقی همرفتی دست دوم نخرید و آنها را از هر چیزی که می‌تواند آنها را نابود کند دور کنید؛ مثل آب باران. با توجه به سبک زندگی امروزی و حضور انرژی ‌برق در اقصی نقاط جغرافیا، همراه داشتن وسیله برقی امری ضروری است و به همین سبب بخاری‌‌های برقی از سال‌‌های دور تاکنون جزو محبوب‌‌های بازار بودند. البته در سال‌‌های اخیر که نمودار همه کالاها سیر صعودی طی کرد، قیمت این اقلام هم دستخوش تغییر شد اما نه به اندازه کالاهایی که مواد اولیه آنها تمام وارداتی است. نوسان در بازار بخاری‌‌های برقی باعث افزایش قیمت آنها شد اما نه به اندازه‌‌ای که خرید آنها سخت باشد.