7 copy

 یک چای‌‌‌ساز خوب چه ویژگی‌‌‌هایی دارد؟

کمتر منطقه‌‌‌ای پیدا می‌شود که مردمش صبح برای کار عجله نداشته ‌‌‌باشند. سبک زندگی امروزی در دنیا باعث شده بعضی از عاد‌‌‌ت‌‌‌های قدیمی مثل دم‌‌‌کردن چای در مدت زمان نسبتا طولانی از بین برود؛ شاید در روزگار قدیم از زمان دم‌‌‌کشیدن چای هم برای صحبت با همدیگر استفاده می‌کردند اما الان وقت این صحبت‌‌‌ها نیست و سرعت اولویت اول است. چای‌‌‌ساز مدت زیادی است که به بازار لوازم خانگی کشور وارد شده اما چند سالی است که تقاضای آن افزایش قابل‌‌‌توجهی داشته است؛ افزایش تقاضایی که بی‌‌‌ربط با تغییر سبک زندگی ما نیست. با عرضه نمونه‌‌‌های مختلف چای‌‌‌سازها در بازار، انتخاب برای مشکل ‌‌‌پسندان نیز ممکن شده است. بسته به نوع استفاده و ذائقه شما می‌توانید یکی از سه نوع چای‌‌‌ساز دم‌‌‌آور، دارای استند و بدون قوری را انتخاب کنید. اگر طعم و عطر چای دم‌‌‌کشیده برایتان مهم است حتما نمونه دم‌‌‌آور را مدنظر داشته‌‌‌باشید؛ این چای‌‌‌ساز دارای کتری و قوری است. قوری روی کتری قرار می‌گیرد و چای با بخار آب کتری به آرامی دم می‌‌‌کشد. اگر به دنبال چای فوری هستید نوع دوم آن یعنی استنددار آن را انتخاب کنید. در این نوع، چای‌‌‌ساز و کتری روی استند قرار گرفته است. همین‌طور این نمونه‌‌‌ها دارای تایمر بوده که به منظور تنظیم درجه حرارت آب و چای تعبیه شده است. چای‌‌‌‌‌‌سازهای بدون قوری دارای محفظه‌‌‌ای درون کتری هستند که همانجا دم می‌‌‌کشد و در بعضی از نمونه‌‌‌ها محفظه دم، به صورت آسانسوری بالا می‌‌‌آید. اولین ویژگی یک چای‌‌‌‌‌‌ساز بدنه مناسب آن است؛ بدنه استیل آن شکیل است اما طعم و رنگ چای را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

قوری همراه چای‌ساز صرفا از جنس پیرکس است ولی می‌توان از قوری‌های چینی مناسب نیز در کنار چای‌ساز استفاده کرد. ویژگی دوم سنسور حرارتی چای‌‌‌‌‌‌ساز است؛ چای‌‌‌ساز یک وسیله برقی است پس رعایت نکات ایمنی اهمیت زیادی دارد. تمام شدن آب کتری یکی از اتفاقاتی است که برای همه پیش آمده که باوجود سنسورهای حرارتی می‌توانید از این نظر اطمینان پیدا کنید. همین‌طور با تنظیم خودکار حرارت، آب کتری در درجه‌‌‌ای قرار می‌گیرد که بخار می‌شود اما قل نمی‌‌‌زند. در چای‌‌‌سازهای دارای استند هم می‌توانید از تنظیم حرارتی برای دمای موردنظر چای استفاده کنید.

   چه چای‌‌‌سازی بخریم؟

بسته به نوع استفاده و ذائقه خرید کنید. این نکته نه تنها در خرید چای‌‌‌ساز بلکه در خرید هر وسیله‌‌‌ای می‌تواند کمک زیادی کند. اگر طعم و عطر چای برایتان مهم است حتما از قوری چینی یا پیرکس استفاده کنید. پیش از خرید چای‌‌‌ساز، جای آن در آشپزخانه را مشخص کنید چراکه بعضی از نمونه‌‌‌های آن مثل چای‌‌‌ساز دم‌‌‌آور ارتفاع بیشتری نسبت به نمونه‌‌‌های دیگر دارد. این نکات را هم مدنظر داشته‌‌‌‌‌‌باشید؛ اگر جنس بدنه کتری پلاستیکی است منتظر طعم‌‌‌دار شدن آب باشید، نمونه شیشه‌‌‌ای آن به مرور زمان جرم می‌گیرد و بدنه فلزی هم خیلی داغ می‌شود. حجم کتری را بر اساس تعداد و میزان استفاده انتخاب کنید و از وجود درپوش کتری و صافی دهانه کتری مطمئن شوید. نشانگر آب هم در نمونه‌‌‌هایی که تیره یا فلزی هستند می‌تواند کاربرد داشته‌‌‌‌‌‌باشد. در نمونه‌‌‌های جدید هم امکان برنامه‌‌‌ریزی برای خاموش و روشن کردن چا‌‌‌ی‌‌‌سازها درنظر گرفته شده است.

 قیمت‌ها

متوسط قیمت یک چای‌‌‌ساز با کیفیت مناسب، یک‌میلیون تا یک‌میلیون و 500هزار تومان است. البته نمونه‌‌‌‌‌‌های بالای 2‌میلیون تومان مثل چای‌‌‌ساز دلمونتی مدل DL400 که 2میلیون و 200هزار تومان نرخ خورده‌‌‌ را انتخاب کنید. مدل BS1311 بوش هم یک‌میلیون و 100هزار تومان قیمت خورده است و نمونه دم‌‌‌آور آن یک‌میلیون و 300هزار تومان. برند فلر هم یکی از برندهای پر طرفدار چای‌‌‌ساز است که می‌توان مدل TS070 آن را که یک‌میلیون و 600هزار تومان فروخته می‌شود درنظر گرفت؛ اگر هم طرفدار چای با طعم و بوی سنتی هستید مدل دم‌‌‌آور TS117 نزدیک به 6میلیون و 800هزار تومان فروخته می‌شود. از برند دسینی هم می‌توانید مدل 3003 را که برچسب قیمتی یک‌میلیون تومان خورده است در نظر بگیرید. فروشندگان بازار می‌‌‌گویند با افزایش قیمت برندهای معروف، برندهای چینی توفیق خوبی در بازار پیدا کرده‌‌‌اند اما به سبب اینکه اختلاف قیمت قابل‌‌‌توجهی با نمونه‌‌‌های برند ندارند، برندهای معروف و نام‌‌‌آشنا همچنان طرفداران خاص خود را دارند. البته چای‌ساز مارک ایرانی پارس خزر هم که کیفیت بسیار خوبی دارد، با قیمت‌هایی که از 600 هزار تومان شروع می‌شود در دسترس متقاضیان است.